عصر خودرو

رفع دو چالش صنعت نفت با امضای دو قرارداد

عصر بازار- رییس واحد پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از امضای دو قرارداد در راستای رفع چالش‌های صنعت نفت خبر داد و افزود: با دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه آزاد واحد ماهشهر در حوزه پایین‌دست و بالادست قراردادی را امضاء کرده‌ایم.

رفع دو چالش صنعت نفت با امضای دو قرارداد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، شاهین کرد امروز در مراسم امضای قرارداد پژوهشی فی‌مابین شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر با بیان این‌که هدف ما این است که با امضای این قرارداد یک پیام جدید به دانشگاه‌هایی که تاکنون مورد توجه نبوده‌اند بدهیم چرا که اعتقاد داریم دانشگاه‌ها مراکز پژوهشی و واحدهای علمی می‌توانند نقش زیادی در رفع چالش‌های صنعت نفت داشته باشند.

    وی درباره جزییات امضای این دو قرارداد اظهار کرد: در قراردادی که با دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر منعقد کرده‌ایم، قرار شده تا بررسی مکانیزم تشکیل رسوب در پیشگرم‌کن آب و نصب و همچنین ارائه‌ی راهکارهای علمی جهت جلوگیری از تشکیل رسوب و روش رسوب‌زدایی احتمالی مورد بررسی قرار بگیرد.

    رییس واحد پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ادامه داد: علاوه بر این قرارداد دیگری را با دانشگاه شهید چمران اهواز منعقد کرده‌ایم که موضوع این قرارداد نیز انجام خدمات پروژه پژوهشی بررسی خواص فیزیکی – ژئوشیمیایی میان بارهای سیالات هیدروکربوری در ناحیه فروافتادگی دزفول با استفاده تکنیک‌های پیشرفته تبیین شده است.

    کرد با بیان این‌که یکی از سیاست‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تمرکز روی مراکز استانی است اظهار کرد: هدف این است تا با بهره‌گیری از واحدهای علمی بتوانیم جایگاه پژوهش و فناوری را در صنعت نفت بازیابی کنیم.

    رییس واحد پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با تاکید بر این مساله که این قراردادها می‌تواند الگویی برای دانشگاه‌ها باشد تا با قدرت و توان بیشتری در حوزه صنعت نفت فعالیت داشته باشند، تصریح کرد: برای توسعه کارهای پژوهشی در صنعت نفت چند برنامه تنظیم کرده‌ایم تا براساس آن برنامه‌ها پیش برویم در واقع یک برنامه جامع تهیه شده که این برنامه فعالیت تمام بخش‌ها را در سال 1398 و حتی پنج سال آینده مشخص کرده است به گونه‌ای که بتوان با شاخص‌های کمی پیشرفت‌های صورت گرفته در پروژه‌ها را ارزیابی کرد.

    وی با بیان این‌که تمام تلاش ما این است که شاخص‌ها قابل اندازه‌گیری باشد تا بتوانیم نیاز سازمان‌ها را براساس پروژه‌های پژوهشی تعریف و کارهای اجرایی را در پس آن برنامه‌ریزی کنیم.

    کرد اظهار کرد: برنامه دیگری که مدنظر قرار گرفته تا براساس نیاز سازمان‌ها پروژه پژوهشی تعریف شود و مدلی طراحی کنیم تا از حالت فرد محور به سازمان‌محور تغییر یابد برای این منظور برای اولین‌بار گزارش فنی تهیه شده است تا بتوانیم نقشه راه فعالیت‌ها را تبیین، نیازها را شناسایی و در جهت رسیدن به اهداف گام برداریم.

    بیش از 50 درصد کارهای پژوهشی در صنعت نفت به نتیجه رسید

    رییس واحد پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که تا چه میزان توانسته‌ایم کارهای پژوهشی خود را عملیاتی کنیم، اظهار کرد: بیش از 50 درصد کارهای پژوهشی در صنعت نفت به نتیجه رسیده است.

    کرد با بیان این‌که یکی از کارهای پژوهشی که به نتیجه رسیده است، تولید توربین بود که نه تنها در مناطق نفت‌خیز بلکه در تمام صنایع به این بخش نیاز داریم به همین دلیل با رویکردی که وجود داشت، توانستیم یک واحد را به یک شرکت توربین‌ساز تبدیل کنیم که اکنون در بخش‌های مختلف کارآمد و کارساز است.

    وی با تاکید بر این مساله که فعالیت پژوهشگران را تبدیل به محصول و یا راهکار کنیم، گفت: اکنون به جایگاهی رسیده‌ایم که بسیاری از فعالیت‌های پژوهشی در صنعت نفت کاربردی شده است و می‌تواند نقش زیادی در اجرای پروژه‌ها داشته باشد.

    برچسب ها