عصر خودرو

تحرک برجامی در صنایع بورسی

عصر بازار- بورس تهران پس از سپری کردن دوران سخت رکود اقتصادی، از ابتدای دی ماه و به ویژه در ۱۰روز اخیر شرایط مساعدی را تجربه کرده است که این موج مثبت در جریان معاملات روز گذشته نیز با رشد ۳۹۸ واحدی معادل ۶/ ۰ درصدی شاخص کل بورس دنبال شد که در نهایت نماگر اصلی بازار در چند قدمی ورود به کانال ۶۷ هزار واحدی متوقف شد.

تحرک برجامی در صنایع بورسی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، رشد مولفه‌های بازار سرمایه و به ویژه در صنایع بورسی در حالی تداوم می‌یابد که بسیاری از کارشناسان معتقدند روزهای بهتری در انتظار بورس است و هر چند زمان زیادی باید صرف شود تا آثار کلی تحریم‌ها از بورس تهران پاک شود اما رونق بورس آغاز شده که در نیمه اول سال ١٣٩٥ بهبود قابل توجهی خواهد یافت؛ بالطبع در این شرایط مثبت، آینده مساعدی پیش‌روی صنایع بورس قرار دارد که در این راستا گروه‌هایی از قبیل خودروسازی‌ها، بانک‌ها و... که از تحریم‌ها بیشترین لطمه را خورده، زودتر از بقیه صنایع به رشد خواهند رسید.

    این در حالی است که نه تنها صحبت‌های فعالان بازار سرمایه بلکه دولت نیز در بودجه سال 95 اهتمام بر بازپرداخت بدهی‌هایش دارد که این امر می‌تواند به‌عنوان یکی از عوامل موثر در تداوم رونق در بورس قلمداد شود. همچنین امیدواری به بودجه می‌تواند به بهبود وضعیت پیمانکاران که از جمله مهمترین طلبکاران از دولت هستند بینجامد که در این راستا گروه تجهیزاتی فعال در بازار سرمایه و به خصوص شرکت مپنا در اولویت قرار دارند. از دیگر عوامل موثر بر تداوم رشد بازار را می‌توان در ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار جست‌وجو کرد؛ مدت‌ها بود که همه مدیران و فعالان بازار در انتظار رفع تحریم‌ها بودند تا با سرمایه‌گذاران جدید پای میزهای مذاکره خود بنشینند؛ فرانسوی‌ها، اسپانیایی‌ها، ایتالیایی‌ها، هلندی‌ها، کره ای‌ها، ژاپنی‌ها و حتی شرکت‌هایی با شریک آمریکایی تا به حال پیغام همکاری فرستاده‌اند و در صف انتظار برای دیدار با مسوولان ایرانی هستند.

    همین چند روز گذشته بورس تهران میزبان مدیر سابق بین‌الملل بورس نیویورک و همچنین معاون سفیر استرالیا بود؛ در هفته پیش نیز هیات آلمانی و مدیر عامل بورس مونیخ از تالار شیشه‌ای بازدید کردند که تمامی این بازدیدها به سنجش سرمایه‌گذاری در صنایع بورسی انجامید که در راس این اخبار انعقاد قرارداد همکاری ایران خودرو با بنز، همکاری‌ها و مشارکت شرکت فرانسوی «اورنج» در شرکت‌های مخابراتی از جمله همراه اول و همچنین رقابت شرکت‌های بزرگ داروسازی جهان برای ورود به بازار ایران که در راس آنها روز دوشنبه گذشته جمعی از سرمایه‌گذاران فرانسوی حاضر در ایران با بورس تهران و جایگاه صنعت دارویی آشنا شدند.


    اولین امتیاز پسابرجام در «دارو»

    در این راستا قائم‌مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه وزارت بهداشت از مدت‌ها پیش، برنامه‌های خود را برای پسابرجام تدارک دیده بود، گفت: «اولین دستاوردی که از شب گذشته به آن رسیده‌ایم، حذف 10 درصد هزینه انتقال ارز دارو بود.» این در حالی است که قائم مقام مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو نیز اظهار کرده که «کیفیت داروهای ایرانی باعث شده تا صادرات آنها به کشورهای دیگر رو به افزایش باشد؛ حال این روند با لغو تحریم‌ها و برقرار شدن ارتباطات مالی افزون‌تر نیز خواهد شد.» افزون بر این در هفته گذشته نیز اولین نشست مشترک شرکت‌های دارویی فرانسه با هلدینگ‌های دارویی حاضر در بورس تهران به میزبانی تامین سرمایه نوین برگزار و طی آن ادغام و مشارکت شرکت‌های دو کشور بررسی شد. تمامی این اخبار مثبت نویدبخش روزهای روشن برای صنعت دارویی کشور است که آثار آن در بازدهی 5/ 2 درصدی شاخص مواد و محصولات دارویی در روز گذشته نمایان شد؛ این صنعت در 7روز اخیر نیز با بازدهی 1/ 8 درصدی روبه‌رو‌ شد، همچنین از ابتدای سال نیز سود 8/ 35 درصدی به این صنعت تعلق گرفته که حاصل آن P/ E مرتبه 2/ 6 برای صنعت دارو بوده است.


    فصلی نو در صنعت پتروشیمی
    در این میان وضع صنعت پتروشیمی با دیگر صنایع فعال بورسی کمی متفاوت است و شاید آنچه این حوزه را برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب تر می‌کند، اتفاقی است که بر اساس اجرای اصل 44 قانون اساسی اتفاق افتاده است؛ طبق آمار سازمان خصوصی‌سازی، ٢۰ درصد کل خصوصی‌سازی انجام شده در کشور متعلق به صنعت پتروشیمی است و بدین ترتیب حدود ٩٩ درصد از شرکت‌های پتروشیمی تاکنون خصوصی شده‌اند که این مساله از جنبه دیگر باعث ایجاد نگرانی برای سرمایه‌گذاران خارجی در دخالت‌های دولتی در شرکت‌های پتروشیمی شده است که به همین دلیل بسیاری از آنها خواستار سهم 20 درصدی مشارکت شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پروژه‌ها هستند. افزون بر این قوانین متعدد و بعضا پرابهام در این صنعت از جمله بحث قدیمی نرخ خوراک که اولویت سرمایه‌گذاران خارجی را به شرکت‌هایی که خوراکشان ترجیحا گاز طبیعی باشد کشانده و همچنین نبود زیرساخت‌های کافی از مهم‌ترین موانع در جذب سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت پتروشیمی است، با این حال شرکت‌های داخلی خواهان مشارکت‌های بیشتر و همکاری‌های جدید هستند به‌طوری‌که مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت هلدینگ خلیج فارس اعلام کرده که با توجه به دارا بودن ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های مطلوب، آمادگی دارد تا در دوران پساتحریم با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی فصلی نو را در صنعت پتروشیمی ایران رقم بزند.
    به گفته رسول اشرف زاده «بسیاری از شرکت‌های خارجی اعلام آمادگی خود را برای همکاری با هلدینگ خلیج فارس اعلام کرده‌اند و اکنون با پایان یافتن تحریم‌ها می‌توان زمینه‌های فعالیت مشترک و استفاده از ظرفیت‌های همکاری آنها را در ابعاد مختلف به‌طور کامل بررسی کرد.» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز درخصوص لغو تحریم‌ها و تاثیر این موضوع بر صادرات محصولات پتروشیمی معتقد است «صنعت پتروشیمی ایران در آستانه دورانی جدید قرار گرفته و دوران پساتحریم فرصتی مناسب برای افزایش صادرات محصولات خواهد بود که پیش‌بینی می‌شود تا پایان برنامه ششم توسعه، میزان صادرات محصولات پتروشیمی کشورمان به حدود ٤١ میلیارد دلار برسد، البته قابلیت رسیدن به ٦٧ میلیارد دلار صادرات را در صورت فراهم شدن شرایط مورد‌نیاز دارا هستیم.» برآیند این اخبار نیز نویدبخش روزهای مثبتی برای صنعت پتروشیمی خواهد بود؛ با این حال هر چند روز گذشته شاخص این گروه با کاهش 29/ 0 درصدی روبه‌رو‌ شد، اما افزایش 6/ 3 درصد طی هفت روز اخیر و همچنین 5/ 15 درصدی از ابتدای سال را در کارنامه خود به ثبت رساند.


    توان بالای صادرات محصولات لبنی
    گروه غذایی و به ویژه لبنی نیز در چند روز اخیر و پس از رفع تحریم‌ها و افق‌های روشن برای صادرات محصولات، با رشد قابل‌توجهی روبه‌رو‌ شد که در این راستا می‌توان به افزایش 65/ 0درصدی شاخص این گروه در روز گذشته و همچنین رشد 1/ 8 درصدی آن در هفت روز اخیر اشاره کرد. در این میان وزارت کشاورزی اعلام کرده که «تا‌کنون عمده صادرات لبنیات ایران به عراق صورت گرفته و ما توانایی صادرات 400 هزار تنی لبنیات به کشور روسیه را داریم.» به گفته وزارت کشاورزی چهار شرکت تولید‌کننده فرآورده‌های لبنی ایرانی از سوی فدراسیون روسیه مورد تایید قرار گرفته که می‌توانند صادرات به این کشور را آغاز کنند. روز گذشته در این گروه بیش از 5/ 48 میلیون سهم به ارزش 7/ 103 میلیارد ریال جابه‌جا‌ شد که بیشترین حجم این معاملات به دادوستد 35میلیون سهمی توسعه صنایع بهشهر به ارزش 6/ 63 میلیارد ریال تعلق گرفت. افزون بر این بیشتر نمادهای فعال در این گروه با رشد قیمت روبه‌رو‌ شدند که بیشترین نوسان مثبت به نماد کشت و صنعت پیاذر با افزایش قیمت 8/ 4 درصدی تعلق گرفت؛ شنیده‌ها حاکی از آن است که این شرکت به دلیل کاهش محصولات تولیدی کارخانجات مصرف‌کننده پودرآب پنیر، این محصول طبق برنامه پیش‌بینی شده «غاذر» فروش نرفته و موجب شده شرکت تا حدی از برنامه خود باز بماند. غشاذر و غمهرا نیز از دیگر نمادهایی بودند که بیشترین نوسان مثبت را در این گروه تجربه کردند.


    تغییرات مدیریتی در لیدر رایانه
    در پی تغییرات هیات مدیره و بروز زمزمه‌هایی، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس (TSETMC) بعد از 5 سال تغییر کرد و به این ترتیب عباس احمدی جای خود را به مرتضی آنالویی داد. رصد گروه رایانه در بازار دیروز حاکی از وضعیت مساعد این صنعت دارد، به‌طوریکه نه تنها شاخص آن در روز گذشته با افزایش 63/ 0 درصد روبه‌رو‌ شد، بلکه در بازه زمانی یک هفته اخیر نیز بازدهی 5/ 1 درصدی و همچنین سود 6/ 46 درصد از ابتدای سال نیز در کارنامه این صنعت مشاهده می‌شود. بر این اساس روز گذشته سه نماد فعال در این گروه همگی سبزپوش شدند که ایران ارقام و مداران هر کدام 5 درصد نوسان مثبت را تجربه کرده و رانفور نیز با نوسان 5/ 0 درصدی به کار خود پایان داد. کانی‌های غیرفلزی نیز از دیگر گروه‌های مثبت در بازار دیروز بودند که با بازدهی 26/ 2 درصد شاخص گروه همراه شدند؛ در این روز بیش از 5/ 14 میلیون سهم به ارزش 7/ 66 میلیارد ریال در گروه مزبور معامله شد که فرآورده‌های نسوز آذر با معامله 2/ 5 میلیون سهم، بیشترین حجم مبادلات را به خود اختصاص داد. همچنین در این گروه تمامی نمادها به‌جز نماد «کخاک» با نوسان مثبت همراه شدند که در این میان نمادهای «کپشیر»، «کفرا»، «کفپارس»، «کاذر» و «کگاز» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. در مجموع روز گذشته از 37 صنعت فعال بورسی، 25صنعت با بازدهی مثبت و افزایش در تغییر شاخص روزانه روبه‌رو‌ شدند و تنها 9 صنعت با بازدهی منفی همراه شدند؛ 3 صنعت دباغی، محصولات کاغذی و ابزار پزشکی نیز تغییری نسبت به روز قبل نداشتند. در این میان استخراج سایر معادن با تک سهم «کماسه» رشد قابل توجهی را تجربه کرد وثبت بازدهی 79/ 74 درصدی به‌عنوان برترین صنعت دیروز شناخته شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها