عصر خودرو

رشد بی‌محابای صنایع بورس

عصر بازار- شاخص بازار سهام دیروز هم به رشد بی‌امان خود ادامه داد و این بار با قدرت در کانال ۶۷ هزار واحد ایستاد. در گوشه گوشه این روزهای بازار خریدهای هیجانی و اصرار به‌ جا نماندن از بازار خودنمایی می‌کند.

رشد بی‌محابای صنایع بورس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، خودرویی‌ها که لیدر بی‌چون و چرای این روزهای بازار بودند، همچنان در مسیر صعود قیمت‌ها قرار دارند. این بار خبری از عرضه‌های سنگین حقوقی نیست، چرا که با قدرت فعلی بازار هر چه از سوی حقوقی‌ها عرضه شود، میان حقیقی‌ها خریدار خواهد داشت و رشد قیمتی متوقف نمی‌شود. علاوه بر آن نه تنها حقوقی‌ها چندان فروشنده نیستند، بلکه این روزها در سمت تقاضا نیز خودنمایی می‌کنند.

    طی معاملات روز گذشته در بازار سهام، از میان 37 گروه صنعتی، شاخص 25 صنعت با رشد مواجه بود و تنها 8 صنعت افت قیمتی را تجربه کردند. در این میان، گروه‌های لاستیک و پلاستیک، استخراج زغال‌سنگ، قند و شکر و استخراج سایر معادن بیشترین رشدها را با نام خود ثبت کردند و هریک به ترتیب با رشد 36/ 5، 96/ 4، 16/ 4 و 79/ 3 درصد مواجه شدند. در طرف دیگر گروه‌های حمل و نقل، انبوه‌سازی و زراعت بیشترین افت‌های قیمتی را تجربه کردند و هر کدام به اندازه کمتر از یک درصد با ریزش شاخص مواجه شدند. همچنین بیشترین ارزش معاملات برای گروه‌های بانکی، خودرویی، فلزات اساسی و خدمات فنی و مهندسی شکل گرفت و در هریک از این گروه‌ها به ترتیب به اندازه 85، 70، 21 و 18 میلیارد تومان، سهام جابه‌جا‌ شد. ضمنا در گروه‌های بانکی، ماشین‌آلات برقی، فلزات اساسی و خودرویی‌ها بیشترین مشارکت حقیقی‌ها در سمت خرید به چشم می‌خورد و حقوقی‌ها نیز بیشترین حمایت‌های خود را از گروه‌های حمل و نقل، سایر واسطه‌گری‌های مالی و استخراج نفت به نمایش گذاشتند.
    گروه لاستیک و بی‌توجهی به تعدیلات منفی

    خوش‌بینی فعالان بازار به حدی رسیده است که گزارش‌های 9 ماهه ضعیف شرکت‌ها نه تنها باعث افت قیمت‌ها نمی‌شود، بلکه بازار پاسخ تعدیلات منفی را با رشد قیمت می‌دهد. از اتفاقات جالب توجه بازار در روز گذشته، رشد قیمت بیش از 10 درصدی سهام گروه صنعتی بارز (پکرمان) بود. این شرکت در انتهای هفته گذشته جدیدترین پیش‌بینی خود را از سود سال مالی جاری روانه کدال کرد و به دلیل تعدیل بااهمیت منفی باعث متوقف شدن نماد شد. این شرکت در آخرین پیش‌بینی خود (پیش‌بینی بر اساس عملکرد واقعی 6 ماهه) اعلام کرده بود تا پایان سال قادر است به ازای هر سهم خود 102 تومان سود بسازد.

    با وجود آنکه این شرکت در آن گزارش هیچ‌گونه تعدیل منفی را منعکس نکرده بود، اما با توجه به آنکه درصد پوشش بودجه این شرکت در 6 ماه بسیار نامناسب و در حد 34درصد بود، ریزش نسبی قیمت در این نماد آغاز شد. گویی بازار در آن دوره تشخیص می‌داد که با وجود آنکه خبری از تعدیل منفی نبوده است، اما احتمالا شرکت نمی‌تواند سود پیش‌بینی شده خود را محقق سازد. در آن دوره قیمت سهام از 344 تومان تا محدوده 300 تومانی نزول کرد و این به معنای ریزش تقریبا 13 درصدی قیمت در زمانی بود که هیچ گونه تعدیل منفی برای شرکت واقع نشده بود. اما در ابتدای دی ماه و با روشن شدن موتور هیجان در بازار، این سهم نیز از قافله عقب نماند و رفته رفته رو به رشد گذارد. اتفاق جالب اما درست همین دیروز رخ داد. هفته گذشته این شرکت پیش‌بینی جدید خود (براساس عملکرد واقعی 9 ماهه) را با 25درصد تعدیل منفی روانه کدال کرد و مدعی شد که تا پایان سال قادر است به ازای هر سهم خود 77تومان سود کنار بگذارد. این در حالی است که طی 9 ماه این شرکت موفق شده است 71 درصد از بودجه خود را پوشش دهد. به دلیل تعدیل بااهمیت، طبق قاعده، پکرمان متوقف شد تا بدون محدودیت نوسان آماده معاملات خود در فضای جدید باشد. در کمال تعجب و با وجود تعدیل منفی 25 درصدی، سهام گروه صنعتی بارز با 10 درصد رشد روی تابلو مواجه شد و به محدوده قیمتی 360 تومانی رسید. این به آن معنا است که شرکت با وجود شرایط نامناسب بنیادین، از ابتدای دی ماه تا کنون با رشد 20 درصدی قیمت مواجه شده است.

    این اتفاق به روشنی نشان می‌دهد که فعالان بازار دیگر به واقعیات اقتصادی حال حاضر توجهی ندارند و انتظار دارند که در آینده نزدیک شرایط بنیادین شرکت‌ها به کل متحول شود. همین رفتار نه تنها در گروه لاستیک و پکرمان دیده می‌شود، بلکه برای کلیت بازار صدق می‌کند. به نظر می‌رسد بازار بدون تحلیل تنها با امید به بهبود شرایط حاضر است در هر قیمتی خریدار باشد. در واقع دلیل اصلی این موضوع حضور پررنگ حقیقی‌ها در سمت تقاضای بازار است. اگرچه شرایط بازار در آینده می‌تواند بهتر باشد، اما به نظر می‌رسد که رشد فعلی قیمت‌ها به این صورت چندان منطقی نیست و تنها از حقیقی‌هایی برمی‌آید که روندهای اقتصادی را بسیار سریع‌تر از آنچه در واقعیت رخ می‌دهند، در نظر می‌گیرند. طی معاملات روز گذشته شاخص گروه لاستیک با رشد 36/ 5 درصدی مواجه شد و زیان این گروه از ابتدای سال به 7/ 16 درصد رسید. از میان نمادهای این گروه بیشترین ارزش معاملات به پتایر، پکرمان و پلاسک اختصاص یافت. بیشترین رشد قیمت نیز در این گروه به پکرمان، حق تقدم پاسا و پاسا اختصاص یافت که هر کدام به ترتیب با رشد 4/ 10، 91/ 9 و 5 درصدی مواجه شدند. در طرف دیگر نیز بیشترین افت قیمت برای پکرمان تجربه شد.


    تشدید تحرک بانکی‌ها

    در گزارش‌های هفته گذشته  اشاره شده بود که عدم رشد قیمت سهام بانکی در مقایسه با رشد سرسام‌آور خودرویی‌ها، عجیب به نظر می‌رسد. در ماه گذشته شاخص خودرویی‌ها حدود 40 درصد رشد نشان داد، اما بانکی‌ها تنها با رشد 8 درصدی مواجه شدند. این مساله چندان با تجربه بازار مبنی بر بیشترین اثرپذیری گروه بانکی از لغو تحریم‌ها سازگار نبود.

    در واقع عدم رشد چشمگیر قیمتی در این گروه، به دلیل ابهامات در لغو تحریم لیدر این گروه، یعنی بانک صادرات بود. اما به نظر می‌رسد با سخنرانی دکتر ظریف درباره اطمینان از لغو تحریم بانک صادرات در افق زمانی نزدیک، رشد قیمت بانکی‌ها نیز کلید خورد. شاخص بانکی‌ها در روز گذشته با رشد 8/ 2 درصدی مواجه شد و بازدهی خود را از ابتدای سال به بیش از 8 درصد ارتقا داد. بیشترین ارزش معاملات در این گروه به نمادهای وتجارت، وبصادر و وبملت اختصاص یافت و نمادهای وخاور، وپست و وتجارت بیشترین رشدهای قیمتی را در این گروه از آن خود کردند. در طرف دیگر وکار، وسینا و ونوین نیز کمترین رشدهای قیمتی را در این گروه تجربه کردند. در این گروه همچنان بیشترین مشارکت اشخاص حقیقی در سمت تقاضا مشاهده می‌شود و حقوقی‌ها در نمادهای مختلف این گروه، بیشتر نظاره‌گر بودند.

    سرمایه‌گذاری‌ها و چندرشته‌ای‌های صنعتی

    همچنین طی معاملات روز گذشته، شاخص گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز هم جهت با سایر گروه‌های بازار با رشد مواجه شد و بازدهی روزانه 7/ 1 درصدی را ثبت کرد. بیشترین ارزش معاملات در میان نمادهای این گروه به وبیمه، واتی و وسپه اختصاص یافت. بیشترین رشد قیمت در میان نمادهای حاضر در این گروه نیز به حق‌تقدم وسپه، وصنا و وصنعت تعلق گرفت. در طرف دیگر نیز نمادهای وبیمه، وبهمن و ونیرو نیز بیشترین افت‌های قیمتی را در این گروه ثبت کردند. از میان شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی نیز وصندوق و وغدیر با رشد قیمت و در طرف دیگر وامید و حق تقدم وبانک نیز با افت قیمت مواجه شدند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها