عصر خودرو

نگاهی به نوسانات در تالار شیشه‌ای

در بازار بورس چه خبر است؟

عصر بازار: توافق هسته‌ای انجام شد اما اتفاقی که انتظار می‌رفت در بازار سرمایه رخ نداد. برخی از کارشناسان برای روزهای اول و در فضای روانی رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی را پیش‌بینی می‌کردند اما شاهد بودیم که شاخص تنها دو روز روند صعودی داشت و بعدازآن مجدداً سقوط کرد.

در بازار بورس چه خبر است؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، "بازار راه خود را می‌رود." یک کارشناس بازار سرمایه بابیان این مطلب به افت شاخص بورس در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: بازار در فضای روانی بعد از توافق رشد داشت و اکنون در حال بازگشت به راه خود است.

    بر اساس این گزارش، توافق هسته‌ای انجام شد اما اتفاقی که انتظار می‌رفت در بازار سرمایه رخ نداد. برخی از کارشناسان برای روزهای اول و در فضای روانی رشد 20 تا 25 درصدی را پیش‌بینی می‌کردند اما شاهد بودیم که شاخص تنها دو روز روند صعودی داشت و بعدازآن مجدداً سقوط کرد.

    این در حالی بود که اغلب کارشناسان و سهامداران معتقد بودند در صورت حصول توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها بازار سهام متحول شده و رشد چشمگیری خواهد داشت اما برخلاف این تصور و از همان ساعت‌های اولیه بعد از توافق افزایش عرضه و افت قیمت در بیشتر نمادهای بازار مشاهده شد و به دنبال آن شاخص بورس افت قابل‌توجهی پیدا کرد.

    با این‌حال برخی از کارشناسان نیز اعتقاددارند که روند نزولی کنونی نشان می‌دهد بازار در مسیر عادی خود حرکت می‌کند. شاهین شایان آرانی کارشناس بازار پولی و مالی ازجمله این افراد است که وضعیت کنونی بورس را عادی توصیف کرد و گفت: در هفته آخر مذاکرات هسته‌ای به خاطر خوش‌بینی‌هایی که ایجادشده بود و جو روانی که در بازار وجود داشت برخی شروع به خرید کردند و قیمت‌ها نیز تغییر کرد. از همین رو شاخص از حدود 62 هزار به 69 هزار رسید.

    وی افزود: افت بورس در دو روز اخیر نیز کاملاً طبیعی است چون انتظار نداشتیم که آن رشد ادامه پیدا کند زیرا پشتوانه نداشت و روشن بود که به خاطر فضای روانی بوده است لذا اکنون بازار در حال بازگشت به حالت طبیعی خود است.

    این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: به اعتقاد من شاخص هنوز خودش را پیدا نکرده است و این افت ادامه خواهد داشت مگر آنکه اخبار مثبت یا منفی دیگری بازار را غافلگیر کند.

    شایان آرانی با تأکید بر اینکه رسیدن آثار حذف تحریم‌ها و بهبود فضای کسب‌وکار به بازار سرمایه زمان‌بر است، گفت: فکر می‌کنم که حدود 5 یا 6 ماه زمان لازم است تا با شرایط جدید اقتصادی سود شرکت‌ها افزایش‌یافته یا هزینه‌های آنها کم شود و این موارد بر تغییر قیمت سهام اثرگذار شود. به همین خاطر در این فرصت 5 یا 6 ماهه حالت نوسانی بازار ادامه خواهد داشت.

    وی ضمن تأکید بر اینکه وضعیت کنونی بازار سرمایه اصلاً جای نگرانی ندارد، گفت: این بالا و پایین رفتن‌های شاخص خاصیت طبیعی بازار است. تعجبی که برخی از افت کنونی دارند نیز به خاطر تحلیل غلط و انتظار نادرستی است که از بازار بعد از توافق داشتند. برخی تصور می‌کردند که شاخص تا 90 هزار برسد اما این انتظار غلطی بود و دیدیم که محقق نشد.

    این کارشناس بازار سرمایه نوسانات کنونی را به تلنگر زدن به لیوان آب تشبیه کرد و گفت: اکنون به این لیوان تلنگر زده‌شده و آب کمی تکان خورده است اما برای لیوان با این تلنگرها اتفاقی نمی‌افتد. اتفاق خاص برای بازار وقتی خواهد افتد که اخبار تازه‌ای برسد مثلاً شرکتی مثل زیمنس با یک شرکت ایرانی برای ده سال قرارداد ببندد تا فلان محصول را تولید و صادر کند. این قبیل مسائل است که تأثیرات جدی بر بازار خواهد داشت اگرنه همین نوسانات تا چند ماه آینده ادامه می‌یابد.

    وی همچنین در خصوص فروش‌های گسترده حقوقی‌ها و نقش آن در افت بازار نیز گفت: بازار به راه خود می‌رود و این خریدوفروش‌ها ویژگی ذاتی بازار سرمایه است.

    گفتنی است که چهار گروه بانک، خودرو، پتروشیمی و حمل‌و‌نقل که به اعتقاد کارشناسان در صورت رفع تحریم‌ها بیشترین بازدهی را خواهند داشت، بالاترین میزان عرضه را در روزهای اخیر داشته‌اند و اکثر نمادهای زیرمجموعه آنها در قیمت‌های منفی یا صف‌های فروش مورد داد‌وستد قرارگرفته است.

    برای بررسی علت رفتار سهامداران حقوقی در این چهار گروه به‌خصوص بانک‌ها باید اندکی گذشته را مرور کرد. زمانی بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ اقدام به حمایت از سهام زیر‌مجموعه خود کردند و با خرید سهام زیر‌مجموعه‌های خود مانع از ریزش بیشتر شاخص شدند لذا اکنون با افزایش تقاضا اقدام به عرضه سهام مازاد خود می‌کنند که باعث شده افزایش عرضه توسط سهامداران حقوقی در این گروه‌ها بیشتر باشد.

    از سوی دیگر کارشناسان اعتقاددارند که هم‌زمانی پایان مهلت تسویه‌حساب صندوق‌های اعتباری با انتشار خبر توافق هسته‌ای باعث شده است که افزایش میزان عرضه در نمادهای بازار مشهود باشد.

    ناگفته نماند که ترس سهامداران حقیقی و اقدام نسبت به بفروش سهم نیز عامل دیگری است که در وضعیت کنونی بازار اثر گذاشته است. ماجرای ازاین‌قرار است که با انتشار خبر توافق هسته‌ای‌ و رشد احتمالی بازار سرمایه عده‌ای از سهامداران تازه‌وارد به تالار شیشه‌ای آمده‌اند که حداقل آشنایی را با بورس را دارند. گروه تازه‌وارد بعد از مشاهده این حجم از عرصه و فروش نسبت به سودهی سرمایه خود نگران شده لذا دوباره اقدام به فروش کرده و از بازار خارج شدند.

    کارشناسان بازار سرمایه اعتقاددارند که استفاده تکنیک نوسان‌گیری از بورس نیز عامل مؤثر دیگری در فضای کنونی بازار سرمایه است. به عبارت روشن‌تر بعد از رشد تقریباً سه‌هفته‌ای بازار سهام که باعث شده بورس بازدهی نزدیک به 10 درصد داشته باشد عده‌ای از سهامداران شناسایی سود کرده و اقدام به فروش سهام خود می‌کنند تا مجدداً در قیمت‌های پایین خرید کنند.

    برچسب ها