عصر خودرو

ادعای انگلیسی‌ها تکذیب شد؛

ایران برنامه‌ای برای برگزاری مناقصه طرح‌های LNG ندارد

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با رد ادعای یک رسانه انگلیسی، اعلام کرد: ایران فعلا برنامه‌ای برای برگزاری مناقصه طرح‌های تولید LNG خود ندارد.

ایران برنامه‌ای برای برگزاری مناقصه طرح‌های LNG ندارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، علیرضا کاملی درباره ادعای یک رسانه انگلیسی مبنی بر برگزاری مناقصه واگذاری سهام برخی از طرح‌های تولید LNG ایران، گفت: شرکت ملی نفت ایران فعلا هیچ گونه برنامه‌ای برای برگزاری مناقصه واگذاری سهام طرح‌های تولید LNG خود به سرمایه گذاران و شرکت‌های نفتی خارجی ندارد.

    مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز تاکید کرد: در صورت برگزاری هرگونه مناقصه بین‌المللی برای واگذاری پروژه‌های تولید LNG، اطلاع رسانی لازم توسط شرکت ملی نفت ایران انجام خواهد شد.

    این مقام مسئول در ادامه با اشاره به مذاکرات انجام شده برای راه اندازی یک طرح تولید اف. ال. ان. جی (FLNG)، اظهار کرد: این فناوری یکی از جدیدترین فناروی‌های روز جهان برای تولید LNG به شمار می آید، در این روش با نصب تاسیسات لازم، گاز طبیعی روی کشتی تبدیل به LNG می‌شود.

    وی با یادآوری اینکه با استفاده از کشتی و فنآوری FLNG می‌توان از گاز مخازن هیدروکربوری دور دست که از نظر اقتصادی لوله کشی برای آنها مقرون به صرفه نیست نیز استفاده کرد، بیان کرد: در مذاکرات خود برای صادرات گاز، استفاده از این کشتی‌ها را نیز در نظر داریم، زیرا در این روش بدون صرف مدت زمان طولانی و هزینه زیاد می توان گاز را صادر کرد.

    کاملی با تاکید بر این که پیش از شروع تحریم‌ها سه پروژه تولید LNG  در جنوب کشور طراحی شده بود که دو مورد از این پروژه ها یعنی پارس و پرشین LNG با وجود حضور شرکت‌های شل و توتال در آنها به عنوان سرمایه گذار به دلیل اعمال تحریم‌ها متوقف شد، تاکید کرد: اما پروژه ایران ال ان جی به دلیل آنکه سرمایه گذارانش شرکت‌ها و صندوق‌های ایرانی هستند، در حال تکمیل است.

    مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز با اشاره به پیشرفت اجرایی ساخت کارخانه ایران LNG، یادآور شد: با توجه به این پیشرفت تکمیل و بهره برداری از این کارخانه تولید LNG در شرایط فعلی برای کشور دارای توجیه اقتصادی بالایی است.

    به گفته این مقام مسئول، هم اکنون نیروگاه، اسکله‌های صادراتی، مخازن ذخیره‌سازی ساخته شده و و زمین لازم برای ساخت سایر بخش‌های این پروژه حتی برای فازهای 3 و 4 آن موجود است، این موارد مزیت‌های این پروژه است که به راحتی نمی‌توان از کنار آن عبور کرد.

    رکن الدین جوادی معاون وزیر نفت اخیرا در گفت و گویی، اعلام کرده است: به زودی ایران عضو باشگاه تولیدکنندگان و صادرکنندگان LNG جهان خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها