عصر خودرو

در پی اجرای برجام؛

آمریکا بازرگانان را برای سفر به ایران از قانون محدودیت های ویزا معاف کرد

عصر بازار- وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد قانون محدودیت معافیت ویزا (روادید) شامل افرادی که به منظور امور کاری و بازرگانی بر اساس توافق هسته ای تهران با گروه ۱+۵ (برجام) به ایران سفر می کنند و نیز خبرنگارانی که به کشورهای ایران، عراق، سوریه و سودان اعزام می شوند، نمی شود.

آمریکا بازرگانان را برای سفر به ایران از قانون محدودیت های ویزا معاف کرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه قانون محدودیت معافیت ویزای شهروندان 38 کشور جهان را که به کشورهای ایران، عراق، سوریه و سودان سفر داشته باشند یا دارای تابعیت دوگانه از این کشورها هستند، ابلاغ کرد که در آن تمهیداتی برای بازرگانانی که پیرو برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) به ایران سفر می کنند، در نظر گرفته شده است.

    وزارت خارجه آمریکا با ابلاغ دستور العمل جدید محدودیت در اجرای قانون معافیت ویزا آمریکا، به منظور ایجاد محدودیت برای گروهی از افراد، به تشریح جزئیات نحوه اجرای این معافیت ها طبق قانون جدید و موارد استثنا پرداخت.
    آمریکا توافقات دوجانبه ای به نام معافیت ویزا، از 35 سال پیش با کشورهای مختلف در جهت تسهیل تمهیدات روادید دارد که شهروندان 38 کشور جهان اجازه دارند به منظور سفر به آمریکا تا سقف زمانی 90 روز، بدون نیاز به ویزا وارد خاک این کشور شوند و شهروندان آمریکایی نیز متقابلا برای سفر به آن کشورها نیاز به ویزا نخواهند داشت.
    بنابر قانونی که اخیرا از طرف کنگره آمریکا به تصویب رسید و با امضای «باراک اوباما» ریاست جمهوری آمریکا به قانون تبدیل شد، با ابلاغ رسمی وزارت خارجه آمریکا از تاریخ 21 ژانویه 2016 لازم الاجرا شد.
    بر اساس این گزارش، در پی این مصوبه و امضای اوباما و اعتراض«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا 28 آذرماه (19دسامبر 2015) در نامه ای به ظریف اطمینان داد که دولت آمریکا به اجرای «کامل تعهدات» خود برای لغو تحریم های ایران براساس توافق هسته ای وین «پایبند» است.
    وزارت خارجه آمریکا محدودیت های صورت گرفته برای افرادی که دیگر اجازه استفاده از این معافیت ویزا را ندارند و برای سفر به آمریکا باید ویزا دریافت کنند را به شرح ذیل عنوان کرده است:
    1)شهروندان کشورهای دارای معافیت ویزا آمریکا که در ایران حضور دارند و یا از تاریخ اول مارس 2011 به کشورهای ایران، عراق ، سوریه یا سودان سفر کرده اند ( به استثتا مقامات سیاسی و نظامی کشورهای عضو توافقنامه معافیت ویزا که بخ منظور ماموریت دولتی سفر کرده اند.)
    2) شهروندان کشورهای دارای معافیت ویزا آمریکا که تابعیت دوگانه از کشورهای ایران،عراق، سوریه و سودان را داشته باشند.
    وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه افراد شامل محدودیت های جدید بی شک می توانند از طریق سفارت خانه یا کنسولگری آمریکا درخواست صدور ویزا داشته باشند اضافه کرد، همچنین برای افرادی که بدلایل ضروری همچون بیماری و تجارت یا خدمات انسان دوستانه خواستار سفر به آمریکا باشند، تمهیدات ویژه ای برای تسریع خدمات کنسولی و روادید در نظر گرفته شده است.
    در این ابلاغیه وزارت خارجه آمریکا همچنین آمده است، سیستم الکترونیکی مجوز سفر به آمریکا(ESTA) شهروندان کشورهای ایران، عراق، سوریه و سودان که پیش از این صادر شده بود از تاریخ پنجشنبه 21 ژانویه 2016 باطل است.
    وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد، وزیر امنیت داخلی آمریکا می تواند بنا به تشخیص خود، در صورت نیاز محدودیت های ایجاد شده را برای حفظ منافع ملی کشور آمریکا ، در موارد خاص لغو کند.
    طبق ابلاغیه وزارت خارجه آمریکا، موارد کلی که ممکن است محدودیت های جدید شامل آنها نباشد و همچنان سفر بدون ویزا داشته باشند عبارتند از:

    *** افرادی که از طرف سازمان های بین المللی، سازمان های منطقه ای و دولت های محلی بعنوان ماموریت رسمی به ایران،عراق، سوریه و سودان اعزام شده اند.
    *** افرادی که از طرف سازمان های غیردولتی به منظور انجام خدمات انسان دوستانه به کشورهای ایران،عراق، سوریه و سودان به ماموریت رسمی اعزام شده اند.
    ***خبرنگاران اعزام شده به کشورهای ایران، عراق، سوریه و سودان
    *** افرادی که به منظور امور کاری و بازرگانی مشروع مطابق با توافقنامه هسته ای ایران، به ایران سفر داشته اند.
    *** افرادی که به منظور امور کاری و بازرگانی مشروع به عراق سفر کرده اند.
    وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: در حال بررسی بیشتر چگونگی برخورداری بیشتر معافیت ویزا برای افراد با تابعیت دوگانه ایران،عراق،سوریه و سودان است.
    دستگاه دیپلماسی آمریکا تصریح کرد: افراد شامل محدودیت های جدید به منظور دریافت ویزا های غیر مهاجرتی ضمن پیگیری از طریق سفارت خانه و یا کنسولگری آمریکا، نیازمند انجام مصاحبه خواهند بود.
    بر اساس این گزارش، شنبه شب (26 دی ماه 94/16 ژانویه 2016) با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
    «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست مذاکرات قدرت های بزرگ شامل آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، فرانسه و آلمان را با ایران برعهده داشت، اعلام کرد که همه تحریم های اقتصادی و مالی غرب به موجب گزارش آژانس برداشته خواهد شد.
    «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای مشترک روز 26 دی را به عنوان روز اجرای برجام اعلام کردند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها