عصر خودرو

رشد ۷/ ۶ درصدی آیفکس در دی

عصر بازار- در حالی که آیفکس در روز پایانی دی ماه با رشد ۳/ ۴۴ واحدی (معادل ۶۷/ ۶ درصد) نسبت به ماه قبل، عدد ۷۱۹ را نشان داد، ارزش بازار فرابورس نیز در آخرین روز دی ماه به رقم ۴۹۲ هزار و ۷۷۹ میلیارد ریال رسید.

رشد ۷/ ۶ درصدی آیفکس در دی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی‌ها از جزئیات عملکرد فرابورس در دی ماه نشان از جابه‌جایی 5 میلیارد و 888 میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش 37 هزار و 205 میلیارد ریال دارد که به ترتیب رشد 109 درصدی حجم و 19/ 76 درصدی ارزش را نسبت به آذر‌ماه تجربه کرده است؛ دفعات معاملات نیز با افزایش بیش از 76 درصدی در مقایسه با ماه آذر به 561 مرتبه رسیده است.

    نوسانات بازار تسهیلات مسکن

    بررسی نوسانات در بازار «تسه‌ها» و به عبارتی دیگر قیمت هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در دی ماه نشان می‌دهد قیمت این اوراق در مقایسه با ماه گذشته با رشد 8/ 6 درصدی مواجه شده و از 72 هزار و 33 تومان در 30 آذر 94 به 76 هزار و 917 تومان رسیده است. در آخرین روز معاملاتی آذرماه 94 شرکت فرابورس ایران از افزایش سقف وام مسکن خبر داد. بر این اساس در دی ماه تسهیلات مسکن در تهران به 600 میلیون ریال و در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر نیز به 500 میلیون ریال و سایر مناطق شهری به 400 میلیون ریال رسید. علاوه بر این بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سپرده قانونی از 10 به 2 درصد برای حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز (تسهیلات مسکن اوراق گواهی حق‌تقدم) کاهش یافت و نرخ سود اوراق حق‌تقدم 5/ 18 درصد اعلام شد. بر این اساس، اوراق جدید که سقف وام بالاتری (60 میلیون تومان در تهران) دارند، رشد قیمتی بیشتری را تجربه کردند. به‌عنوان مثال، تسه 9408 با رشد حدود 12 درصدی در ماه گذشته در پایان دی با قیمتی حدود 84 هزار تومان معامله شد. این امر تاکید دارد که اوراق جدید با استقبال بیشتری مواجه شدند و رشد بیشتر آنها باعث ایجاد اختلاف میان قیمت اوراق جدید و قدیم شده است. بر این اساس، خریداران می‌توانند با ترکیبی از اوراق (35 میلیون تومان از اوراق قدیمی و مابقی تا سقف 60 میلیون تومان از اوراق جدید) نرخ سود واقعی وام مسکن را کاهش دهند. در واقع، برای خرید اوراق قبلی هزینه کمتری باید پرداخت شود که از این طریق می‌توان نرخ سود واقعی وام را کاهش داد. به این ترتیب، نرخ سود وام با ترکیبی از اوراق جدید و قدیم 2/ 23 درصد خواهد شد، این در حالی است که اگر همه وام با استفاده از اوراق جدید تهیه شوند، نرخ سود واقعی وام به 5/ 23 درصد خواهد رسید.


    رشد 8/ 1 درصد قیمت هر ورق اسناد خزانه

    همچنین نگاهی به بازار ابزارهای نوین مالی نشان می‌دهد هر ورقه اسناد خزانه اسلامی با رشد قیمتی 8/ 1 درصدی از 95 هزار تومان در پایان ماه گذشته به 96 هزار و 700 تومان در آخرین روز معاملاتی دی ماه افزایش یافته تا نرخ بازده تا سررسید این اوراق نیز از 3/ 25 درصد به 26 درصد برسد.


    نگاهی به آخرین روز معاملاتی دی ماه در فرابورس

    در معاملات روز چهارشنبه (30 دی ماه) سهامداران شاهد خرید و فروش بیش از 286 میلیون و 700 هزار اوراق بهادار در 26 هزار و 429 دفعه معاملاتی در فرابورس بودند و ارزش معاملات نیز در این روز بالغ بر یک هزار و 674 میلیارد ریال شد. همچنین در جریان آخرین روز معاملاتی فرابورس در دی ماه، شاخص فرابورس نیز افت 3/ 3 واحدی (معادل 46/ 0 درصد) را تجربه کرد تا به این ترتیب آیفکس در رقم 719 واحدی متوقف شود. بررسی معاملات در این روز حاکی از آن است که نماد شرکت‌های پالایش نفت تهران، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، سهامی ذوب آهن اصفهان و بانک دی، عنوان پربیننده‌ترین نمادهای روز گذشته فرابورس را از آن خود کردند و نماد شرکت‌های پتروشیمی مارون، پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان جنوب و گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند و در مقابل نماد شرکت‌های سهامی ذوب‌آهن اصفهان، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و پالایش نفت تهران از ریزش بیشتر شاخص فرابورس جلوگیری کردند. در این میان، نماد معاملاتی شرکت اعتباری کوثر مرکزی با حجم دادوستدی بیش از 29 میلیون سهم به ارزش 36 میلیارد ریال، بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد و پس از نماد بانک دی و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی صدرنشین بود. نماد اوراق اجاره شرکت مخابرات نیز در روز گذشته بالاترین ارزش معاملات را به میزان 370 میلیارد ریال تجربه کرد و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی نیز در رده دوم قرار گرفت. در میان ETFها، صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان با مبادله 3 میلیون اوراق بهادار به ارزش 37 میلیارد ریال، بالاترین میزان حجم و ارزش معاملات را به نام خود ثبت کرد و اوراق اجاره شرکت مخابرات ایران در صدر بالاترین حجم و ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت قرار گرفت.


    بالاترین افزایش و کاهش قیمت نمادهای فرابورسی

    در معاملات این روز نماد شرکت‌های داروسازی کاسپین تامین، کشتیرانی دریای خزر و مهندسی صنعتی روان فن‌آور و قند شیروان قوچان و بجنورد با بیشترین میزان رشد قیمت همراه شدند و در مقابل نماد امتیاز تسهیلات مسکن، فولاد هرمزگان جنوب، پتروشیمی زاگرس و بیمه دی بیشترین میزان کاهش قیمت را تجربه کردند. همچنین، در جریان معاملات روز گذشته فرابورس ایران، نماد شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال با توجه به تعدیل با اهمیت پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی 94، متوقف و نماد معاملاتی شرکت تولیدی قند شیروان، قوچان و بجنورد بازگشایی شدند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها