عصر خودرو

آخوندی اعلام کرد:

امضای قرارداد خرید ۱۱۴ فروند ایرباس در هفته جاری

عصر بازار- وزیر راه و شهرسازی از امضای قرارداد خرید ۱۱۴ فروند هواپیمای ایرباس در سفر هفته جاری رئیس جمهور به فرانسه خبر داد و گفت: قرار است با بوئینگ آمریکا هم برای خرید هواپیما وارد مذاکره شویم.

امضای قرارداد خرید ۱۱۴ فروند ایرباس در هفته جاری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، عباس آخوندی در برنامه زنده تلویزیونی «متن حاشیه» شبکه سوم سیما با اشاره به نوسازی ناوگان هوایی کشور در دوران پساتحریم گفت: قرار است در سفر هفته جاری رئیس جمهور به کشور فرانسه، قرارداد خرید 114 فروند هواپیما برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی(هما) با شرکت هواپیماسازی ایرباس امضا شود.

    وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: در حال حاضر بیش از 256 فروند هواپیما در خطوط هوایی کشور داریم که 100 فروند از این هواپیماها به دلایل مختلف زمین گیر هستند. البته پیش از عید نوروز نخستین هواپیماهای خریداری شده وارد کشور می‌شوند.

    به گفته وی، در حال حاضر متوسط عمر ناوگان هوایی کشور حدود 20 سال است.  آخوندی همچنین اعلام کرد: مذاکرات برای خرید هواپیما از شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا هم به زودی آغاز خواهد شد.

    وزیر راه و شهرسازی گفت: حدود 400 هواپیما با برد بلند و متوسط و حدود 100 هواپیما برای برد کوتاه و به عنوان ایرتاکسی نیاز داریم، ضمن اینکه 67 فرودگاه در کشور وجود دارد که فقط 9 فرودگاه فعال هستند و برای ارائه خدمات به مسافران و فعال کردن بیشتر فرودگاههای کشور به هواپیماهای برد کوتاه و کوچک نیاز داریم.

    وی با بیان اینکه فرودگاه‌های کشور دچار عقب ماندگی و نیازمند توسعه است، تصریح کرد: هواپیماهای خریداری شده را میان همه فرودگاه‌های کشور تقسیم و مشکل پارکینگ آنها را حل می کنیم.

    آخوندی گفت: قرار بود  فرودگاه امام خمینی (ره) با ظرفیت 90 میلیون مسافر فعالیت کند اما این فرودگاه اکنون ظرفیت خدمات رسانی به 5.5 میلیون مسافر در سال را دارد اما به 7 میلیون مسافر خدمات می‌دهد که موجب نارضایتی مسافران شده است.

    وی اعلام کرد: به زودی قرارداد توسعه فرودگاه امام برای افزایش ظرفیت خدمات رسانی آن به 45 میلیون مسافر امضا می شود، ضمن اینکه در حقیقت 95 درصد طرح هنوز اجرا نشده است.

    وزیر راه و شهرسازی گفت: باید شرکت لیزینگ کمپانی برای خرید هواپیما  و تقسیم آنها میان دیگر شرکت‌های هواپیمایی کشور ایجاد کنیم و در این زمینه در حال مذاکره با مجلس شورای اسلامی هستیم. به علت مشکلات مذاکره با آمریکا تاکنون با شرکت بوئینگ مذاکره نکرده ایم اما حتما با این شرکت نیز مذاکره خواهیم کرد.

    به گفته آخوندی، افزون بر خرید  هواپیما سیستم ناوبری فرودگاه‌ها نیز به 250 میلیون دلار سرمایه گذاری برای ارتقا نیاز دارد. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دیگر وارد بحث قیمت‌گذاری بلیت هواپیما نمی‌شویم، گفت: با آزادسازی نرخ بلیت‌ها از دی 82 درصد سورتی پروازها  کاهش و فقط 18 درصد آنها افزایش قیمت داشته اند.

    وی افزود: فقط 10 درصد  پروازها در زمان پیک انجام می شود. به عنوان نمونه نرخ بلیت هواپیمای تهران - مشهد از 172 هزار تومان در مواقع  غیر پیک به 89 هزار تومان نیز کاهش یافت.

    وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اگر بخواهیم سرمایه گذاری در کشور انجام شود، باید همه نظام‌های قیمت‌گذاری برچیده شوند.

    بخش مسکن با اجرای برجام رونق می‌گیرد

    آخوندی درباره رکود بخش مسکن گفت: نباید اقدامهایی انجام دهیم که مردم پسند باشد اما بخش مسکن را دوباره دچار حباب تورم کند.

    وی افزود: بخش مسکن به طور مستقیم با برجام مرتبط نیست بلکه با اجرای برجام و افزایش قدرت خرید مردم این بخش رونق می گیرد. آخوندی با بیان اینکه مداخله بیش از حد دولت در بخش مسکن نادرست بود، اظهارداشت: قیمت آپارتمان در 8 ساله دولت گذشته بیش از 9 برابر افزایش یافت در حالی که در دو سال و نیم گذشته قیمت مسکن کاهش یافته و این بخش در حال خروج از رکود است.

    وزیر راه وشهرسازی گفت: تنها راهکار رونق بخش مسکن پس انداز مردم و تعهد بانک‌ها به پرداخت تسهیلات خرید مسکن است. در دهه هفتاد بیش از 3 میلیون نفر برای تسهیلات مسکن پس انداز کردند اما برخی آمدند و گفتند 500 هزار تومان پول بدهید تا ما به شما مسکن می‌دهیم که این موجب تورم در بخش مسکن شد.

    وی ادامه داد: از یک سال گذشته که پس انداز مسکن در بانک‌ها آغاز شده است، تاکنون 30 هزار نفر در مجموع مبلغ 560 میلیارد تومان پس انداز کرده اند، ضمن اینکه بانک‌ها در ازای هر شش ماه یک برابر مبلغ پس انداز را تسهیلات می دهند. به عنوان نمونه اگر فردی 40 میلیون تومان در بانک‌ها پس انداز کند، پس از یکسال 80 میلیون تومان تسهیلات دریافت می کند.

    آخوندی در پاسخ به اینکه 80 میلیون تومان تسهیلات مسکن پاسخگوی نیازمندان مسکن در شهر تهران نیست؟ خاطرنشان کرد: در حالی که ظرفیت شهر تهران 5 میلیون نفر است، اکنون 8 میلیون و 600 هزار نفر در تهران ساکن هستند، این در حالی است که تراکم جمعیت در سواحل کشور 4.8 نفر در کیلومتر مربع است. در همه دنیا بیشترین تراکم جمعیت در سواحل دریاست اما در ایران برعکس است. سیاست دولت تقسیم جمعیت به طور میانگین در کل کشور است.

    آخرین وضعیت مسکن مهر

    وزیر راه وشهرسازی درباره مسکن مهر نیز اظهارداشت: از دو میلیون و 200 هزار واحد مسکونی، یک میلیون و 600 هزار واحد به مردم تحویل داده شده است، ضمن اینکه 600 هزار واحد باقیمانده نیز بیش از 87 درصد پیشرفت دارد.

    وی گفت: بیشتر واحد های مسکن مهر تا پایان امسال به متقاضیان تحویل داده می شود. وزیر راه شهرسازی با بیان اینکه متراژ واحدهای مسکن مهر پردیس بیش از 70 متر است، گفت: اسم این طرح مسکن مهر است در حالی که در حقیقت مسکن مهر پردیس، بساز و بفروش دولتی است. در عین حال، تا سال آینده 30 هزار واحد مسکن مهر پردیس به مردم واگذار می شود.

    آخوندی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی با بلند مرتبه سازی در تهران با روند کنونی مخالف است، تصریح کرد: بلند مرتبه سازی بادهای سطحی را متوقف می‌کند و این اساس ایجاد آلودگی در این کلانشهر است.

    وی گفت: در پی این هستیم که مقررات شهرسازی را تصویب و به شهرداری تهران ابلاغ کنیم.

    بهره برداری از قطعه نخست آزاده راه شمال در سال 96

    وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه قطعه نخست آزاده راه شمال در اوایل سال 96 به بهره برداری می رسد، اظهارداشت: 50 درصد از این قطعه از جمله احداث پل و تونل‌ها انجام شده است و کارگاه‌های آن با سرعت خوبی فعال هستند.

    وی گفت : قرارداد برقی کردن خط راه آهن تهران - مشهد روز شنبه به ارزش 2 میلیارد دلار با چینی ها  و شرکت مپنا امضا شد. با اجرایی شدن  این طرح، ظرفیت جابه جایی مسافر در این خط از 13 میلیون نفر به 35 میلیون مسافر در سال افزایش می یابد.

    وزیر راه و شهرسازی گفت: ظرفیت اسمی سرعت در این  خط 250 کیلومتر می‌شود که سرعت عملیاتی آن 200 کیلومتر است.

    وی درباره اجرای طرح قطار سریع السیر  تهران - اصفهان نیز گفت : قرارداد این طرح بسته شده و فعال است.

    آخوندی در پاسخ به اینکه  یکی از وزرای دولت گذشته  گفته بود قرارداد اجرای این طرح در آن دولت منعقد شد، افزود: طرح قطار سریع السیر تهران - اصفهان از طرح‌هایی بود که فقط کلنگ زده و پس از آن برای قراردادش فکر شد.

    وی گفت‌: از 4 ماه پیش پهلوگیری  کشتی‌های 18 خط کشتیرانی بزرگ دنیا در بنادر ایران آغاز شده و این روند رو به افزایش است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها