عصر خودرو

حذف یارانه دهک‌های بالا به عدالت اجتماعی منجر می‌شود

عصر بازار- از ثمرات کاهش مصرف بنزین، افزایش ارزآوری برای کشور و در نهایت کم شدن فشار اقتصادی است.

حذف یارانه دهک‌های بالا به عدالت اجتماعی منجر می‌شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، سیدکمال سیدعلی (کارشناس بانکی و رییس سابق صندوق ضمانت صادرات کارشناس اقتصادی) با اشاره به آمار کاهش مصرف بنزین پس از سهمیه بندی اظهارداشت: اولین نتیجه پس از پایین آمدن مصرف بنزین در کشور، امکان صادرات و ارز آوری حاصل از صادرات برای اقتصاد کشور است، به طوری که اگر این روند ادامه یابد و مصرف بنزین به یک سوم آمارهای قبلی کاهش یابد، نقطه عطفی در درآمدهای ارزی کشوردر شرایط کنونی محسوب می‌شود.

    وی افزود: واقعیت این است که سرانه بنزین در کشورما به نسبت سایر کشورها بسیار بالاست؛ و این مصرف بالا علاوه بر زیان به اقتصاد کشور، اثرات مخرب زیست محیطی برجای می‌گذارد که نمونه آن آلودگی هواست که این روزها در تهران و کلانشهرها شاهد آن هستیم.

    این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کاهش مصرف بنزین علاوه بر ارزآوری برای کشور موجب کاهش سفرهای غیرضروری نیز می‌شود، تصریح کرد: مردم باید عادت کنند که به جای استفاده از وسیله نقلیه شخصی، مانند سایر کشورها از وسایل حمل و نقل عمومی مثل مترو، قطار یا اتوبوس استفاده کنند.

    وی تاکید کرد: از طرفی ناوگان حمل نقل شهری و بین شهری باید تقویت شود تا انگیزه برای استفاده از ناوگان عمومی افزایش یابد.

    سیدعلی درباره حذف دهک‌های درآمدی از دریافت یارانه نقدی نیز گفت:حذف دهک‌های بالای درآمدی امکان رسیدگی به دهک پایین را افزایش داده و به عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه منابع کشور کمک می‌کند.

    وی اضافه کرد: اثرات مثبت این اقدام به مرور زمان مشخص می‌شود و به تدریج مردم متوجه می‌شوند که اصلاحات اقتصادی دولت چه تاثیرات مثبتی برزندگی مردم و دهک‌های پایین درآمدی داشته است.

    وی درپاسخ به این سوال که آیا سرکشی به حساب‌های بانکی که در سایر کشورهای دنیا نیز رایج است، برای حذف دهک‌های بالای درآمدی روشی موثر است یا خیر، گفت: مدیریت حساب‌ها در سطح جهانی امری رایج است، بنابراین اجرای آن در کشور ما هم توصیه می‌شود. باید مشخص شود چه افرادی درآمدهای بالا دارند و یارانه دریافت می‌کنند.

    برچسب ها