عصر خودرو

سخنگوی دولت:

تا پایان امسال هیچ افزایش قیمتی در کالاها و خدمات دولتی نداریم

عصر بازار- سخنگوی دولت گفت:‌ هیچ کدام از دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی اجازه نخواهند داشت تا پایان سال۹۸ در کالاها و خدماتشان افزایش قیمت داشته باشند.

تا پایان امسال هیچ افزایش قیمتی در کالاها و خدمات دولتی نداریم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، علی ربیعی روز چهارشنبه در حاشیه هیات دولت افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران از رفتار و درک شرایط توسط مردم سپاسگزار است  و هرچقدر هم برخی رسانه ها خواستند جریان سازی و رهبرسازی کنند مردم با هوشمندی بیشتری از آنها فاصله گرفتند.

    وی ادامه داد: بازهم در جلسه هیات دولت این موضوع ناآرامی ها مطرح شد و همچنین از هوشمندی رهبر معظم انقلاب و مواضع هوشمندانه ایشان که آنچنان ایستادند و با یک پیش بینی از تحرکاتی که داشتند موضع گیری کردند و آبی بر آتشی که بسیاری آن را برافروخته بودند ریختند.

    سخنگوی دولت گفت: گزارشی که در دولت امروز از ناآرامی ها ارائه شد نشان داد که ما مساله خاصی در این زمینه نداشتیم و دیروز هم فقط در نقاطی کوکتل مولوتف پرتاب می‌کردند و حملات این چنینی و ایذایی بوده است و چیزی که وجه عمومی داشته باشد مشاهده نشده بود.

    تا پایان امسال هیچ افزایش قیمتی در خدمات دولتی نداریم

    ربیعی با بیان اینکه تصمیم دولت آن است که تا پایان سال 98 هیچ افزایش قیمتی در خدمات دولتی نداشته باشیم، اظهار داشت: هیچ کدام از دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی اجازه نخواهند داشت که در کالاها و خدماتشان افزایش قیمت داشته باشند.
    سخنگوی دولت یادآور شد: همچنین امروز تاکید شد صمت و جهاد کشاورزی و بخش حمل و نقل نظارت و کنترل بی وقفه ای و نه مقطعی برای جلوگیری از سوء استفاده و بهانه‌گیری برای افزایش قیمت به بهانه بنزین را ادامه دهند و در هر جلسه هیات دولت، گزارشی از این اقدامات ارائه خواهد شد. 
    وی اضافه کرد: امروز در برخی از بیرون ماندگان از سهمیه نیز بحث شد و  وزارت نفت به همراه وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت ساماندهی خواهند کرد تا این افراد در سامانه هایی که پیش‌بینی می‌شود، تصمیم‌گیری کنند.

    بخش اعظم فعالیت‌های اقتصادی روی شبکه ملی اطلاعات استوار شده است

    دستیار ارتباطات اجتماعی با بیان اینکه در جلسه امروز هیات دولت گزارشی از شبکه ملی اطلاعات ارائه شد، تصریح کرد: از وزیر ارتباطات بابت تلاش‌های انجام شده تشکر شد. امروز برخلاف کسانی که گفتند کاری در این رابطه انجام نشده است، نشان داده شد که بخش اعظمی از فعالیت‌های اقتصادی روی این شبکه استوار شده است که باعث خوشحالی است. در نشست امروز هم تداوم فعالیت شبکه و تقویت آن مورد تاکید قرار گرفت. 
    ربیعی با بیان اینکه بحث اینترنت و اتصال آن در جلسه امروز هیات دولت مطرح شد، خاطرنشان کرد: بررسی این مسئله به شورای امنیت کشور محول شده است. این ملاحظه در دستور قرار گرفته که اینترنت در استان‌ها برقرار شود تا نگرانی افرادی که در فضای مجازی کسب و کاری دارند، برطرف شود.

    گاهی اوقات ناچاریم هزینه سوء استفاده از تکنولوژی را پرداخت کنیم

    وی خاطرنشان کرد: همه ما می‌پذیریم که گاهی اوقات ناچاریم هزینه سوء استفاده از تکنولوژی را پرداخت کنیم چرا امنیت برای ما بسیار مهمتر است.
    ربیعی بیان کرد: همانطور که قبلا هم اعلام کردم مشخص شده جراحاتی که این افراد دیده‌اند، حتی مشخص می شود که  با سلاح‌های دولتی نبوده است. ما در کنار اینها و  در کنار خانواده اینها هستیم. کسی که یک اعتراض ساده دارد قطعا برای ما مورد احترام است. اعتراض ساده و اعتراض نسبت به هر کسی در جمهوری اسلامی، مورد هیچ مساله‌ای قرار نخواهد گرفت ولی قطعا هم وزارت اطلاعات و هم نیروی انتظامی و هم اطلاعات دستگاه‌های دیگر و افرادی که در این زمینه شاخص بوده‌اند تشکر کنم که حتما آقای علوی و مسئولین انتظامی هم اطلاع‌رسانی خواهند کرد.

    سخنگوی دولت افزود: در پاسخ به سوالی درباره نامناسب بودن فضای اطلاع‌رسانی برای تغییر قیمت بنزین اظهار داشت: از برخی از دوستان هم تعجب کردم بحث اقناع را مطرح می‌کنند. این می‌تواند دو منظور را به دنبال داشته باشد؛ اول اینکه چرا شما به مردم اعلام نکردید که ما از فلان ساعت می‌خواهیم قیمت بنزین را افزایش بدهیم. مردم هم عمدتا همین مساله را بیان می‌کنند که چرا ما اطلاع‌ نداشتیم که از فردا قیمت بنزین افزایش پیدا می‌کند.

    ربیعی گفت: ما یادمان نرفته که بنزین‌هایی که به خانه ها انتقال پیدا کرد چه تعداد مجروح دادیم و چه تعداد خانه‌ دچار آتش‌سوزی شدند. افرادی که ما در خیابان با تیربار دیدیم، از 2 – 3 هفته قبل فرصت‌های بزرگی در اختیارشان قرار می‌گرفت. اینکه ما ساعت مشخصی را برای افزایش قیمت بنزین اعلام نکردیم یک تدبیر امنیتی بوده است.

    وی تصریح کرد: آیا کسی  نفی می کند، اطلاعاتی در این زمینه دارد و آیا می‌توانند تضمینی بدهند که کار درست این بوده که ما از قبل افزایش قیمت بنزین را اعلام می‌کردیم؟ تمامی شواهد نشان‌دهنده این است که اگر ما افزایش قیمت بنزین را زودتر اعلام کردیم در واقع باید قبل از طرح به استقبال درگیری می‌رفتیم.

    سخنگوی دولت ادامه داد: بحث این است که چرا شما از قبل اعلام نکردید که قرار است قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا کند. من ارجاع می‌دهم از برنامه سوم به ‌بعد. مگر در برنامه ششم این بحث‌ها در مجلس صورت نگرفت؟ مگر مدت‌ها نیست که درباره 900هزار و یا 800 هزار به بیان‌های مختلف درباره یارانه پنهان بحث می‌شود؟
    ربیعی اضافه کرد: ما 2 مورد کسری داشتیم؛ کسری بودجه و کسری حمایت اجتماعی. اساس بر این بود که یا باید مالیات‌ را افزایش بدهید و یا اینکه پول چاپ کنید و باز مردم را فقیرتر کنید ما نه باید پول چاپ می‌کردیم و نه فروش نفت ما اکنون به آن اندازه‌ای است که بتوان کسری حمایت اجتماعی را افزایش بدهیم.

    وی با بیان اینکه هم اکنون کسری حمایت اجتماعی هم داریم عنوان کرد: اقتصاددانان متعدد و همچنین اقتصادانان معتقد به بازار آزاد به صورت مکرر و تعداد زیادی از اقتصاددانان نهادگرا هم در این زمینه اظهار کردند و اینها گفت و گوهایی بود که در این زمینه صورت می‌گرفت.

    سخنگوی دولت بیان کرد: اگر الان واقعا اقناع این بوده که ما عنوان می‌کردیم که تا چند روز دیگر قرار است قیمت بنزین افزایش پیدا کند که به اعتقاد من اصلا بحث منطقی نبوده است و ما نباید به پیشواز آسیب می‌رفتیم و این موضوع را اعلام می‌کنیم.

    تحریم‌ها به قصد آشوب در ایران بوده است


    ربیعی در پاسخ به سوالی طرح معیشتی جوابگوی آن اصلاح جمعیت نیست؟ اظهار داشت:  منابع 30هزار میلیارد تومان است و آمار جمعیت‌ و دهک‌ها نیز مشخص است. تجمیع جمعیت ما تا خانواده‌های 5 نفره است. اگر شما این را گسترده می‌کنید باید از یک‌نفره‌ها یا بقیه کم کنید؟ در تصمیم‌گیری چند معیاره به این شکل است که تصمیم‌گیری می‌شود که نقطه پرداخت تا خانوارهای 5 نفره باشد که این بهینه‌ترین نوع پرداخت است. اگر می‌خواستیم تعداد خانوارها را افزایش بدهیم باید از جای دیگری کم می‌کردیم.

    سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر حمایت وزیر امور خارجه آمریکا از اغتشاشات به عنوان حمایت از ملت ایران، تصریح کرد: ما معتقد هستیم که تحریم‌ها به قصد آشوب در ایران بوده است. نه اینکه ما بگوییم اطلاعات پنهان است، بلکه اطلاعات آشکار و بیانات است. من خودم از واژه درد و تحمیل درد استفاده کردم و اینکه روح و روان جامعه ایران برهم بریزد و این موضوع کاملا مشخص است.

    ربیعی عنوان کرد: به اعتقاد من نشستن دستگاه‌های رسانه‌ای پای این ماجرا، دخالت آشکار آنها را نشان می‌دهد و این دخالت هم سنت زورگویانه آمریکا است که هرجایی نتواند با مردم کشوری علیه نظام سیاسی آن کشور، همگرایی ایجاد کند، به سمت روش‌های تحریک کننده اینچنین حرکت می‌کند.

    وی اینگونه اقدامات تحریک‌کننده علیه کشور را محکوم و اضافه کرد: کشورها و رسانه‌هایی که با پول این کشورها مردم را تحریک می‌کردند را فراموش نخواهیم کرد.

    دستیار اجتماعی رئیس جمهوری همچنین درباره مدت زمان اجرای طرح حمایتی معیشتی دولت گفت: این طرح محدودیت زمانی مشخصی ندارد، این طرح ادامه خواهد داشت، پشتوانه قانون برنامه ششم توسعه و مصوبه مجلس شورای اسلامی را دارد و برای ایجاد اجما عمومی مصوبسران سه قوه را دارد و در قوانین بودجه سالانه هم پایدار خواهد شد.

    سخنگوی دولت با تاکید بر تدوام طرح حمایت معیشتی، افزود: حتی اگر دولت بتواند هر زمانی که منابع جدیدتری را هم بدست بیاورید کسری حمایت اجتماعی را باید بیشتر جبران می کند و قطعا در همین جهت حرکت می کند.

    سخنگوی دولت بیان کرد: 60 لیتری که درباره سهمیه بنزین در نظر گرفتیم، منطق علمی داشته و کارشناسان اقتصادی متوسط مصرف روستا و شهرهای کوچک و بزرگ را در نظر گرفتند به طوری که یک روستایی ممکن است حتی سهمیه 60 لیتر را هم مصرف نکند و در شهرهای کوچک برای یک فرد همین سهمیه کفایت بکند.

    وی با بیان این که حدود 60 درصد از ایرانیان مانند روستاییان خودرو ندارند، خاطر نشان کرد: از مردم درخواست می کنم اجازه بدهند طرح مدیریت مصرف سوخت اجرا شود و چند ماه صبوری داشته باشند، حتما آثار آن در طرح حمایت معیشتی و و زند گی مردم نمایان خواهد شد.

    ربیعی درباره  جبران خسارت آسیب دیدگان اغتشاشات توسط دولت گفت: نوبت بحث این موضوع به جلسه امروز دولت نرسید و در این زمینه هنوز تصمیم گیری نکردیم.

    هدف از تحریم جریان سازی در ایران است

    سخنگوی دولت درخصوص اقدامات اغتشاشگران گفت: قبلا هم پیش بین بینی می‌کردیم که سال 98 هم از نظر اقتصادی سال تعادل اقتصادی خواهد بود اما از نظر امنیتی سال سختی خواهیم داشت. این پیش بینی بر اساس گزاره ها و داده‌های اطلاعاتی بود. ما شاهد این بودیم که وقتی تحریم آغاز شد زمانی که برنامه تحریم شروع کردند گفتند درصدد تحمیل بیشترین درد به جامعه ایران خواهیم بود.
    ربیعی خاطرنشان کرد: بارها این گزاره را شنیده بودیم و آشکارا هم اعلام کرده بودند ما به قصد ایجاد نا امنی روانی این درد را به ایران تحمیل کرده و دنبال می‌کنیم و بارها در بیانیه‌های ایالات متحده آمریکا شنیده بودیم که برخلاف عهدنامه مودت که از آن خارج شدند و برخلاف بیانیه الجزایر مداخله مستقیم می کنند.

    صدای معترضان شنیده شد و با آنها گفت و گو خواهیم کرد

    ربیعی با اشاره به اینکه روشن و مشخص بود که هدف از تحریم جریان‌سازی در ایران است افزود: عده ای به بهانه افزایش قیمت بنزین به خیابان آمدند که می توان آنها را به سه گروه تقسیم کرد؛ گروهی از روی هیجان و شاید نارضایتی به خیابان آمدند که شنبه شب تکلیف خود را مشخص کردند و دیگر در خیابان‌ها حضور نداشتند که برای دولت قابل احترام هستند و صدای اعتراص آنها شنیده شد و تمهیدات و تدبیرهای زیادی برای گفت و گو با  آنها اندیشیده شده است.

    برچسب ها