عصر خودرو

یک کارشناس بازار سرمایه:

ارزش و حجم معاملات دی ماه حاکی از بازگشت اعتماد به بازار سرمایه است

عصر بازار- در دومین سالگرد ریزش سنگین و سقوط طاقت فرسای بازار سرمایه، با چرخش ۱۸۰ درجه ای و متاثر از اعلام برنامه برجام و لغو تحریم ها، دی ماه امسال با رشد ۸.۲ درصدی شاخص بورس(حدود ۵هزار واحدی) و ۶.۶ درصدی شاخص فرابورس(رشد ۴ هزار واحدی)کام سهامداران شیرین شد تا امید به ادامه روند صعودی پررنگ تر شود.

ارزش و حجم معاملات دی ماه حاکی از بازگشت اعتماد به بازار سرمایه است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، محمد پورتدین، کارشناس بازار سرمایه با بیان مطلب فوق درباره افزایش ارزش معاملات طی هفته گذشته گفت: هجوم سهامداران جدید و ورود مجدد سهامداران قدیمی علاوه بر رشد حجم و ارزش معاملات سبب شد حجم معاملات در بورس 148 درصد و در فرابورس 75 درصد در دی ماه نسبت به ماه قبل افزایش پیدا کند.

    وی با بیان اینکه افزایش مشارکت سهامداران حقیقی نسبت به حقوقی ها نشان از برگشت شتابان اعتماد سهامداران حقیقی بعد از دوران سخت و زیان بار دو ساله گذشته دارد، اظهار داشت: طی دی ماه سهامداران حقیقی 2360 میلیارد تومان سهام خریداری و 2120 میلیارد تومان سهام فروخته‌اند که نشان می‌دهد جمع خریداران حقیقی از فروشندگان بیشتر بوده است.

    پورتدین درباره عملکرد بازیگران حقوقی طی این مدت گفت: سهامداران حقوقی طی دی ‌ماه 2370 میلیارد تومان سهام خریداری و 2610 میلیارد تومان سهام فروخته‌اند که نشان می‌دهد برخلاف حقیقی ها، حقوقی ها بخش قابل توجه ای از سهام‌شان را برای پوشش هزینه های مختلف در ماه های پایانی سال و فرارسیدن سر رسید تعهداتشان فروخته‌اند.

    این کارشناس بازار سرمایه درباره بیشترین میزان بازدهی در دی ماه گفت: طی دی ماه گروه خودرو و ساخت قطعات با 39.70 درصد، ابزار پزشکی و اندازه گیری با 38.91 درصد، استخراج نفت و گاز با 35.89  درصد، ساخت محصولت فلزی با 30.71 درصد، ماشین آلات و دستگاه های برقی با 23.49 درصد و ماشین آلات و تجهیزات با 21.26 درصد بیشترین تغییر در شاخص را نسبت به سایر گروه ها به خود اختصاص دادند.

    وی در ادامه افزود: صنایع پیشرو با بیشترین ارزش معاملات در فرابورس به ترتیب گروه‌های فلزات اساسی(با ارزش بالغ بر 984 میلیارد ریال) بانک‌ها و موسسات اعتباری(906  میلیارد ریال) و محصولات شیمیایی(819  میلیارد ریال) بودند.

    پورتدین با اشاره به 4 عرضه اولیه در دی ماه، این اقدام را ناشی از آمادگی بازار سرمایه برای ورود نقدینگی های جدید خواند و گفت: رفتار سهامداران در این ماه زمستانی بهاری را برای بازار سرمایه به ارمغان آوردند و پیش بینی می شود با ادامه ورود نقدینگی و سرمایه گذاران جدید روند صعودی بازار با فراز و فرودهای فراوان همچنان تا انتهای سال ادامه داشته باشد.

    این کارشناس بازار سرمایه در پایان به لغو تحریم ها و اثر آن در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: با توجه به لغو تحریم های بین المللی و افزایش مراودات تجاری شرکت ها، دورنمای اقتصاد کلان کشور و بازار سرمایه روشن است و موجب خواهد شد با کاهش پله ای هزینه های مالی شرکت ها، افزایش نوع و کیفیت سود سازی شرکت ها، کاهش قیمت تمام شده واردات مواد اولیه و در پی آن کاهش بهای تمام شده شرکت های تولیدی و در نهایت بهبود شرایط تولید و بخصوص افزایش فروش شرایط را برای رشد و رونق اقتصادی فراهم کند.

    وی در ادامه افزود: عقد قرارداد با شرکت های خودروسازی فرانسه، ادامه ورود نقدینگی و پول های هوشمند به چرخه اقتصاد کشور و به خصوص بازار سرمایه و در نهایت کاهش پله ای و آهسته نرخ سود بانکی همگی از بهبود شرایط در میان مدت حکایت دارد و نشان از پتانسیل بالای بازار سرمایه در سال آینده دارد که با اعلام برنامه و اهداف دولت برای دوران پسا تحریم می تواند سبب جهش اقتصادی کل کشور شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو