عصر خودرو

ایران درصدد ساخت پالایشگاه در اسپانیا است

عصر بازار- روزنامه «ال اکونومیستا» روز پنجشنبه نوشت، ایران می خواهد با کمک شرکت اسپانیایی «مگتل» به ساخت یک پالایشگاه بپردازد و برای این امر ، شهر «اوئلوا» واقع در جنوب غرب کشور را ترجیح می دهد.

ایران درصدد ساخت پالایشگاه در اسپانیا است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا ، این روزنامه اسپانیایی روز پنجشنبه ادامه داد: مذاکرات در مورد پروژه ساخت یک پالایشگاه در اسپانیا از سوی ایران ، شروع شده اما نخستین تنش ها بین مروجان این پروژه و دولت اسپانیا صورت گرفته است.
    این روزنامه افزود :«خوسه مانوئل گارسیا مارگالو» وزیر امور خارجه اسپانیا روز دوشنبه گذشته در بروکسل اعلام کرد، دولت در حال مذاکره برای ساخت پالایشگاه جدید از سوی ایران در بندرالخضرا (آلخسیراس ) واقع در استان جنوبی کادیز است، اما ایرانی ها به نظر می رسد که به همراه شرکای اسپانیایی خود یعنی مگتل (Magtel ) ترجیح می دهند که این تأسیسات در شهر اوئلوا (Huelva ) ساخته شود.
    مقامات بندری اوئلوا روز چهارشنبه تائید کردند که شرکت ملی نفت ایران در چارچوب جستجوهای خود برای استقرار پالایشگاه ، با آنها تماس گرفته اند.
    به گفته این مقامات، پیش بینی می شود که در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، بازدیدی از سوی هیأت ایرانی برای شناسایی امکانات بندر اوئلوا صورت گیرد، موردی که مقاومت خاصی در مقابل پیشنهاد دولت اسپانیا تلقی می شود .
    این نشریه تصریح کرد: نقشه جمهوری اسلامی افزون بر آن شامل یک هدف پنهان می باشد که مروجان آن توضیح نمی دهند زیرا قصد دارد برای افزایش قیمت نفت، به سرمایه گذاری بپردازد .
    این رسانه خاطرنشان ساخت: «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت ایران هنگامی که قصد خود را برای خرید یا ساخت پالایشگاه تقریبا در تمام جهان را اعلام کرد این مورد را در ماه نوامبر گذشته به صراحت مشخص کرد.
    به نوشته ال اکونومیستا، جمهوری اسلامی ایران در ماه های اخیر مذاکراتی را برای استقرار یا خرید تأسیسات، نه تنها با اسپانیا بلکه با برزیل، آفریقای جنوبی ، مالزی ، اندونزی ، هند ، سیرالئون و سوئیس داشت.
    این روزنامه افزود: شرکت ملی نفت ایران تماس هایی را با مگتل در اسپانیا داشت اما به نظر می رسد که قدرت مالی این شرکت به اندازه کافی از طرح ایران دور است.
    قصد ایران، این است که یک شریک سرمایه گذار اسپانیایی، هزینه 50 درصد پالایشگاه را تامین کند و هرچند که این شرکت اسپانیایی می تواند به ارائه اراضی در بندر اوئلوا بپردازد. سرمایه گذاری در این تاسیسات می تواند از مرز سه میلیارد یورو نیز بگذرد و شرکت اسپانیایی بر اساس حساب های سال 2010 میلادی تقریبا 120 میلیون یورو سرمایه دارد.
    این گزارش تصریح کرد: باید به یاد داشت که «خوسه مانوئل گارسیا مارگالو» گفته بود که لغو تحریم ها علیه ایران از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا فرصت های بسیاری را برای ثبات منطقه فراهم می کند.
    وی روز دوشنبه قبل از شرکت در شورای امور خارجه اتحادیه اروپا که 28 کشور به بحث در مورد بحران سوریه و لیبی پرداخت با اشاره به اجرای برجام گفت: این یک موفقیتی است که باید همه ما مخصوصا اسپانیا تبریک بگوییم .
    وزیر امورخارجه تاکید کرد، فرصت های کسب و کار بسیار مهم است و به طور مثال، لازم است که همه سیستم انرژی ایران بازسازی شود، سناریویی که اسپانیا برای این کار از موقعیت خوبی برخوردار است.
    وی گفت: موقعیت سیاسی ما بسیار خوب است و زودتر از بسیاری کشورها دیگر اقدام می کنیم.
    نشریه اسپانیایی ادامه داد: به گفته رسانه های محلی، ایران اعلام کرد که 114 هواپیما از شرکت ایرباس خریداری می کند و هدف از این خرید، بازسازی ساختار فیزیکی هواپیمایی ملی ایران است.
    این گزارش افزود :در شرایط فعلی قیمت نفت، داشتن یک پالایشگاه به معنی افزودن یک قدرت مانور 8 دلاری به هر بشکه نفت است. قصد جمهوری اسلامی ، دستیابی به این قدرت مانور نفت پالایش شده است.
    به نوشته ال اکونومیستا، ایران همچنین بر روی آسیا و دسترسی به مناطق با مصرف بالا متمرکز شده تا بتواند بازار را در چند سال آینده غرق در نفت کند و قدرتی را که قبل از تحریم ها داشته به دست آورد و ذخایر نفت خام خود را پر ارزش کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها