عصر خودرو

نفت اوپک ۲۲ دلاری شد؛ سقوط به پایین‌ترین سطح در ۱۳ سال اخیر

عصر بازار- قیمت نفت اوپک با اینکه روز گذشته ۴۱ سنت افزایش یافت اما قیمت ۲۲.۸۹ دلار در هر بشکه را ثبت کرد.

نفت اوپک ۲۲ دلاری شد؛ سقوط به پایین‌ترین سطح در ۱۳ سال اخیر
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از  فارس، سازمان کشورهای تولید و صادرکننده نفت، اوپک، در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد: هر بشکه سبد نفتی این سازمان، پنج شنبه اول بهمن ماه، با 41سنت افزایش نسبت به قیمت روز چهارشنبه، 22.89 دلار در هر بشکه فروخته شد.

    قیمت نفت اوپک در روز چهارشنبه رکورد کمترین قیمت خود را برای چندمین بار در سال 2016 شکست و این بار 22 دلاری شد. نفت اوپک در این روز با یک دلار و 37 سنت کاهش نسبت به روز سه شنبه 22.48 دلار فروخته شده بود.

    متوسط قیمت نفت اوپک در سال 2016 تاکنون 26.44 دلار در هر بشکه بوده است که کمترین قیمت این نوع نفت از سال 2003 تاکنون به شمار می رود.

    نفت اوپک سال جدید میلادی را با قیمت 31.79 دلار (4 ژانویه) آغاز کرد که با توجه به آخرین قیمت آن، طی 17 روز گذشته 8.90 دلار از ارزش خود را از دست داده است.

    قیمت نفت از نیمه سال 2014 تاکنون به علت عرضه بیش از حد و اشباع بازار حدود 70 درصد از ارزش خود را از دست داده است. طی 2 هفته گذشته سقوط بورس چین و نگرانی از رکود اقتصاد جهانی از عوامل دیگر کاهش قیمت نفت بود که با لغو تحریم‌های ایران در 16 ژانویه و به تبع آن ترس از اضافه شدن صادرات نفت ایران قیمت نفت باز هم کاهش یافت.

    اما تحلیلگران معتقدند که کاهش قیمت به علت نگرانی در مورد نفت ایران یک واکنش بدون فکر و هیجانی بازار است چراکه روند افزایش صادرات نفت ایران تدریجی خواهد بود.

    بر اساس آخرین به روز رسانی سایت اوپک، سبد نفتی این کارتل نفتی 15.19 دلار از ارزش خود را در مقایسه با 4 دسامبر 2015 زمانی‌که صد و هشتاد و ششمین نشست اوپک برگزار شد، از دست داده است. سبد نفتی اوپک در آن روز 38.08 دلار معامله شده بود.

    بر اساس این گزارش، کمترین قیمت نفت اوپک در سال 2015 نیز 21 دسامبر (30 اذر 94) برابر با 30.74 دلار رقم خورده بود. بالاترین قیمتی که این نوع نفت در سال گذشته میلادی فروخته شده است، 64.96 دلار در هر بشکه بود که در روز چهارشنبه 16 اردیبهشت ماه  94 (6 می 2015) رقم خورد.

    همچنین بر اساس جدول اوپک، کمترین قیمتی که برای سبد نفتی اوپک در سال 2014 به ثبت رسید 52 دلار در هر بشکه و بالاترین قیمت 110.26 دلار در هر بشکه بوده است.

    سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت گیراسول آنگولا، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت مارین قطر، نفت سبک عربستان، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها