عصر خودرو

روسیه و ونزوئلا در پی راه های گریز از تنگنای سقوط بهای نفت

عصر بازار- سقوط بهای نفت در بازار جهانی که در دو سال گذشته از حدود ۱۰۰ دلار به کمتر از ۳۰ دلار کاهش یافته، بر بخش های اقتصادی روسیه و ونزوئلا که وابستگی زیادی به درآمدهای ارزی آن دارند، تاثیر منفی گذاشته است به گونه ای که دو کشور را واداشته برای در این زمینه با یک دیگر همکاری کنند.

روسیه و ونزوئلا در پی راه های گریز از تنگنای سقوط بهای نفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، در بحران نفتی کنونی بر اثر سقوط بهای نفت در بازار جهانی که مازاد دو میلیون بشکه ای تولید نفت عربستان سعودی عامل اصلی بروز آن اعلام شده است، به روسیه و ونزوئلا همانند سایر تولیدکنندگان عمده نفت که پایه های اقتصاد خود را بر فروش فرآورده های نفتی گذاشته اند، خسارت های سنگینی زده است.
    بر اساس اطلاعات انتشار یافته و گزارش های نفتی، ونزوئلا از 90 تا 95 درصد به درآمدهای نفتی وابسته است و در حالی که این رقم برای روسیه حدود 60 درصد است و در این شرایط طبیعی است که کاراکاس به مراتب بیشتر از مسکو از سقوط بهای نفت در بازار جهانی اسیب می بیند.
    شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه به تازگی در گزارشی از وضع اقتصادی ونزوئلا نوشت: سقوط بهای نفت برای اقتصاد تک محصولی ونزوئلا بسیار گران تمام شده است و تمام تلاش دولت این کشور برای بهبودی وضعیت به ویژه با توجه به کارشکنی مخالفان غرب گرای دولت بی نتیجه مانده است.
    در گزارش خاطرنشان شده اقتصاد ونزوئلا در استانه فروپاشی قرار گرفته و دورنمای تاریکی برای این کشور غنی از نفت ترسیم شده است و بعید می نماید در آینده نزدیک وضعیت آن بهبود بیابد.
    یک روزنامه کاستاریکایی هم به تازگی درباره بحران ونزوئلا نوشت: ونزوئلا کشوری با بزرگترین ذخایر نفتی (اثبات شده) در جهان، با یکی از دردناکترین و قابل پیش بینی ترین فروپاشی های اقتصادی روبروست.
    روزنامه «تیکو تایمز» افزوده است: ارز حاصل از صادرات نفت، 95 درصد درآمدهای تجاری ونزوئلا را تشکیل می دهد و با کاهش قیمت نفت سنگین این کشور به 24 دلار در هر بشکه در این هفته، قلب اقتصاد این کشور به طور خطرناکی در حال از کار افتادن است.
    به گفته تحلیلگران مستقل، از آنجا که هزینه تولید یک بشکه نفت برای شرکت دولتی «پی.دی.وی.اس.ای» ونزوئلا تقریبا معادل 20 دلار است، هر قیمتی کمتر از این سطح، آخرین واحدهای سود باقیمانده را که برای این کشور بسیار حیاتی هستند، از بین می برد.
    در زمان حاضر روسیه نیز روزانه در حدود 10 میلیون و 500 هزار بشکه نفت تولید می کند و در حدود نیمی از مبادلات بازرگانی 500 میلیارد دلاری این کشور را نفت خام و محصولات نفتی تشکیل می دهد که توسط شرکت های نفتی دولتی و غیردولتی صادر و سهم دولت از آن به شکل تعرفه های مشخصی اخذ می شود.
    اما در ونزوئلا وضعیت چنین نیست و این کشور در سال های اخیر روزانه حدود سه میلیون بشکه نفت و در مواردی دو میلیون و 700 هزار بشکه را صادر کرده است.
    گفته می شود میزان تولید نفت ونزوئلا پیش از اعتصاب های سراسری این کشور حدود سه میلیون و 100 هزار بشکه در روز بود اما هم اکنون روزانه دو میلیون و 730 هزار بشکه تحقق یافته است.
    به گفته کارکنان اخراجی شرکت نفت دولتی ونزوئلا ( PD VSA ) میزان تولید برنامه ریزی شده قبلی سه میلیون و 452 هزار بشکه در روز بوده است. آنها در گزارش خود اعلام کردند از میزان تولید نفت ونزوئلا در زمان حاضر روزانه فقط یک میلیون بشکه را شرکت نفت دولتی ونزوئلا تولید می کند و بقیه تولیدی است که شرکت های خارجی انجام می دهند.
    این وضعیت به ویژه با توجه به بدهی های دولت ونزوئلا که بر اساس برخی اطلاعات در سال جاری باید حدود دو میلیارد دلار و 317 میلیون دلار آن را بازپرداخت کند، عرصه را بر سیاستمداران کاراکاس تنگ کرده است.
    از سوی دیگر، افت اقتصادی ونزوئلا نیز وجود دارد که موجب کاهش 10 درصدی تولید ناخالص ملی این کشور در سال 2015 و رشد 106 درصدی نرخ تورم بود در حالی که تولید ناخالص ملی روسیه رقمی کمتر از یک درصد کاهش داشت و رشد تورم در سال 2015 نیز حدود 12 درصد اعلام شده است.
    «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا 29 دی و در حالی که نفت نزدیک پایین ترین ارزش خود در 12 سال اخیر داد و ستد می شود، اعلام کرد که کاراکاس باید برای دور زدن جنگ نفتی که در بازارهای بین المللی راه اندازی شده، هزینه تولید نفت خام خود را کاهش دهد و باید برای رسیدن به این هدف یک تلاش بزرگ انجام دهیم.
    رئیس جمهوری ونزوئلا همچنین گفت که تماس هایی را با کشورهای نفتی و غیرنفتی مختلفی از جمله برزیل، چین، ایران و هند برای ایجاد ثبات در بازار جهانی نفت با هدف جلوگیری از کاهش قیمت ها آغاز کرده است.
    بنا به اعلام خبرگزاری «اروپاپرس»، اکنون با برنامه ریزی ایران برای ورود قوی تر به بازار نفت، احتمال دارد هر بشکه نفت زیر 20 دلار فروخته شود که کشورهای تولید کننده نفت نظیر ونزوئلا دارای وابستگی شدیدی به درآمد های نفتی را در مخمصه قرار می دهد.
    سبد نفت خام ونزوئلا و مشتقات در هفته گذشته ، میانگین 24.38 دلار در هر بشکه کاهش یافتند که 70 درصد درآمد ارزی این کشور آمریکای جنوبی را که از رکود اقتصادی، کمبود کالاهای اساسی و بالاترین نرخ تورم در منطقه رنج می برد، کاهش داد .
    همزمان با این شرایط، مادورو از یک هفته پیش با هدف استفاده از قدرت قانونی مدیریت هزینه های عمومی و اعمال کنترل اقتصاد، به مدت 60 روز در ونزوئلا وضعیت فوق العاده اقتصادی اعلام کرد، ولی باید در مجلس ملی این کشور که تحت کنترل اپوزیسیون است تصویب شود که با اجرای آن مخالفت کرد.
    روزنامه «ال پاییس» اسپانیا هم نوشته است که صندوق بین المللی پول، نرخ تورم 720 درصدی برای ونزوئلا در سال جاری میلادی تخمین زده است .
    صندوق بین المللی پول هم پیش بینی کرد که قیمت ها در ونزوئلا در سال جاری، 8 برابر افزایش خواهند داشت و همزمان اقتصاد این کشور هشت درصد افت خواهد داشت.
    «آلخاندرو ورنر» رئیس بخش نیمکره غربی صندوق بین المللی پول در ارائه گزارش خود با نام «آمریکای لاتین و کاراییب در 2016: انطباق با یک واقعیت تلخ تر» ، اشاره کرد که عملکرد ونزوئلا در سال جاری میلادی مانند 2015، بدترین عملکرد در منطقه خواهد بود .
    ورنر ادامه داد: در ونزوئلا، تحریف سیاست های طولانی مدت اقتصادی و عدم تعادل مالی ، قبل از افت قیمت نفت، در حال ایجاد یک اثر مضر و مخرب بر روی اقتصاد بود.
    در ادامه گزارش آمده است: قیمت ها، همچنان خارج از کنترل به افزایش خود ادامه می دهد و پس از آنکه نرخ تورم در سال گذشته به 275 درصد رسید، پیش بینی می کنیم که نرخ تورم در سال جاری به 720 درصد صعود کند.
    بر اساس آمار بانک مرکزی ونزوئلا که به تازگی و پس از بیش از یک سال سکوت فاش شد، اقتصاد این کشور در 9 ماه نخست سال 2015، زمانی که قیمت ها 108.7 درصد افزایش داشتند ، 4.5 درصد افت داشت.
    صندوق بین المللی در این رابطه ، تخمین زد که تولیدات ناخالص داخلی ونزوئلا در مجموع سال 2015 میلادی ، 10 درصد کاهش داشت.
    اقتصاد دادانان معتقدند که ونزوئلا نیاز به اقدامات منفور اما ضروری نظیر کاهش ارزش پول، حذف برخی یارانه ها و افزایش قیمت ارزانترین بنزین در جهان را دارد.
    مادورو در این رابطه، فعلا اعلام نموده که در نظر دارد قیمت سوخت داخلی را افزایش دهد و خواهان یک گفت وگو با بخش های خصوصی شد تا منجر به ترویج تولید محصولات شد.
    از سوی دیگر تاثیرهای سقوط بهای جهانی نفت بر اقتصاد روسیه کمتر است، زیرا اقتصاد متنوع تر و درآمدهای غیرنفتی قابل توجه تری دارد به مراتب کمتر از ونزوئلا آسیب دیده و به همین دلیل مقام های این کشور آمریکای لاتین برای تلاش های دیپلماتیک جهت تثبیت بهای نفت در بازار جهانی پیشگام شده اند.
    اخیرا وزیر نفت و معادن ونزوئلا در تماس با همتایان خود در روسیه، الجزایر و اکوادور، از این کشورها برای برگزاری نشست اوپک درخواست کمک کرد.
    «اولوخیو آنتونیو دل پینو دیاس» وزیر نفت و معادن ونزوئلا، در گفت وگو با مقامهای انرژی این سه کشور بر لزوم هماهنگی تولید کنندگان نفت برای تثبیت بازار جهانی نفت تاکید کرده و برگزاری نشست فوق العاده وزیران اوپک را برای بهبودی این وضعیت را ضروری شمرد.
    گفت و گوی تلفنی شنبه (دیروز) «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه ر باره شرایط کنونی بازار نفت و روند سقوط قیمت ها نیز از دیگر اقدام هایی است که نگرانی دو کشور را بازتاب می دهد.
    به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، رییس جمهوری روسیه و همتای ونزوئلایی وی در باره راه های تثبیت قیمت نفت در بازار جهانی رایزنی کردند.
    به نظر می رسد در این شرایط روسیه برای بهبود وضع بازار نفت تلاش چندان موثری نمی تواند بکند، زیرا عضو اوپک نیست و فقط با همکاری کشورهای عضو این سازمان می تواند به برگزاری نشست وزیران آن در ماه های آینده کمک کند، اما در این مدت ممکن است برخی از طرح های پرهزینه نفتی خود را که تولید آن به دلیل بهای پایین نفت مقرون به صرفه نیست به تعلیق درآورد. این موضوع چندی پیش مورد اشاره «آلکساندر نوواک» وزیر انرژی روسیه قرار گرفت که در صورت تحقق ممکن است در کنار عواملی همچون افزایش مصرف نفت چین یا کاهش ذخایر نفت آمریکا موجب افزایش بهای نفت شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها