عصر خودرو

رشد شاخص ارزی پس از ۵ ماه منفی شد

تقارن دی‌ماه با تیر۹۴

عصر بازار- دلار در حالی ماه بهمن را با افزایش قیمت آغاز کرد که رشد آن در دی‌ماه منفی شده بود. در اولین ماه زمستان، شاخص بازار ارز بازدهی منفی ۱/ ۱ درصدی را ثبت کرد تا برای اولین بار از تیرماه ۹۴ کاهش ماهانه را تجربه کند. بازدهی منفی شاخص ارزی در فضایی به ثبت رسید که دامنه نوسانات این ارز در دی‌ماه افزایش یافت.

تقارن دی‌ماه با تیر۹۴
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، انحراف معیار دلار در دی‌ماه به 24 تومان رسید که 12 تومان بالاتر از آذر ماه بود. شاخص بازار ارز در تیر 94 نیز چنین اتفاقاتی را تجربه کرده بود. در آن مقطع زمانی از یک سو میزان رشد ماهانه این ارز منفی شده و از سوی دیگر، انحراف معیار این ارز به 25 تومان رسیده بود که تقریبا مشابه با دی‌ماه 94 بود. در هر دو مقطع زمانی، شاخص بازار ارز تحت‌تاثیر مذاکرات هسته‌ای قرار داشت و به‌نظر می‌رسد، تقارن اتفاقات این 2 ماه، ناشی از اثرات روانی مذاکرات بر شاخص بازار ارز بوده است.

    شروع افزایشی بهمن‌ماه
    کاهش ماهانه دلار در دی‌ماه، به اولین روز بهمن‌ماه سرایت نکرد تا در این روز بهای شاخص بازار ارز با 25 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 630 تومان برسد. به گفته فعالان بازار، مقاومت دلار در برابر کاهش قیمت به زیر 3 هزار و 600 موجب شد معامله‌گران ارزی با اطمینان بیشتری به خرید ارز بپردازند و قیمت را در مسیر افزایشی قرار دهند. پنج‌شنبه همسو با رشد دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز روند افزایشی را در پیش گرفت و با 8 هزار تومان افزایش به قیمت933 هزار تومان رسید، البته بخش زیادی از این رشد وابسته به افزایش قیمت اونس در بازارهای جهانی بود. سکه تمام در حالی این رشد قیمت روزانه را ثبت کرد که در دی نیز افزایش قیمت ماهانه را تجربه کرده بود. سکه که در دی‌ماه 5 دهم درصد رشد کرد، در آذر هم 8 دهم درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود.

    دلار زمستانی

    شاخص بازار ارز در اولین ماه زمستان، نوسان‌های افزایشی و کاهشی نسبتا زیادی را ثبت کرد که در این بین سهم تغییرات کاهشی مشهودتر بود. دلار از ابتدای دی‌ماه در مسیر افزایشی قرار گرفت تا اینکه در نوزدهمین روز ماه به بالاترین قیمت خود در 3 سال گذشته رسید. شاخص بازار ارز که در اولین روز دی‌ماه به قیمت 3 هزار و 650 تومان رسیده بود، در نوزدهمین روز این ماه تا قیمت 3 هزار و 725 تومان بالا رفت. این قیمت حدود 85 تومان بالاتر از آخرین قیمت دلار در ماه آذر بود. برخی فعالان، این افزایش قیمت دلار را ناشی از عواملی مانند کاهش بهای نفت و افزایش نرخ حواله درهم دانستند. تنش‌های ایجاد شده بین ایران و عربستان دیگر عاملی بود که به رشد قیمتی کمک کرد؛ گروه دیگری، رشد دلار را به آخرین تلاش‌های نوسان‌گیران پیش از پایان لغو تحریم‌ها نسبت دادند و باور داشتند که نوسان افزایشی این ارز ماندگار نخواهد بود. همانطور که گروه آخر انتظار داشتند، از تاریخ20 دی‌ماه روند قیمتی شاخص ارزی معکوس شد و دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت. فعالان نزدیک شدن به اجرایی شدن «برنامه جامع اقدام مشترک» موسوم به برجام را عامل تغییر جهت دلار دانستند. از 20 تا 26 دی‌ماه، شاخص بازار ارز 6 افت پیاپی را تجربه کرد و 130 تومان از ارزش خود را از دست داد. دلار که در تاریخ 19 دی‌ماه با قیمت 3 هزار و 725 تومان به سقف قیمتی خود در 3 سال گذشته رسیده بود،‌ در تاریخ 26 دی‌ماه تا قیمت 3 هزار و 595 تومان پایین آمد.


    رکوردهای برجامی

    در یک هفته‌ای که دلار تحت‌تاثیر برجام قرار داشت، این ارز 3رکورد کاهشی را ثبت کرد: 1- بیشترین میزان کاهش روزانه از 15 فروردین 2- ثبت اولین افت هفتگی از 30 مهر و 3- ثبت کمترین قیمت از 3 آذر کاهش 45 تومانی دلار در بیست و ششمین روز دی‌ماه، بیشترین میزان کاهش روزانه این ارز از 15 فروردین 94 بود که در آن روز این ارز 60 تومان از ارزش خود را از دست داده بود. در آن مقطع زمانی، قیمت دلار تحت‌تاثیر اعلام تفاهم نامه ژنو چنین کاهش قیمتی را تجربه کرده بود. قیمت 3 هزار و 595 تومانی بیست و ششمین روز دی‌ماه، نیز کمترین قیمت دلار از تاریخ 30 آذر بود. با وجود این رکوردهای کاهشی، همزمان با آغاز اجرایی شدن «برنامه جامع اقدام مشترک»، روند کاهشی دلار پس از 6 روز قطع شد و این ارز از کف قیمتی 55 روزه بالا آمد. در بیست و هفتمین روز دی‌ماه، دلار با 30 تومان رشد از انتهای کانال 3 هزار و 500 تومان خارج شد و به قیمت 3 هزار و 625 تومان رسید. به گفته فعالان بازار،‌ «پیش‌خور شدن آثار اجرایی شدن برجام» و «القای هیجان معامله‌گران آتی» دو عاملی بودند که به بازگشت کانالی شاخص بازار ارز کمک کردند. البته سیگنال‌هایی که از سوی مقامات دولتی به بازار داده شده بود موجب شد هیجان بازار نسبت به روزهای پیش کمتر شود. پس از این، شاخص بازار ارز نوسانات محدودی را تجربه کرد و نهایتا با قیمت 3 هزار و 605 تومان به کار خود پایان داد، رقمی که نشان‌دهنده افت 1/ 1 درصدی دلار در اولین ماه زمستان بود. آخرین بار، شاخص بازار ارز در تیر 94، رشد منفی را تجربه کرده بود. در آن مقطع زمانی نیز، شاخص بازار ارز تحت‌تاثیر مذاکرات هسته‌ای قرار داشت. در واقع در ماهی که بازار تحت‌تاثیر متغیر بیرونی چون کاهش قیمت نفت قرار داشت، اثر روانی برجام چنان قوی عمل کرد که منجر به منفی شدن بازده ماهانه دلار شد.

    افزایش نوسان در دی‌ماه

    رفت و برگشت‌های قیمتی دلار در دی‌ماه موجب شد دامنه نوسانات این ارز نسبت به آذرماه افزایش پیدا کند. در اولین ماه زمستان، انحراف معیار دلار به 24 تومان رسید که 12 تومان بالاتر از آذر ماه بود. در آخرین ماه پاییز انحراف معیار شاخص ارزی تا 12 تومان پایین آمده بود که کمترین میزان آن از خرداد 94 بود و رکوردی 7ماهه محسوب می‌شد .برخورد نیروی انتظامی با معامله‌گران ارزی یکی از عواملی بود که منجر به کاهش حجم معاملات و افت دامنه نوسانات در سومین ماه پاییز شد. با این حال، دامنه نوسانات در دی‌ماه 94 تحت‌تاثیر ‌اثرات روانی برجام بالا رفت. افزایش نوسانات کاهشی پیش از اجرایی شدن برجام و افت 130 تومانی این ارز پیش از لغو تحریم‌ها موجب شد برخلاف کاهش قیمت، دامنه تغییرات این ارز افزایش پیدا کند. در اولین ماه تابستان نیز میزان انحراف معیار دلار به 25 تومان رسید که تقریبا مشابه دی‌ماه 94 بوده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها