عصر خودرو

رویترز گزارش داد

تمایل غول‌های داروسازی دنیا برای سرمایه‌گذاری

عصر بازار- رویترز طی گزارشی نوشت نیروی کار تحصیلکرده ایران، شرکت‌های داروساز جهانی مشتاق به ایجاد تاسیسات تحقیقاتی یا تولید دارو را به سوی بازار این کشور جذب می‌کند همچنانکه ایران یک صنعت داروسازی به خوبی توسعه یافته و تا حد زیادی خودکفا دارد.

تمایل غول‌های داروسازی دنیا برای سرمایه‌گذاری
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، اکنون که تحریم‌های ایران لغو شده است، انتظار می‌رود شرکت داروسازی دانمارکی «نووو نوردیسک» بزرگترین تولیدکننده انسولین، به لطف حضور مداوم و برنامه انحصاری سرمایه گذاری در ایران، خود را در بازار این کشور جای دهد.

    مدیران صنعت داروسازی می گویند ایران هدف جذابی برای شرکت های بزرگ داروسازی است که به دنبال فروش محصولات دارویی جدید خود به جمعیت زیاد و در حال افزایش این کشور هستند، اما ورود به سطح اولیه روابط و تامین روابط خوب با مقامات ایرانی موضوع کلیدی است.

    به نوشته این گزارش، به لطف معافیت‌های داروهای حیاتی و دیگر کالاهای بشردوستانه، دارو در تحریم ها استثنا بود اما هنوز حمل دارو به این کشور با کشتی به علت کاهش اندک تحریم های مالی و محدودیت های در زمینه فناوری که به جمهوری اسلامی ایران می رسد، خیلی بدون مشکل نیست.

    جاکوب ریس رئیس بازاریابی نووو نوردیسک در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت: «با توجه به لغو تحریم ها ما آزادانه تر می توانیم فعالیت کنیم.»

    این شرکت دانمارکی حدود 130 کارمند خود را در ایران در دوره تحریم‌ها حفظ کرده است و پس از تصمیم ماه سپتامبر مبنی بر سرمایه گذاری 70 میلیون یورویی (76 میلیون دلار) برای احداث کارخانه در این کشور، در نظر دارد این تعداد را به بیش از 2 برابر افزایش دهد و 160 نفر دیگر را استخدام کند.

    ریس توضیح داد: «نووو (زمان تحریم ها) کاملا اینجا بود. اکنون شرکت‌های زیادی هستند که برای ورود به ایران صف کشیده اند و من فکر می کنم که از اینکه مدتی اینجا بودیم سود می بریم.»

    ایران بالقوه با دارا بودن 80 میلیون مشتری، بازار جذابی است و برای ورود داروسازان و بسیاری صنایع دیگر آماده است. دیگر داروسازان نیز فعالانه پیگیر این فرصت هستند.

    کریستوف وبر مدیر ارشد اجرایی «تاکندا»، بزرگ ترین داروساز ژاپنی گفت: «ایران کشور چشمگیری است...ما تیمی داریم که شرایط را ارزیابی می کند.» مدیر یکی دیگر از بزرگ‌ترین داروسازان جهان نیز گفت شرکت متبوعش تمایل دارد تا در کارخانه‌های داخلی ایران به عنوان راهی برای ورود به این بازار و تامین اشتیاق تهران برای انتقال فناوری سرمایه گذاری کند. در همین راستا، شرکت «سیپلا» هند در سال 2014 کارخانه ای در ایران تاسیس کرد.

    ریچارد برگ استورم مدیرعامل فدراسیون صنایع و اتحادیه های دارویی اروپا گفت: نیروی کار تحصیلکرده ایران شرکت های داروساز جهانی مشتاق به ایجاد تاسیسات تحقیقاتی یا تاسیسات تولید دارو را جذب می کند.

    وی افزود: «ایران بازار بسیار جالبی از نظر چشم انداز تجاری است... من چندین شرکت می‌شناسم که به فرصت های سرمایه گذاری در آنجا چشم دوخته اند.»

    در عین حال، یک مشاور سازمان بهداشت جهانی که در دوران تحریم به ایران سفر کرده است، گفت ایران به خوبی از منابع داخلی استفاده کرده و تقریبا در داروهای عمومی خودکفا شده است چیزی که نیروهای فروش شرکت های بزرگ دارویی برای ورود به ایران باید بدانند.

    هانس هوگرزسل پروفسور «گلوبال هلس» در دانشگاه گرونینگن و رئیس سابق بخش داروهای اساسی WHO گفت: «ایران یک صنعت دارویی به خوبی توسعه یافته دارد که تا حد زیادی خودکفاست.»

    وی افزود: «این صنعت صنعتی بسیار عمومی است و آنها دستورالعمل های عمومی بسیار قوی دارند... از اینرو وقتی شما به در دسترس بودن داروها نگاه می کنید علی رغم تحریم ها، آنها معمولا به خوبی مدیریت می کنند.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها