عصر خودرو

معاون نظارت بر ناشران و بورس ها:

نقشه استراتژی سازمان بورس، زبان مشترک اهالی بازار سرمایه می شود

عصر بازار- هر سازمان و نهادی نیاز دارد در راستای چشم انداز و مأموریتی تعریف شده اش، مجموعه ای از اهداف و استراتژی ها را تعیین کند و این اهداف را تبدیل به برنامه و برنامه ها را تبدیل به پروژه کند. در ادامه باید شاخص هایی طراحی شود که باکمک آنها بر تحقق یا عدم تحقق اهداف، برنامه ها، پروژه ها و استراتژی ها رصد لازم صورت بگیرد.

نقشه استراتژی سازمان بورس، زبان مشترک اهالی بازار سرمایه می شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، حسن امیری، معاون نظارت بر ناشران و بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب فوق درباره نقشه استراتژی این سازمان که چندی پیش به تصویب هیأت مدیره سازمان بورس رسیده، گفت: بر اساس مدل BSC یا همان کارت امتیازی متوازن، چارچوبی فراهم می شود که در دل آن اهداف کلان و استراتژی های سازمان تعریف می شود تا هر کدام از ارکان بازار سرمایه نقش خود را در راستای این اهداف ایفا کنند.

    وی با بیان اینکه در این مدل ممکن است دو یا سه هدف فقط مختص یکی از ارکان باشد و ممکن است یک هدف مشترک بین کل ارکان باشد، اظهار داشت: در این مدل ریز اهداف مشخص و در نهایت 60 هدف تدوین شده است. بنابراین هم اکنون باید این اهداف تبدیل به برنامه های عملیاتی شود و برای برنامه های عملیاتی، شاخص هایی تدوین شود که مدیریت ارشد سازمان امکان نظارت بر برنامه ها را داشته باشد تا بر اساس آن مشخص شود آیا برنامه ها در راستای اهداف انجام می گیرد یا خیر؟

    این مقام مسوول درباره اینکه هم اکنون شاخص گذاری ها در چه مرحله ای است، گفت: شاخص ها هم اکنون طراحی و تدوین شده و گام بعدی این است که هر کدام از ارکان به همراه نهادهای مالی بازار سرمایه از جمله کارگزاری ها، تأمین سرمایه ها و شرکت های مشاوره سرمایه گذاری نقش خود را در این استراتژی عملیاتی کنند و خودشان را با برنامه اصلی تطبیق دهند.

    امیری با بیان اینکه این نقشه دورنما و افق آینده سازمان بورس و همچنین جهت گیری کلی بازار سرمایه را نشان می دهد، اظهار داشت: برای هر کدام از اهداف شاخص هایی احصا شده البته قرار نیست شاخص ها زیاد باشد که قابلیت رصد کردن را از بین ببرد زیرا اگر شاخص ها خیلی ریز و جزئی شود رصد آنها غیر منطقی می شود. بنابراین برای هر هدف یک تا دو شاخص بیشتر نخواهیم داشت.

    معاون نظارت بر ناشران و بورس ها درباره تفاوت این نقشه با برنامه های سابق سازمان بورس خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که سازمان از قبل برنامه استراتژیک داشته اما در این مدل ابزاری مورد استفاده قرار می گیرد که از یک زبان مشترک پیروی می کند. به عبارتی از این پس همه ارکان و نهادهای بازار سرمایه با این زبان مشترک صحبت می کنند و همین امر یک هم سویی را در خانواده بزرگ بورس بوجود می آورد.

    وی درباره مدل کارت امتیازی متوازن، توضیح داد: بر اساس این مدل، فعالیت های مشارکتی توسط یک تیم مدیریتی برای رسیدن به اهداف سازمانی انجام می گیرد. همچنین وزن دهی هر کدام از اهداف برای تعیین اولویت ها مشخص می شود که کدام یک از اهداف ریشه در زیر بنا و زیر ساخت دارد و کدام یک ریشه در فرآیندها، اهداف و نتایج نهایی سازمان.

    امیری با بیان اینکه مدل کارت امتیازی متوازن، مدل پیشرفته ای است، گفت: برای هر برنامه استراتژیکی لازم است به شکل دوره ای بازنگری انجام شود که با طراحی این نقشه نه تنها بر سیاست ها و استراتژی های سابق بازنگری صورت گرفت بلکه این بازنگری در چارچوب یک مدل جدید تنظیم و به روز شده است.

    وی تصریح کرد: طراحی این مدل دو کارکرد داشت از طرفی یک بازنگری در چارچوب برنامه ها و استراتژی ها انجام شده و از طرف دیگر از آنجایی که کشور در حال پوست اندازی به دوران جدید است این بازنگری چه از جهت تعیین سیاست های جدید چه از جهت روش تدوین برنامه نویسی ضروری بود چون برنامه های استرتژیک بیشترین تأثیر را از محیط می گیرند.

    امیری در پایان  با بیان اینکه بازار سرمایه از این پس یک زبان و ادبیات مشترک و بین المللی دارد، خاطر نشان کرد: این نقشه دورنمای بلندمدت بازار سرمایه را نشانه گرفته، بنابراین هر سال باید یک برنامه عملیاتی در راستای رسیدن به این اهداف بلند مدت، تدوین شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها