عصر خودرو

همزمان با رشد بورس

صندوق‌های سرمایه‌گذاری سودآور شدند

عصر بازار- با آغاز روند صعودی بورس تهران از نیمه ماه، صندوق های سرمایه گذاری که در رکود فرو رفته بودند از خواب زمستانی بیدار شدند و با کسب بازدهی مثبت همراهان خود را خوشحال کردند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری سودآور شدند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، صندوق های سرمایه گذاری فعال در بورس تهران که همزمان با رکود مدت دار بازار در دو سال گذشته در رکود فرو رفته و همراهان خود را متضرر کرده بودند، با آغاز روند صعودی بازار سرمایه جان دوباره گرفتند و از زیان خارج شدند.

    بر این اساس با آغاز مجدد رونق بورس تهران و افزایش قیمت و بازدهی این بازار به دلیل لغو تحریم های بین المللی، صندوق های سرمایه گذاری نیز از رکود دامن گیر بورس خارج شدند و بازدهی مطلوبی نصیب همراهان خود کردند؛ به طوری که با رسیدن میانگین بازدهی بورس تهران به حدود هفت درصد، صندوق های سرمایه گذاری نیز با افزایش بازدهی مواجه شدند و به طور متوسط بازدهی 7.2 درصدی را نصیب همراهان خود کردند.

    آمارهای نشان می دهد که با مثبت شدن بازار سرمایه، میانگین بازدهی صندوق سرمایه گذاری در سهام در یک‌ماه اخیر به 12 درصد رسیده و این صندوق بیشترین بازدهی را در میان صندوق های با درآمد ثابت و مختلط کسب کرده است، در این میان صندوق های با درآمد ثابت بازدهی 2.3 درصدی کسب کرده و صندوق های مختلط نیز میانگین بازدهی خود را به 6.5 درصد افزایش دادند.

    بررسی ها نشان می دهد که از میان 90 صندوق سرمایه‌گذاری فعال در سهام، تنها صندوق کارگزاری بانک سپه با زیان 3.5 درصدی مواجه شده است و مابقی صندوق ها موفق به کسب بازدهی مثبت در این مدت شدند؛ به طوری که بازدهی 10 صندوق به بیش از 20 درصد رسیده و صندوق های دماسنج، فارابی، پارس گستر و توسعه صادرات با کسب بازدهی 52، 30 و 29 درصدی در یک‌ماه اخیر در صدر جدول این گروه قرار گرفته اند.

    همچنین از میان صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت نیز تمامی 45 صندوق حاضر در این بخش با بازدهی مثبتی همراه شدند اما صندوق های نیکوکاری ندای امید و صندوق پردیس به ترتیب با کسب بازدهی 13 و 12.5 درصدی بیشترین بازدهی را نصیب همراهان خود کردند.

    علاوه بر این صندوق های مختلط نیز وضعیت مشابهی مانند سایر صندوق ها دارند؛ به طوری که از میان تمامی صندوق های این گروه نیز در یک ماه اخیر موفق به کسب بازدهی مثبتی شدند و همراهان خود را خوشحال کردند؛ از میان صندوق های سرمایه گذاری مختلط، صندوق ها توسعه پست بانک، کوثر و خاورمیانه سه صندوقی هستند که با کسب بازدهی 14، 11.5 و 11 درصدی بیشترین بازدهی را تجربه کردند.

    بر اساس این گزارش، همزمان با لغو تحریم های بین المللی و رشد قیمت سهام شرکت‌ها در بورس تهران و همچنین ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه، صندوق های سرمایه گذاری نیز رویه مثبتی در پیش گرفتند و با کسب سود عملکرد مطلوبی از خود به نمایش گذاشتند و موفق به کسب بازدهی مثبت بعد از مدتها رکود شدند که این موضوع می تواند نشانه مثبتی برای بازار سهام باشد.

    صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، صندوق‌های با درآمد ثابت و صندوق‌های مختلط از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه ایران هستند که یکی از تفاوت‌های آنها با یکدیگر در میزان مخاطره‌پذیری یا ریسک آنهاست. در این میان صندوق‌های سهام به‌خاطر ماهیت خود از ریسک بالاتری برخوردارند و از این‌رو در زمان‌های رونق بازار نیز می‌توانند بازده بیشتری را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها