عصر خودرو

تا اواسط اسفندماه دلار ارزان نمی‌شود

عصر بازار- یک کارشناس بازار ارز بیان کرد: ارزش دلار در بازار آزاد متاثر از مولفه‌های اقتصاد کلان است و با این شرط، در آینده ارزش دلار بر مدار کاهشی نخواهد بود.پیش‌بینی می‌شود تا اواسط اسفند ماه کاهش قیمت دلار رخ ندهد.

تا اواسط اسفندماه دلار ارزان نمی‌شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، در نوسانات چند ماهه دلار در بازار آزاد و حرکت آن به سمت کانال ارزشی 3700 تومان برخی کارشناسان بر این باور بودند و همچنان بر آن اعتقاد دارند که در پی کسری بودجه دولت و کاهش درآمدهای نفتی، بانک مرکزی از کاهش ارزش دلار در بازار آزاد جلوگیری می‌کند یا به معنای دیگر ارزش دلار در بازار ارز به واسطه مسائل بیان شده گران شده تا از کسری بودجه دولت تا حدودی جلوگیری کند.

    با این حال در هفته گذشته ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی این مورد که بانک مرکزی دلار را در پی کسری بودجه دولت و کاهش قیمت نفت گران می‌کند به باد انتقاد گرفت.

    اما همچنان برخی از کارشناسان با این پرسش روبرو هستند که اگر بانک مرکزی در پی کاهش قیمت نفت و برای جلوگیری از کسری بودجه، دلار را گران نکرده است، چه عاملی باعث گران شدن دلار در چند ماه گذشته بوده است.

    در این رابطه یک کارشناس بازار ارز بیان کرد: ارزش دلار در بازار آزاد متاثر از موئلفه‌های اقتصاد کلان است و با این شرط، در آینده ارزش دلار بر مدار کاهشی نخواهد بود.

    مسعود گلشیرازی اظهار کرد: قیمت دلار در بازار آزاد متاثر از موئلفه‌های اقتصاد کلان است و در حال حاضر با وجود تقویت صادرات در دستور کار دولت، پیش بینی کاهش ارزش دلار وجود ندارد.

    وی ادامه داد: در حالی تقویت صادرات در دستور کار دولت قرار دارد که دولتدارای منابع قوی نیست و قیمت نفت روند نزولی به خود گرفته است که باید متذکر شد در پی اجراب برجام در حالی منابع بلوکه شده دولت آزاد شده که این منابع را در گذشته با بدهی به بانک‌ها و پیمانکاران پیش خور کرده است.

    او خاطرنشان کرد: دولت به عنوان یک عرضه کننده بزرگ ارز به طور قطع تمایلی به کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، ندارد و در کنار آن برنامه شش ماه آینده بانک مرکزی برای تک‌ نرخی کردن ارز نشان از آن دارد که دامنه نوسان دلار در محدوده 3500 تا 3700 تومان خواهد بود.

    گلشیرازی با بیان اینکه پیش‌بینی بر آن است تا اواسط اسفندماه کاهش قیمت دلار رخ ندهد، گفت: با توجه به محدوده نوسان دلار در چند ماه اخیر نرخ مناسب برای تک نرخی شدن دلار در محدوده 3400 تا 3500 تومان است.

    او در پایان تاکید کرد: برای آنکه با توجه به مباحث اقتصاد مقاومتی تولید و صادرات تقویت شود، باید با توجه به برنامه پنجم توسعه مبنی بر افزایش نرخ دلار به میزان تفاوت تورم داخلی و خارجی، سالانه ارزش دلار با این معیار افزایش یابد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها