عصر خودرو

دلار جهانی آرام گرفت

عصر بازار- انتظار معامله گران برای فاز بعدی مذاکرات تجاری آمریکا و چین باعث رقم خوردن روزی آرام در معاملات ارزی جهانی شد.

دلار جهانی آرام گرفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، پس از آن که وزارت کار آمریکا در گزارشی اعلام کرد اشتغال زایی ماه گذشته این کشور از 260‌هزار فرصت شغلی عبور کرده است، نگرانی ها نسبت به کاهش رشد اقتصادی در بزرگ ترین اقتصاد جهان تا حد زیادی کاهش یافت و تقاضا برای خرید دلار در بازارهای ارزی افزایش محسوسی پیدا کرد.  

    از سوی دیگر تصمیم چین برای به تعویق انداختن افزایش تعرفه بر روی واردات برخی محصولات آمریکایی نظیر سویا و گوشت احتمال به تعویق افتادن افزایش تعرفه بر روی محصولات چینی از طرف آمریکا را تضعیف کرده است. با این حال لری کودلو، مشاور اقتصادی ترامپ گفته است اگر مذاکرات به نتیجه دلخواه نرسند، آمریکا مصمم به افزایش تعرفه های وارداتی خواهد بود. قرار است دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا سه روز دیگر در خصوص افزایش تعرفه روی وارداتی به ارز ش بیش از 150 میلیارد دلار از چین یا تمدید فعلی معافیت‌ها تصمیم گیری کند.

    کازوشیگه کایادا، تحلیل گر ارشد بازار ارز در موسسه " استیت استریت" گفت: حس بازارها این است که هر دو طرف می خواهند از بیشتر شدن تنش ها خودداری کنند. بنابراین محتمل‌ترین سناریو این است که روند فعلی حفظ شود.

    چین و آمریکا درگیر یک جنگ تجاری طولانی مدت بوده‌اند که اکنون وارد هفدهمین ماه خود شده است و از آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش رشد اقتصادی جهان نام برده می‌شود تا جایی که بانک جهانی، زیان این جنگ برای اقتصاد جهانی طی دو سال‌ آینده را حدود 700 میلیارد دلار برآورد کرده است. دو طرف طیف گسترده‌ای از محصولات وارداتی یکدیگر را مشمول تعرفه‌های اضافی کرده‌اند.

    شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، نسبتا بدون تغییر در مقایسه با روز قبل و در سطح 97.704 واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل 1.0096 دلار اعلام شد.

    در حوزه برگزیت نیز بوریس جانسون، رهبر حزب محافظه کار که در نظرسنجی ها از حزب کارگر پیش افتاده است وعده داده که در صورت پیروزی، پرونده برگزیت را به سرعت خواهد بست. از سوی دیگر اما جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر وعده داده است در صورت پیروزی در انتخابات، رفراندوم برگزیت را برای بار دوم برگزار خواهد کرد اما افزوده که در جریان این همه پرسی موضعی بی‌طرف اتخاذ خواهد کرد. رهبر حزب لیبرال دموکرات انگلیس که طرفدار باقی ماندن در اتحادیه اروپا است، پیشنهاد همکاری با حزب کارگر را در صورت قبول خواسته های آن‌ها مطرح کرده است.

    در آخرین دور از معاملات، پوند با اندکی افزایش قیمت نسبت به روز قبل خود و به ازای 1.3164 دلار مبادله شد. هر یورو نسبتا بدون تغییر در مقایسه با روز قبل به 1.1065 رسید. هم‌چنین هر دلار آمریکا به 1.3257 دلار کانادا افزایش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای 1.36 دلار سنگاپور مبادله شد.

    میشل آرون، استراتژیست ارزی در موسسه "استیت استریت"  گفت: داده های اخیر نشان می دهد که اقتصاد آمریکا در وضعیتی بهتر از چیزی که پیش‌تر تصور می‌شد قرار دارد. این مساله به کاهش نگرانی ها از وقوع رکود کمک خواهد کرد.

    در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار به 108.5348 ین رسید. ارزش ین پس از آن تقویت شد که رشد اقتصادی سه ماهه سوم سال ژاپن بسیار نیرومندتر از پیش بینی‌های قبلی ظاهر شد.  در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای 1.4649 دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل 7.0397 یوان چین اعلام شد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو