عصر خودرو

منابع مالی کریدور ریلی شرق تغییر کرد؟

تصویب ۷۰۰ میلیون یورو تسهیلات دولتی به جای فاینانس چینی

عصر بازار- در حالی که برای احداث راه‌آهن ۶۰۰ کیلومتری زاهدان-بیرجند به عنوان بخش مهمی از کریدور ریلی شرق و متصل کننده ایران به آسیای میانه، قرار بود از فاینانس چینی استفاده شود، هیات دولت در آخرین جلسه خود برای این پروژه خود تسهیلات ۷۰۰ میلیون یورویی را تصویب کرده تا منابع مالی آن از تامین‌کننده خارجی به داخلی تغییر کند.

تصویب ۷۰۰ میلیون یورو تسهیلات دولتی به جای فاینانس چینی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، حدود یک ماه گذشته عباس خطیبی -معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور- در گفت‌وگو با ایسنا و درباره جزییات آغاز اتصال ریلی ایران به آسیای میانه با تکمیل کریدور ریلی شرق کشور، اظهار کرد: راه آهن چابهار تا مشهد به طول 1500 کیلومتر برنامه‌ریزی شده و استان‌ها و شهرستان‌های بسیاری را به شبکه سراسری ریلی متصل می‌کند.

    وی افزود: خط ریلی حدود 600 کیلومتری چابهار-زاهدان که در حال پیشرفت بوده و هم اکنون نیز منابع آن مشخص شده است، برای فاز سوم این کریدور یعنی از بیرجند تا ایستگاه یونسی در راه‌آهن بافق-مشهد به طول 270 کیلومتر نیز موفق شدیم تا از دولت مصوبه‌ای را دریافت کنیم که به این پروژه 3700 میلیارد تومان اختصاص یابد.

    معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ادامه داد: در فاز دیگر این کریدور که از زاهدان تا بیرجند و به طول 600 کیلومتر است، به دنبال فاینانس چینی هستیم که در این زمینه مذاکرات‌مان را نیز با یک شرکت چینی آغاز کرده‌ایم و پس از مشخص شدن جزئیاتش، آن را اعلام می‌کنیم.

    این اظهارات در حالی مطرح شد که هیات دولت در آخرین جلسه خود در چهارشنبه گذشته اعلام کرد که با تخصیص 700 میلیون یورو برای احداث راه آهن زاهدان-بیرجند و اتصال آن به راه آهن بافق-مشهد موافقت کرده و آن را به تصویب رسانده است.

    بر اساس این مصوبه مقرر شد تا حداقل دوره تأمین مالی تسهیلات یادشده 10 ساله باشد و وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز به امضاء قراردادهای اعطای تسهیلات موضوع این تصویب­ نامه به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران شد.

    حالا مشخص نیست که با تصویب این تسهیلات ارزی آیا همه اعتبارات راه‌اندازی راه‌آهن زاهدان-بیرجند تامین خواهد شد و نیازی به فاینانس چینی نیست یا اتفاق دیگری رخ خواهد داد؟

    برچسب ها