عصر خودرو

مدیرعامل پتروشیمی آبادان عنوان کرد

تنها ۲۰ درصد خوراک پتروشیمی‌ها گاز است

عصر بازار- مدیر عامل پتروشیمی آبادان با اشاره به مشکل کمبود خوراک در پتروشیمی‌های کشور، گفت: لازم است قراردادها با شرکت‌های خارجی به گونه‌ای تنظیم شود که آن‌ها دانش فنی و سرمایه را وارد کنند و طراحی و اجرا بر عهده شرکت‌های داخلی باشد.

تنها ۲۰ درصد خوراک پتروشیمی‌ها گاز است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، علیرضا صدیقی‌زاده با اشاره به این‌که برداشته شدن تحریم‌ها و در پی آن ورود شرکت‌های بین‌المللی به عرصه پتروشیمی نمیتواند موضوعی منفی باشد، اظهار کرد: رقابت برای بازار داخلی چیز معقولی است که ما با رفع تحریم‌ها می‌توانیم با شرکت های بین‌المللی رقابت داشته باشیم.

    وی ادامه داد: از سوی دیگر با لغو تحریم‌ها دسترسی ما به مواد اولیه با قیمت جهانی نیز میسر می‌شود که این امر فرصت فعالیت بیشتر را در اختیار پتروشیمی‌ها قرار می‌دهد.

    مدیر عامل پتروشیمی آبادان با اشاره به این‌که سرمایه‌گذاری و توسعه برای صنعت مانند هوا است، عنوان کرد: صنعت برای آنکه زنده بماند نیازمند توسعه است و توسعه نیز به سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

    صدیقی‌زاده با اشاره به این‌که صنعت پتروشیمی ایران پتانسیل جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی است، ادامه داد: این به معنای این نیست که با ورود سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی، شرکت‌های داخلی از دور خارج شوند.

    وی با اشاره به این‌که ورود سرمایه به کشور چند مرحله دارد، اضافه کرد: یک مرحله از آن ورود دانش فنی است که ایران به دلیل عدم دسترسی به دانش روز که در اختیار کشورهای اروپایی و آمریکایی قرارداشته است، به این کمک‌های فنی نیاز دارد.

    مدیر عامل پتروشیمی آبادان تصریح کرد: دو پیش‌نیاز دیگر برای سرمایه‌گذاری داشتن طراحی و اجرا است که ایران در آن توانایی دارد.

    صدیقی‌زاده با بیان اینکه به این ترتیب شرکت‌های خارجی در پساتحریم باید سرمایه و دانش فنی را وارد کشور کنند، عنوان کرد: لازم است این دانش و سرمایه در اختیار شرکت‌ها و پیمانکاران ایرانی قرار بگیرد تا کار طراحی و اجرای پروژه‌ها را انجام داده و از رکود خارج شوند.

    وی درادامه خاطرنشان کرد: این همکاری بستگی به مفاد قراردادی دارد که در آن باید این گونه پیش‌بینی شود که سرمایه و دانش فنی خارجی در اختیار شرکت‌های داخلی برای انجام پروژه قرار گیرد.

    مدیر عامل پتروشیمی آبادان با اشاره به مشکل کمبود خوراک در پتروشیمی‌ها تصریح کرد: در حال حاضر پتروشیمی‌ها به دلیل کمبود خوارک با تمام ظرفیت خود فعالیت نمی‌کنند، در حالیکه اگر تحریم‌ها برداشته شده و سرمایه‌ خارجی وارد کشور شود، میتوانیم از دانش فنی بالاتر برای افزایش ظرفیت تولید خود استفاده کنیم.

    صدیقی‌زاده با اشاره به اینکه پتروشیمی آبادان در حال حاضر به دلیل کمبود خوراک تنها از 60 درصد ظرفیت تولیدی خود استفاده می‌کند، افزود: این عدد خوبی نیست و اگر ظرفیت تولید ما به صد در صد استفاده برسد، هزینه‌های تولید نیز کاهش یافته و قیمت تمام شده تولدی کم می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه پتروشیمی آبادان 5 پروژه آماده برای جذب سرمایه خارجی داد، گفت: این پنج پروژه به منظور افزیش تولید، حفظ نیروی انسانی و جلوگیری از زیان‌ده شدن شرکت است و بنابر برآورد ما، این پتروشیمی به 200 میلیون دلار سرمایه برای این پنج طرح نیاز دارد.

    مدیر عامل پتروشیمی آبادان ادامه داد: پیش از به نتیجه رسیدن برجام ما با شرکت‌هایی از چهار کشور آلمان، ایتالیا، ژاپن و کره مذاکراتی برای همکاری داشته ایم که البته هنوز وارد مرحله جدید در پساتحریم نشده است.

    تنها 20 درصد خوراک پتروشیمی‌ها گاز است

    صدیقی‌زاده در ادامه درباره تعیین فرمول محاسبه قیمت خوراک پتروشیمی‌ها و تاثر آن در سرمایه‌گذاری در این بخش، گفت: واقعیت این است که آن‌چه اعلام شده قیمت خوراک گازی است درحالیکه بخش بیشتری از خوارک پتروشیمی‌ها را خوراک مایع تامین می‌کند.

    وی ادامه داد: تنها 20 درصد از صنایع پتروشیمی کشور از جمله متانول و اتانول از خوراک گازی در تولیدات خود استفاده می‌کنند، که ارزان شدن در افزایش درآمدزایی این واحدها موثر است.

    مدیر عامل پتروشیمی آبادان با تاکید بر اینکه هنوز صحبتی در مورد تعیین قیمت خوراک مایع نشده است، تصریح کرد: با این حال، همین که فرمول مشخصی برای خوراک گازی تعیین شده است و سرمایه‌گذار می‌تواند بر اساس آن قیمت خوراک را طی یک یا دو سال آینده پیش‌بینی کند اثر مثبتی در سرمایه‌گذاری و ورود سرمایه‌گذران خواهد داشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها