عصر خودرو

فلز سرخ بیش از۲۰۰تومان افت را تجربه کرد

بهبود آرام تقاضای مس در بورس کالا

عصر بازار- افت قیمت بیش از ۲۰۰ تومانی فلز سرخ طی معاملات روز گذشته بورس کالای ایران افزایش تقاضا را نسبت به هفته‌های گذشته برای این محصول به دنبال داشت.

بهبود آرام تقاضای مس در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  روز یکشنبه 4 بهمن ماه ‌رینگ محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران شاهد عرضه بیش از 24 هزار و 600 تن انواع فلز سرخ بود که از این مقدار 2 هزار تن آن به مفتول و 2 هزار و 500 تن آن به کاتد مس اختصاص داشت که نسبت به آخرین معامله کاهش بیش از یک درصدی را تجربه کرد. در این روز مس مفتول نسبت به هفته گذشته افت بیش از 240 تومانی را تجربه کرد، در حالی که کاتد ملی‌مس با کاهش بیش از 220 تومانی در هر کیلو رو‌به‌رو شد. از دیگر محصولات عرضه شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به 20 هزار تن انواع مس کم‌عیار، 140 تن سولفور مولیبدن و 18 تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این، شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان، 270 تن مس مفتول را راهی تالار معاملات کرد.

    بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت 15 هزار و 430 تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته کاهش 227 تومانی را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول 2 هزار و 500 تن بوده درحالی‌که میزان تقاضا 2 هزار و 340 تن ثبت شد. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت 16 هزار و 201 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین معامله، افت 245 تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول 2 هزار و 500 تن بوده است، درحالی‌که تقاضاکنندگان خواستار 500 تن از این محصول بوده‌اند. مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه 16 هزار و 256 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته، کاهش 245 تومانی را در هر کیلو تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول 270 تن بود، اما این در شرایطی است که تقاضا برای آن به میزان 370 تن ثبت شد. به گفته کارشناسان بازار فلزات پایه اصلی‌ترین عامل تقاضای فلز سرخ در معاملات روز گذشته بورس کالا به ویژه برای محصولات کاتد ملی مس و مفتول شرکت دنیای مس کاشان علاوه بر کاهش عرضه این محصولات در بورس کالا و کمبود آن در بازار آزاد، انتظار برای افزایش قیمت این محصولات طی هفته آینده بود. میانگین قیمت مس طی هفته گذشته در بورس فلزات لندن کاهشی بود، اما این در شرایطی است که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد قیمت این فلز سرخ طی هفته جاری با توجه به انتشار اخباری مبنی بر بهبود بازار جهانی رو به رشد خواهد بود.

    از سوی دیگر مفتول مس هم‌اکنون در بازار آزاد با قیمت 16 هزار و 500 تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد که نسبت به‌ روز گذشته کاهش 300 تومانی را در هر کیلو داشته است. البته در حال حاضر تفاوت قیمتی این فلز در بازار آزاد و بورس کالای ایران 200 تومان است که به گفته برخی از کارشناسان حوزه فلزات پایه همچنان خرید از بورس کالای ایران برای تولید‌کنندگان صرفه اقتصادی دارد و همین امر موجب شده تقاضا برای این فلز در معاملات بورس کالای ایران نسبت به هفته‌های گذشته افزایش یابد. افت قیمت مس در بازارهای جهانی که از ماه سپتامبر شدت گرفته است، اکنون اندکی ملایم‌تر شده و این فلز سرخ افزایش اندکی را تجربه کرده، به‌طوری که مس در بورس فلزات لندن طی روز جمعه به 4 هزار و 468 دلار در هر تن رسیده است. به عقیده تحلیلگران بازار جهانی فلزات پایه دو عامل اساسی بر روند رشد قیمت فلز سرخ طی هفته آینده موثر خواهد بود، یکی از آنها افزایش تقاضای مجدد چین در بازارهای کالایی و اثر دوم بازگشت قیمت نفت به مرز 30 دلاری است. بر‌اساس پیش‌بینی‌ها بهای طلای سیاه احتمالا در بلند‌مدت به روند صعودی خود ادامه خواهد داد، بنابراین انتظار می‌رود فلز سرخ تغییر مسیر دهد و روند رو‌به رشدی را تجربه کند، همچنین تحلیلگران معتقدند کاهش قیمت بیش از حد این فلز با توجه به اشتهای بالای چین برای خرید‌های انباری در قیمت‌های پایین می‌تواند انگیزه خریداران را در میان‌مدت افزایش دهد.

    به این ترتیب گزینه افزایش قیمت برای مس در میان‌مدت و بلند‌مدت منتفی نیست. از سویی ثبت مرز روانی قیمت مس(4هزار و400 دلار در هر تن) با توجه به مازاد عرضه‌ای که در شرایط کنونی افزون بر تقاضای بازار دیده می‌شود افق‌های جدید را فرا روی این بازار قرار می‌دهد و این موضوع می‌تواند کف قیمتی فعلی را برای فلز مورد بررسی حفظ کند، این در حالی است که افت شاخص تولیدات کارخانه‌ای در چین یک داده مهم و موثر بر افت بیشتر قیمت‌ها در آینده است که این نظریه را تایید می‌کند. همچنین یک کارشناس ارشد بازارهای کالایی در این زمینه معتقد است همچنان با توجه به رشد بهای نفت و افزایش تقاضا در چین بازار فلزات پایه به ویژه مس می‌تواند افزایش بیشتری را نسبت به قیمت‌های کنونی تجربه کند. از سوی دیگر گروهی از برنامه‌ریزان اقتصادی پیش‌بینی کردند، میزان واردات مس در برخی کشورها برای تامین نیاز صنایع داخلی، تا سال 2017 میلادی، 90 درصد افزایش یابد. برهمین اساس طی پیش‌بینی‌هایی که برنامه‌ریزان اقتصادی کشوری مانند هند انجام داده بودند، تولیدات معدنی مس این کشور در سطح پایینی قرار دارد و این وضع تا 4 سال آینده هم ادامه خواهد داشت و این موضوع می‌تواند قیمت این فلز سرخ را در بلند‌مدت مجددا به بیش از 5 هزار دلار در هر تن برساند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها