عصر خودرو

شاخص بازار ارز هفته را با افزایش آغاز کرد

شارژ دلار با حواله‌های ارزی

عصر بازار- در اولین روز هفته، دلار سومین رشد متوالی خود را تجربه کرد و به سطح ۳ هزار و ۶۵۰ تومانی رسید.

شارژ دلار با حواله‌های ارزی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  روز شنبه، شاخص بازار ارز با 20تومان رشد به قیمت 3 هزار و 650 تومان رسید. به گفته فعالان بازار، افزایش نرخ حواله‌های ارزی مهم‌ترین عاملی بود که به رشد قیمت در بازار داخلی کمک کرد. به گفته حاضران در بازار، بالا رفتن نرخ حواله درهم در امارات و نرخ حواله دلار در ترکیه دو نیرویی بودند که زمینه افزایش قیمت دلار در بازار تهران را فراهم کردند. هم‌جهت با دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت و با 6 هزار تومان رشد به قیمت 939 هزار تومان رسید. ماندن اونس در نزدیکی مرز هزار و 100 دلار در کنار افزایش قیمت شاخص بازار ارز از جمله عواملی بودند که قیمت سکه را تحریک کردند.

    جابه‌جایی دلالان

    در اولین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت بالاتری نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه آغاز کرد تا هیجان معامله‌گران ارزی مقداری افزایش یابد. شنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 638 تومان آغاز کرد که افزایشی 8 تومانی نسبت به قیمت روز پنج‌شنبه داشت. تا پیش از ساعت 12 بعدازظهر، دلارتا 3 هزار و 647 تومان نیز بالا رفت ولی در نهایت با قیمت 3 هزار و 650تومان به‌کار خود پایان داد. تحرکات دلالان ارزی یکی از عواملی بود که در رشد قیمتی روز شنبه تاثیر داشت. دلالان روز شنبه تغییر موقعیت داده و مکان معاملات خود را به میدان رو به روی پاساژ افشار منتقل کردند. آنها معاملات خود را در اولین ماه زمستان، به‌دلیل برخورد نیروهای انتظامی بیشتر در حاشیه بازار و به آرامی انجام می‌دادند؛ ولی روز شنبه تحرکات آنها بالا رفت و نرخ‌های خرید و فروش بلندتر از همیشه به گوش رسید.

    یکی از دلایلی که به افزایش تحرکات دلالان دامن زده بود، بالا بودن نرخ حواله درهم در بازار دبی بود. شنبه، نرخ حواله درهم تا نزدیکی هزار تومان بالا رفت. نرخ درهم به‌طور سنتی یکی از عوامل روانی اثرگذار در بازار ارز داخلی است؛ چراکه میخکوب بودن قیمت درهم به دلار، این امکان را به معامله‌گران می‌دهد تا در صورت بالا بودن قیمت درهم، دلار ارزان‌تر را از بازار داخلی تهیه کنند و با فروش و تبدیل آن در کشور همسایه به کسب سود بپردازند. دیگر عاملی که در افزایش تحرکات دلالان تاثیرگذار بود، بالا بودن نرخ حواله دلار در بازار ترکیه نسبت به بازار داخلی بود. براساس گفته‌های حاضران در بازار، معامله‌گران با ایجاد جو روانی پیرامون بالا بودن نرخ حواله‌های ارزی، توانستند قیمت دلار را در مسیر افزایشی قرار دهند تا سومین رشد متوالی این ارز به ثبت برسد.

    درحالی‌که انتظارات افزایشی برخی معامله‌گران تحت تاثیر سه رشد متوالی دلار بالا رفته است، گروه دیگری در بازار اعتقاد دارند که این ارز کشش رشد بیشتر را ندارد. به اعتقاد آنها با اجرایی شدن برجام، ‌تقاضای سفته‌بازی از بازار رخت بربسته و معامله‌گران تنها به نوسانات جزئی دل خوش خواهند کرد. این در حالی است که گروه اول اعتقاد دارند بازار تا پیش از یکسان‌سازی ارزی به افزایش خود ادامه خواهد داد. این دسته اعتقاد دارند کاهش قیمت نفت بازار ارز را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها