عصر خودرو

صعود بورس‌های آسیایی در پی افزایش قیمت نفت

عصر بازار- بازارهای سهام آسیا در نخستین روز معاملات هفته جاری با بهبود قیمت نفت و امیدواری نسبت به گسترش تدابیر محرک مالی در اروپا و ژاپن که ریسک پذیری سرمایه گذاران را افزایش داد، صعود کردند.

صعود بورس‌های آسیایی در پی افزایش قیمت نفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، شاخص ام اس سی آی بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه بجز ژاپن 1.5 درصد صعود کرد و از پایین‌ترین رکود چهار سال گذشته اش که هفته گذشته ثبت کرده بود، فاصله بیشتری گرفت.

    شاخص نیک‌کی 225 ژاپن با 0.9 درصد افزایش، در 17110.91 واحد ایستاد و هانگ سنگ هنگ کنگ با 1.3 درصد افزایش، به 19334.97 واحد رسید. شاخص شانگهای کامپوزیت در سرزمین اصلی چین با 0.2 درصد افزایش، در 2921.61 واحد قرار گرفت. شاخص اس اند پی/ای اس ایکس 200 استرالیا با 1.8 درصد افزایش، به 5006.60 واحد رسید. کسپی کره جنوبی با 0.7 درصد افزایش، به 1893.43 واحد رسید. بازارهای سهام در تایوان، نیوزیلند و آسیای جنوب شرقی هم در سطح بالاتری ایستادند.

    در وال استریت سرمایه گذاران روز جمعه از افزایش 9 درصدی قیمت نفت خام آمریکا که تا اندازه ای به دلیل طوفان زمستانی عظیم بود دلگرم شدند و این دلگرمی به بزرگترین صعود یک روزه بازارهای سهام این کشور در یک ماه گذشته کمک کرد. صعود روز جمعه به همراه افزایش کمتر روز پنج شنبه، نخستین صعود هفتگی این بازارها پس از سه هفته افت چمشگیر را رقم زد. شاخص داوجونز اینداستریال اوریج روز جمعه 1.3 درصد صعود کرد و به 16093.51 واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز 500 با دو درصد صعود، به 1906.90 واحد رسید و نزدک کامپوزیت با 2.7 درصد افزایش، در 4591.18 واحد ایستاد.

    بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا روز جمعه اعلام کرد این بانک گزینه‌های زیادی برای بالا بردن نرخ تورم دارد و مصمم و آماده اقدام در این زمینه است. وی یک روز پیش از آن اظهار کرده بود بانک مرکزی اروپا آماده می‌شود در نشست آتی خود در مارس اقدامات محرک مالی را گسترش دهد، اگرچه بانک مرکزی اروپا در نشست پنج شنبه گذشته در نرخهای بهره اصلی و برنامه خرید اوراق قرضه 1.5 تریلیون یورویی خود تغییر نداد اما دراگی تمایل دارد در صورت ادامه ریزش قیمت نفت و آشفتگی بازار که تهدید برای اقتصاد ضعیف منطقه یورو خواهد بود، برنامه محرک مالی را گسترش دهد.

    اعلام این خبر انتظارات را نسبت به گسترش تدابیر محرک مالی بانک مرکزی ژاپن بالا برد و امیدواری سرمایه گذاران را نسبت به دورنمای بازار بهبود بخشید. دستیار نخست وزیر ژاپن هفته گذشته اعلام کرده بود شرایط برای گسترش سیاست تسهیل پول فراهم شده است.

    با وجود اینکه بازارها پس از سه هفته فروش سنگین، راه صعود را در پیش گرفته اند تحلیلگران هشدار دادند نوسانی که بازارهای سراسر جهان را فراگرفته بود، احتمالا ادامه خواهد یافت. این صعود در ابتدای هفته ای صورت می‌گیرد که پر از اخبار اقتصادی مهم و تاثیرگذار بر بازار از جمله نشستهای سیاستگذاری بانکهای مرکزی آمریکا و ژاپن است.

    قیمت نفت خام آمریکا در بازار بورس کالای نیویورک با 54 سنت افزایش، به 32.73 دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت که مبنای معاملات بین المللی است، در بازار لندن 56 سنت افزایش یافت و 32.74 دلار در هر بشکه معامله شد.

    در بازارهای ارزی، دلار از 118.79 ین در روز جمعه به 118.77 ین کاهش یافت. یورو از 1.0799 دلار به 1.0810 دلار صعود کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها