عصر خودرو

گزارش «عصربازار» از صف های خرید و فروش ۴ بهمن؛

لاستیک بورس چرخید

عصر بازار: در ادامه مسیر رشد بورس در پسابرجام و ورود سرمایه های جدید، صف های خرید در تمام صنایع بورسی جان گرفت، همچین گروه لاستیک بیشترین بازده گروهی را داشت.

لاستیک بورس چرخید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» شاخص کل بورس اوراق بهادار در جریان معاملات امروز 779 واحد رشد داشت . شاخص کل هم وزن نیز 174 واحد رشد کرد که نشان دهنده حرکت دسته جمعی سهام در بازار است.
    در جریان معاملات امروز بازار، سهام شرکت های فولاد مبارکه اصفهان، بانک صادرات ایران، گروه مپنا، بانک ملت و بانک تجارت بیشترین میزان تاثیر مثبت را در شاخص داشتند. البته سهام شرکت های مخابرات ایران و تهران شیمی با فاصله زیادی از سهام مثبت کننده، تاثیرگذاری منفی در شاخص داشتند.

    امروز در تالار شیشه ای، شرکت های سرمایه گذاری دارویی تامین «تیپیکو»، سایپا آذین «خاذین»، کارت اعتباری کیش «رکیش»، داده پردازی ایران «مداران»، بانک خاورمیانه «وخاور» و فولاد مبارکه اصفهان «فولاد» طولانی ترین صف های خرید از لحاظ ارزش را داشتند. البته سهم های تهران شیمی «شتهران»، سرمایه گذاری مسکن «ثمسکن» و فولاد خراسان «فخاس» با بیشترین عرضه در بازار روبرو بودند.

    ابراهیم قزل گل، مدیر گروه تحلیلی سهامیاران در گفت و گو با «عصربازار» در خصوص وضعیت امروز صف های خرید و فروش و سهم های مطرح بازار گفت: «تیپیکو» از لحاظ تکنیکالی در وضعیت خوبی قرار دارد. این سهم در حال رسیدن به مقاومت تاریخی(550 تومان) است. بسیاری از افراد در مرحله شکست مقاومت اقدام به عرضه می کنند. اما احتمال این که این مقاومت با سرعت بالا شکسته شود و صعود داشته باشد نیز وجود دارد. در صورت شکست این مقاومت، این سهم به رشد خود ادامه می دهد.

    او درباره سهم «خاذین» و آینده کوتاه مدت این سهم اظهار کرد: این سهم درروز گذشته مقاومت 305 تومان را شکست. به همین دلیل عرضه زیادی داشت. همچنین باید توجه کرد که سهم های مربوط به شرکت سایپا رشد خوبی داشتند، زیرا این شرکت قرار است از  طریق طرح خرید و فروش خودروهای دست دوم درآمد خوبی به دست آورد. باید توجه داشت که «خاذین» فردا در محدوده 325 تومان مقاومت خوبی خواهد داشت.
    قزل گل درباره صف های فروش امروز گفت: سهم هایی که اکنون صف فروش تشکیل می دهند، سهم های کوچکی هستند که سهام شناور کمتر از 10 درصد دارند. این سهم ها همیشه یا در صف خرید هستند و یا در صف فروش.  در واقع این سهم به دلیل داشتن خبر خاص خرید و فروش نمی شوند.
    این تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص سهم «ولصنم» که پس ازمدت ها رشد خوبی در بازار داشته است، گفت: لیزینگ صنعت و معدن، تنها سهم در گروه لیزینگی هاست که واردات هواپیما انجام می دهد. این سهم اکنون که اراده جدی برای خرید هواپیماهای جدید وجود دارد، می تواند در بلند مدت پربازده باشد.

    در جریان معاملات امروز، گروه لاستیک و گروه قند و شکر بیش از سایر گروه ها رشد داشتند. به طوری که گروه لاستیک 5.3 درصد و گروه قند و شکر 4.1 درصد بازده مثبت را تجربه کرد.
    مدیر گروه تحلیلی سهامیاران در خصوص رشد این گروه اظهار کرد: اکنون پول جدید وارد بازار شده است. وقتی این سرمایه ها به سمت بازار می آید، عموما ترجیح می دهد در گروه هایی که رشد کمی داشته اند، وارد شوند. به همین دلیل گروه لاستیک که پتانسیل رشد زیادی هم دارد، با استقبال مواجه شده است.
    او افزود: گروه لاستیک به دلیل ورود خودروسازان خارجی برای سرمایه گذاری در ایران و نیاز تولیدکنندگان به لاستیک، پتانسیل مناسبی برای سوددهی دارد. همچنین چندی پیش واردات لاستیک محدود شد که این موضوع نیز به رشد این صنعت کمک می کند. لازم به ذکر است که این گروه p/e  پایین دارد و به تناسب این p/e  تا کنون رشد نکرده بود که البته اکنون رشد خود را آغاز کرده است.
    این تحلیلگر بازار سرمایه درباره رشد گروه قندی ها گفت: سهام این گروه وقتی که در سایر گروه ها خبر زیادی نباشد، شروع به رشد می کند و مانند سایر گروه ها تابع قوانین تحلیلی نیست.

    قزل گل در ادامه خاطرنشان کرد: رشد منفی گروه حمل و نقل، پس از چندین روز رشد متوالی، به دلیل نیاز به اصلاح در این گروه است و احتمال دارد مجموعه این سهام این گروه 10 درصد دیگر نیز اصلاح شوند. اما به طور کلی این سهم به دلیل این که تولید ندارد بلکه خدمات حمل و نقلی ارائه می دهد، زودتر از سایر صنایع از سود دوران پسابرجام منتفع می شود. به همین علت می توان به رشد سهام این گروه در بلندمدت امیدوار بود.

    برچسب ها