عصر خودرو

پارادوکسِ قیمتی در بازار پوشاک

عصر بازار- گشتی در بازار و پاساژهای پایتخت در این روزها حاکی از رشد قیمت پوشاک است؛ قیمت‌هایی که با توجه به نزدیک شدن زمستان و عرضه محصولات این فصل با قیمت‌هایی دور از ذهن به مشتریان ارائه می‌شود.

پارادوکسِ قیمتی در بازار پوشاک
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، خانمی شیک‌پوش که به گفته خودش همه ساله در این روزها نسبت به خرید لباس‌های زمستانی خود اقدام می‌کند، در حالی که از بالا بودن قیمت‌ها در فروشگاه ها گلایه داشت، به ایرنا گفت:‌ «فروشنده برای یک پالتوی زنانه 800 هزار تومان مطالبه می‌کرد، در حالی که شاید همین جنس را تا پارسال با قیمت حداکثر 450 هزار تومانی می‌توانستیم تهیه کنیم».

    پدر و مادری که دست فرزند کوچک خود را در دست داشتند، خسته از گشت وگذار در فروشگاه‌های مختلف یکی از پاساژهای شرق تهران به ایرنا گفتند: به‌طور طبیعی همواره قیمت پوشاک نوجوانان گرانتر از پوشاک بزرگسالان است، اما قیمت‌هایی که اکنون با آنها مواجه شده‌ایم به هیچ عنوان در حد انتظار نبوده و نمی‌توانیم همچون سابق برای فرزندان خود هزینه کنیم.

    همچنین، مادری از قیمت‌های بالای پوشاک نوزادان، به ایرنا می‌گوید:‌ فرزند کوچکم هر روز در حال رشد است و گاهی اوقات خرید لباس را به صورت هفتگی انجام می‌دهیم، اما نکته قابل تامل آنجاست که قیمت‌ها مرتب در حال بالا رفتن است و این موضوع از توان و بودجه خانوار خارج است.

    آنچه بیش از هر چیز فکر مردم را برای خرید پوشاک در این روزها مشغول کرده، تاثیرپذیری قیمت‌ها از سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن است و اینکه فروشندگان به همین بهانه قیمت‌های بالاتری برای اجناس خود ارائه می‌کنند، اما کارشناسان منکر تاثیرگذاری آن دستکم در ایام گذشته و حتی در ماه‌های آینده هستند و دلایل دیگری را مطرح می‌کنند.

    سهم ناچیز  بنزین در قیمت پوشاک

    «علیرضا حائری»‌ عضو جامعه متخصصان نساجی ایران در این زمینه به خبرنگار اقتصادی ایرنا می‌گوید: این موضوع شاید روی قیمت‌های حمل و نقل و کرایه‌ها و کالاهای ضروری اثر فوری گذاشته باشد، اما هنوز برای اظهار نظر درد خصوص تاثیرگذاری قیمت و سهیمه‌بندی بنزین روی قیمت پوشاک و محصولات نساجی زود است.

    وی معتقد است: دستکم یک فرصت زمانی سه ماهه برای بررسی اثرگذاری نرخ بنزین بر  قیمت‌ها نیاز است، زیرا باید ابتدا تاثیرگذاری هزینه‌های بنزینی را در اقتصاد شاهد باشیم تا پس از آن روی اجزای تمام شده صنعت نساجی و پوشاک بتوان بحث و بررسی کرد.

    حائری یادآور شد: ‌قیمت محصولات نهایی پوشاک و نساجی متاثر از سه عامل مواد اولیه، هزینه دستمزد و پرسنلی و انرژی (آب، برق، گاز و غیره) ‌است که در خصوص مواد اولیه به دلیل دپوی آنها از سوی کارخانجات، دستکم بین دو تا سه ماه آینده افزایش قیمت‌ها منطقی نیست.

    وی گفت:‌ هزینه دستمزد و پرسنلی نیز تا پایان سال افزایش نمی‌یابد و در موضوع انرژی نیز هنوز افزایش قیمتی را در این خدمات شاهد نیستیم، تنها تاثیر افزایش نرخ بنزین روی هزینه‌های حمل و نقلی است که آن هم نمی‌تواند رقم بالایی باشد.

    عضو جامعه متخصصان نساجی ایران در عین حال منکر تاثیرگذاری روانی موضوع بنزین بر جامعه نیست و می گوید:‌ شاید نگرانی فروشندگان و تولیدکنندگان از وضعیت مبهم آینده و اینکه باید مواد اولیه و کالاهای نهایی را گران‌تر بخرند، سبب شود قیمت‌های بیشتری بابت محصولات مطالبه کنند.

    وی بیان داشت:‌ در گذشته اگر تولیدکنندگان خواهان افزایش قیمت بودند، باید به سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده درخواست می‌دادند و پس از ارائه توضیحات درخصوص مواد اولیه، حمل و نقل، هزینه‌های دستمزد و کارگری، انرژی و غیره، توجیهی برای افزایش قیمت‌ها ارائه می‌کردند، اما سهم بنزین در قیمت‌ها آنقدر نیست که بخواهد به این درخواست منجر شود.

    حائری تاکید کرد: ‌سهم مواد اولیه در قیمت تمام شده پوشاک و محصولات نساجی 65 تا 70 درصد و سهم حقوق و دستمزد 15 درصد است، بنابراین نمی توان سهم آنچنانی برای بنزین متصور شد.

    برنامه‌ریزی برای کاهش قیمت‌ها به جای افزایش

    رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی نیازمندی‌های صنعت پوشاک ایرانیان در این زمینه به ایرنا گفت: تاکنون هیچ افزایش قیمتی بر محصولات این شرکت نداشته ایم و حتی حس نمی کنیم که نیازی به افزایش قیمت باشد.

    «رحیم چگنی» خاطرنشان کرد: ‌عمده مواد اولیه مورد نیاز تولید مثل پنبه، الیاف و غیره با حجم بالا و خودروهای تجاری دیزلی حمل ونقل می‌شود که تاکنون افزایش قیمتی بابت گازوئیل نداشته‌ایم.

    مدیرعامل زاگرس پوش خاطرنشان کرد:‌ این شرکت حتی به مناسبت ایام پایانی پاییز و در پیش بودن شب یلدا قصد دارد محصولات خود را در یک جشنواره چهار روزه با 50 درصد تخفیف ارائه کند و هیچ برنامه ای بابت افزایش قیمت‌ها ندارد.

    وی، به افزایش قیمت دلار در ماه‌های گذشته اشاره کرد که تاثیر خود را روی افزایش قیمت‌ها گذاشته و تاکید کرد:‌ هرگونه افزایش قیمتی در این شرایط به هیچ عنوان کشش ندارد.

    تاثیرگذاری نوسانات ارزی

    مدیرعامل نساجی بروجرد نیز می‌گوید: مدیریت درستی که در روزهای گذشته از سوی دولتمردان شاهد بودیم، افزایش نیافتن قیمت گازوئیل بود و در نتیجه نتوانست روی قیمت محصولات ساخته شده و مواد اولیه پوشاک تاثیرگذار شود.

    «علیرضا مظاهری» به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت:‌ موضوع اصلی این روزها جو روانی حاکم بر بازار است، یعنی با توجه به نظارت و کنترل شدید کالاهای ضروری همه احساس می کنند که همچون آتشی زیر خاکستر خود را نشان خواهد داد و عده ای به سوء استفاده خواهند پرداخت.

    وی خاطرنشان کرد:‌ این شرکت در تامین مواد اولیه (الیاف پنبه، پلی استر، ویسکوز، اکریلیک و غیره)، همچنین مواد اولیه واسطه ای (نخ‌ها و پارچه‌های خام و غیره) هیچ افزایش قیمتی نداشته است که بخواهد دلیلی برای افزایش قیمت پوشاک شود.

    مظاهری ادامه‌داد: ‌از آنجایی که بخشی از پوشاک مورد نیاز کشور از طریق رسمی وارد شده یا قاچاق می شود که وابسته به نرخ ارز هستند، اگر افزایش قیمتی هم وجود دارد مربوط به نوسان‌های اخیر دلار است.

    رصد همه روزه قیمت ها

    «افسانه محرابی»، مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به ایرنا گفت:‌ از زمان اعلام سهمیه‌بندی بنزین، طرح تشدید بازرسی در واحدهای مختلف صنفی به اجرا درآمده و قیمت‌ها همه روزه رصد می شود.

    وی تاکید کرد: این مساله هیچ تاثیری روی قیمت پوشاک و محصولات نهایی صنعت نساجی نداشته است و اگر مردم با پاسخی از سوی فروشندگان مبنی بر تاثیرگذاری نرخ بنزین روی قیمت ها مواجه شدند، می توانند از طریق سامانه تلفنی 124 به طرح شکایت بپردازند.

    وضعیت بازار پوشاک

    به گزارش ایرنا، هرچند مسئولان دولتی منکر افزایش قیمت ها در بازار هستند و تولیدکنندگان بزرگ نیز بر ثبات قیمت ها در این شرایط تاکید دارند و حتی برنامه هایی در جهت کاهش قیمت ها ارائه می کنند، اما بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا در برخی موارد خلاف گفته مسئولان را نشان می دهد.

    یکی از فعالان بازار پوشاک به ایرنا می گوید: تا پیش از سهمیه بندی بنزین، بازارها  در حال گرم شدن بود و حتی برخی فروشندگان حاضر به دریافت چک چهار ماهه از خریداران شده بوند، اما با این اتفاق دوباره ورق در بازار برگشت.

    وی که نخواست نامش فاش شود، بیان داشت:‌ «در یک هفته گذشته و پس از گرانی بنزین، هر متر پارچه پیراهنی 13 هزار تومان گران شده، پارچه جین از متری 32 هزار تومان به 48 تا 50 هزار تومان و در برخی موارد تا 65 هزار تومان افزایش قیمت داشته و هر دوک نخ بین هشت تا 10 هزار تومان افزایش قیمت داشته است».

    یک فعال دیگر بازار پوشاک نیز به ایرنا گفت:‌ اکنون با شرایط رکود تورمی در بازار مواجه ایم و بنزین بهانه ای شده تا عده ای جو روانی در بازار به راه انداخته و حتی از فروش اجناس خود خودداری می کنند و امیدوارند به دلیل در پیش بودن شب عید قیمت ها بیش از پیش افزایش یابد.

    وی تاکید کرد: ‌قطعی اینترنت نیز به گیجی بازار در این ایام دامن زده و حتی خودرو برای حمل و نقل بار به شهرستان ها پیدا نمی شود.

    برچسب ها