عصر خودرو

رییس گروه توسعه و امنیت نظام های پرداخت بانک مرکزی:

کلید سوئیفت بانک ها هنوز روشن نشده است

عصر بازار- رییس گروه توسعه و امنیت نظام های پرداخت بانک مرکزی گفت: برداشته شدن تحریم موسوم به تحریم سوئیفت از اکثریت قریب به اتفاق بانکهای ایرانی خبری صحیح و موثق است اما تا کلید سوئیفت بانک ها در وضعیت روشن قرار گیرد اندکی شکیبایی می طلبد.

کلید سوئیفت بانک ها هنوز روشن نشده است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، بانک مرکزی با اشاره به رفع شدن تحریم سوئیفت تاکید کرد برداشتن تحریم ارتباط بین بانکی بین المللی انجام شده است.

    رییس گروه توسعه و امنیت نظام های پرداخت بانک مرکزی در این باره گفت: سوئیفت واژه ای به طور تقریبی دووجهی است که هم به موسسه جهانی سوئیفت و هم به سامانه پیام رسانی آن اشاره می کند که مقر اصلی این موسسه در حومه بروکسل و در منطقه ای به نام La Hulpe قرار دارد، اما شبکه آن در سراسر دنیا گسترده است.

    به گفته محمود زیبایی برای آن که بانک یا موسسه مالی مجاز بتواند از خدمات این سیستم بهره مند شود باید تشریفات مربوط به ثبت عضویت و الحاق به شبکه امن آن را قدم به قدم و مو به مو و از طریق مقر اصلی انجام دهد به بیان دیگر الحاق به سوئیفت همچون یک کلید روشن و خاموش نیست که در یک لحظه بتوان آن را روشن کرد.

    وی ادامه داد: هرچند که قطع دسترسی و حذف عضویت سوئیفت بانک های تحریمی ایرانی در روزهای پایانی سال 1390 با فشار های جهانی بر موسسه سوئیفت زمان زیادی به طول نینجامید.

    وی گفت: اما به تازگی با رفع تحریم های بین المللی علیه ایران، اخبار مربوط به لغو تحریم ها از سوی موسسه سوئیفت نیز به طور گسترده ای منتشر شده و همگان به ویژه جامعه بانکی چشم به گشوده شدن این دروازه مهم برروی بانک های ایرانی در فضای تعاملات بین المللی در دوران پسا برجام دوخته اند.

    وی افزود: موسسه سوئیفت در 27 دی ماه امسال (17 ژانویه 2016) در وب سایت خود به طور رسمی خبر رفع تحریم های برخی بانک های ایرانی را درج کرد و بدین ترتیب به طور رسمی اعلام کرد که بانک های رفع تحریم شده می توانند به طور مجدد از خدمات سوئیفت استفاده کنند.

    وی با بیان این که در صحت این خبر تردیدی وجود ندارد اظهارداشت: این بدین معناست که بانک های ایرانی می توانند با طی تشریفات لازم دوباره از خدمات آن موسسه بهره مند شوند و همان گونه که بازهم در خبرها آمده، قرار است تا فرایند الحاق به سوئیفت به سرعت انجام گیرد.

    به گفته وی، برداشته شدن تحریم موسوم به تحریم سوئیفت از اکثریت قریب به اتفاق بانکهای ایرانی خبری صحیح و موثق است اما تا کلید سوئیفت بانک ها (به تعبیر ذهنی برخی) در وضعیت روشن قرار گیرد اندکی شکیبایی می طلبد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها