عصر خودرو

یک کارشناس بازار سرمایه با نگاه به دوران رکود تشریح کرد:

چشم انداز مثبت بازار سرمایه پس از لغو تحریم ها

عصر بازار- بازار سرمایه که در دو سال اخیر با رکود کم سابقه ای مواجه شده است حال در فکر بازپسگیری رکوردهای گذشته و بازگشت به رونق در دوران پسا برجام است.

چشم انداز مثبت بازار سرمایه پس از لغو تحریم ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، محسن نقدی بابائی کارشناس بازار سرمایه با بیان مطلب فوق درباره عوامل رکود طی دو سال گذشته گفت: عوامل متعددی در دو سال اخیر باعث این رکود شد که از مهمترین آنها می توان به کاهش قیمت نفت - تشدید تحریم های بین المللی - افزایش نرخ سود بانکی و افزایش نرخ ارز اشاره کرد.

    وی در ادامه افزود: در کنار تحریم های بین المللی، افزایش نرخ سود سپرده ها که منجر به افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی شد، موجب فشار مضاعف بر تولید شد و از طرف دیگر بانک ها با جذب یک طرفه نقدینگی موجود در جامعه عملا باعث انباشته شدن سرمایه کشور در بانک ها شدند.

    این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در این بین با افزایش تحریم های بین المللی هزینه خرید مواد اولیه و ارائه خدمات برای شرکت های داخلی به صورت چشمگیری افزایش یافت که همین امر موجب کاهش قابل توجه حاشیه سود شرکت ها شد.

    نقدی بابائی در ادامه تصریح کرد: با توجه به کاهش قیمت نفت در دوسال اخیر که منجر به کاهش درآمد دولت شد، دولت نیز نتوانست در این شرایط از صنایع داخلی و بنگاه های اقتصادی کشور حمایت مناسبی را داشته باشد.

    به گفته نقدی بابائی تمامی این مسائل ذکر شده باعث کاهش سودآوری شرکت ها شد و به تبع آن خروج منابع از بازار سرمایه به سمت سپرده های بانکی آغاز شد و به مرور شتاب گرفت. وی خاطر نشان کرد: یکی از جدی ترین موضوعاتی که بورس در این مدت از آن رنج برده است کمبود نقدینگی در بازار سرمایه است .

    این کارشناس بازار سرمایه درباره اهمیت پسابرجام در بازار سرمایه گفت: لغو تحریم ها منجر به تسهیل در مبادلات بین المللی می شود که باعث کاهش هزینه های تولید در بنگاه های اقتصادی خواهد شد و به رونق آنها کمک می کند اما بازارسرمایه در گام اول انتظار کاهش نرخ سود بانکی همسو با کاهش نرخ تورم در جامعه را دارد تا زمینه ورود نقدینگی جدید به بازار فراهم شود.

    این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تصریح کرد: باید توجه داشت که بهبود فضای کسب و کار فقط با لغو تحریم ها میسر نمی شود چون دولت نیز باید به سهم خود با وضع قوانین مناسب برای شرکت ها در صدد حمایت هر چه بیشتر از آنها برآید. حمایتی که می توان آثار آن را مستقیماً در شرکت های موجود در بازار سرمایه مشاهده کرد.

    وی با اشاره به اهمیت تعیین قیمت مناسب برای نرخ خوراک پتروشیمی ها و یا تعیین نرخ بهره مالکانه عادلانه برای معدنی ها اظهار داشت: نکته ای که باید در اینجا توسط سرمایه گذاران مورد توجه قرار بگیرد این است که آثار این اتفاقات بر اقتصاد کشور و صورت های مالی شرکت ها نیازمند یک زمان حداقل یکساله است و سرمایه گذاران نباید توقع یک معجزه را در کوتاه مدت در وضعیت سودآوری شرکت ها داشته باشند.

    نقدی بابائی گفت: هر چند که دولت سهم نفت را در بودجه سال 95 به میزان 25 درصد در نظر گرفته است اما انتظار می رود در کنار سایر حمایت های ذکر شده، دولت تخفیفات مالیاتی قابل توجه ای در جهت بازگشت هر چه زودتر و بهتر رونق به شرکت ها را نیز در نظر بگیرد.

    وی در ادامه به نرخ ارز به عنوان یک عامل اثر گذار در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: نرخ ارز نیز از مولفه های تاثیر گذار بر بازار است که با اجرای صحیح برجام و کاهش نرخ سود بانکی و نظارت بیشتر بانک مرکزی که امسال با سامان دادن به صرافی ها و بازار غیر رسمی ارز آغاز شده است به مرور زمان به تعادل بر اساس تقاضای واقعی بازار می رسد.

    نقدی بابائی یکی از موضوعات مهم برای خروج از رکود را در نحوه تزریق نقدینگی جدید به بازارسرمایه خواند و گفت: در این مسیر نقش حقوقی های بازار نسبت به گذ شته پر رنگ تر است. این نقدینگی جدید در ابتدا باید توسط حقوقی های فعال در بازار از طریق صندوق های سرمایه گذاری تحت تملک شان به بازار تزریق شود و بعد به مرور شاهد تزریق نقدینگی اشخاص حقیقی فعال در بازار باشیم.

    وی ادامه داد: اشخاص حقیقی که بسیاری از آنها به خاطر افت بازار در دو سال اخیر بخش زیادی از سرمایه خود را در بازار بورس از دست داده اند برای جذب اعتماد از دست رفته شان چشم به رفتار شفاف سهامدارن حقوقی به عنوان متولیان بازار سرمایه دارند که بازگشت این اعتماد باعث ورود نقدینگی های جدید به بازار خواهد شد.

    نقدی بابائی اظهار داشت: هم اکنون شاهد بهبود در روند حجم معاملات و ورود آرام نقدینگی توسط برخی حقوقی ها به بازارسرمایه هستیم البته انتظار می رود با توجه به در پیش بودن آخر سال و کمبود نقدینگی در صندوق های کارکنان و بازنشستگی ها و به طور کلی در بازار این روند رشد محسوس تر و فزاینده تری نداشته باشد.

    وی در ادامه ابراز امیدواری کرد: روند مثبت بازار که شروع آن از هفته های قبل پس از ماه ها رکود آغاز شده است به همین طریق تا پایان سال ادامه یابد و شاهد تحرکات بیشتر در ورود حقوقی ها به بازار باشیم.

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه با توجه به در پیش بودن انتخابات در اسفند ماه انتظار می رود در روزهای اینده شاهد تاثیر پذیری بیشتر بازارسرمایه از این رویداد مهم سیاسی باشیم.

    نقدی بابائی در بخش پایانی گفتگو با "سنا" به برخی از اتفاقات خوبی بازار سرمایه در پسابرجام اشاره کرد و گفت: عقد قرارداد صنایع خودرو سازی کشور به عنوان شناسنامه صنعت کشور با یکی از برترین خودروسازان دنیا در نخستین روزهای اجرای عملی بر جام، نشان دهنده پتانسیل بالای بازار ایران برای شرکای خارجی است که با کمی درایت می توان با استفاده از سرمایه گذاری های خارجی در صنایع مادر نظیر پتروشیمی ها و خودرویی ها شاهد تحول عظیمی در این بخش ها در مدت زمان کوتاهی بود.

    وی خاطرنشان کرد: روشن است که بازار سرمایه بواسطه کم شدن ریسک های سیستماتیک دارای عمق و پایداری نسبی شده است و ترس از ریزش های متوالی شاخص از میان فعالان بازار رفته است و گروه های بانکی، بیمه ای، پتروشیمی و خودرویی می توانند از جمله صنایع پیشتاز در دوران پسابرجام باشند.

    وی چشم انداز بازار سرمایه در سال آینده را با توجه به رفع تحریم ها و کاهش نرخ تورم بسیار روشن خواند و گفت: با ورود سرمایه گذاران خارجی بر جذابیت این بازار در میان مدت و بلند مدت افزوده خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو