عصر خودرو

گفت‌وگو با رئیس خانه معدن ایران

پیش‌شرط‌های توسعه بخش معدن در پسابرجام

عصر بازار- رئیس خانه معدن ایران پیش‌شرط‌‌های توسعه بخش معدن را در دوره پسابرجام تشریح کرد و گفت: ایران پس از اجرای برجام نیاز به تکنولوژی، آموزش و اطلاعات به روز دارد و صنعتگران ما باید با توجه به تحقق این اهداف در مسیر توسعه قرار بگیرند.

پیش‌شرط‌های توسعه بخش معدن در پسابرجام
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، محمدرضا بهرامن  با اشاره به چشم‌اندازه بخش معدن در پسابرجام، اظهار کرد: روزهای آغازین پسابرجام یادآور تلاش سیاستمداران کشور است که با هر سختی بوده دست و پنجه نرم کردند و در دشوارترین مسیر به مقصد نهایی رسیده‌اند. اما نباید فراموش شود که طعم تلخ تحریم را همه مردم با هم چشیدند و در این سا‌ل‌ها هزینه‌های غیرقابل بازگشتی را همه متقبل شدند.

    او با بیان اینکه در این سال‌های سخت تحریم نبود مدیریت صحیح و تعامل را همه با هم تجربه کردیم، گفت: به ما ثابت شد که برخورداری از آموزش، تکنولوژی و سرمایه صرفا از طریق احترام به دست می‌آید و در یک فضای آمیخته با تعامل است که کشور به صنعتی شدن نزدیک خواهد شد.

    رئیس خانه معدن ایران با بیان اینکه فقط با احترام و گفت‌وگو می‌توان سرمایه خارجی جذب کرد و تکنولوژی‌های نو را وارد صنایع کشور کرد، گفت: با کاهش قیمت نفت، ارزش واقعی بخش معدن در کشور شناسایی شده و مزیت‌های دیگر هم مانند صنعت گردشگری مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین نباید فراموش کرد بخش معدن مواد اولیه بسیاری از صنایع کشور را تامین می‌کند و در برنامه ششم توسعه ایجاد ارزش افزوده در مواد معدنی مورد اهمیت قرار گرفته است. در سال‌های تحریم بخش معدن بیشترین زیان را متحمل شد و محدودیت‌های ظالمانه بین‌المللی و عدم مدیریت‌ها سبب شد رشد اقتصادی کشور تحت تاثیر قرار بگیرد و تولید را از ریل خارج کند.

    بهرامن افزود: فضای پسابرجام بهترین موقعیت است تا با مدیریت و گفت‌وگو حلقه‌های زنجیری که در این سال‌ها از هم گسسته بود را دوباره به هم وصل کرد و حضور بخش‌ خصوصی در عرصه‌های محتلف تولید را شاهد باشیم. یکی از انتقاداتی که همواره بخش خصوصی مطرح می‌کند این است که در موضوع جذب سرمایه، بخش خصوصی کشور را در کنار سرمایه‌گذاران خارجی اولویت دهد و با ارتباط نزدیکی که بین فضای سیاسی و اقتصادی به وجود آمده استفاده کند و بیشتر از گذشته سرمایه‌گذاران داخلی را بازی دهد.

    او با بیان اینکه در سال‌های تحریم مدیریت دولتی اجازه عرض اندام را به بخش خصوصی نداد، گفت: حال که زمان جذب سرمایه و ورود سرمایه‌گذاران خارجی فرا رسیده مهمترین فاکتور، امنیت است و باید در بخش معدن، پنجره واحد را عملیاتی کرد. زیرا در حال حاضر این پنجره از سوی متولیان بخش معدن قابل اجرا نیست و اغلب سیاست‌ها بازدارنده رشد و توسعه بخش معدن است.

    رئیس خانه معدن ایران اظهار تاسف کرد: ارتقای جایگاه بخش معدن در اقتصاد کشور نگاه‌های کارشناسی، تکنولوژی روز، هماهنگی سازمان محیط زیست و منابع طبیعی را خواستار است تا صنعت گستری و توسعه زیرساخت‌های تکمیلی به زودی میسر شود. چرا که شاهد هستیم در اغلب کشورهای معدن‌خیز، سازمان‌هایی مانند محیط زیست و منابع طبیعی بازدارنده فعالیت‌های معدنی نیستند و با آخرین تکنولوژی‌ها معدنکاری می‌کنند.

    بهرامن افزود: متاسفانه نگاه‌های ناهماهنگ سرمایه‌گذاران را برای انتقال سرمایه‌ خود به ایران مردد کرده و همین مشکلات باعث شده بخش معدن از صنعت گستری غافل شود و ارزش افزوده نادیده گرفته شود. در صورتی که از این به بعد باید برای تصاحب بازارهای نو و تکنولوژی‌های بروز تلاش کرد و نگاه‌ها را در پساتحریم تغییر داد. ایران پس از اجرای برجام نیاز به تکنولوژی، آموزش و اطلاعات به روز دارد و صنعتگران ما باید با توجه به تحقق این اهداف در مسیر توسعه قرار بگیرند. زیرا در سا‌ل‌های تحریم به قدر کافی بخش تولیدی کشور از این امکانات به دور بوده و حال باید از این دریچه‌های بیرونی حداکثر استفاده را ببرد. در واقع فضای به وجود آمده پس از برجام مانند نیمه دوم بازی فوتبالی است که تیم ایران در نیمه اول گل خورده و باخته و حالا چشم همه عوامل به نیمه دوم بازی است.

    او با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های بخش معدن نیازمند روان‌سازی مقررات است، گفت: دولت، مجلس و سایر سازمان‌های حاکمیتی باید نگاه‌شان را به بخش معدن عوض کنند تا مسیر سرمایه‌گذاری دراین حیطه هموار شود و سرمایه‌گذار از ریسک سرمایه‌گذاری در معادن هراسی نداشته باشد. گرچه بخش معدن جذابیت‌های بسیاری دارد اما ورود به این عرصه از نظر بازارهای جهانی فارغ از مسائل داخلی به اندازه کافی پرریسک خواهد بود. اگر مدیران کیفی در بخش معدن نداشته باشیم و تصمیم‌گیری درستی انجام نمی‌شود. چرا که دولت و بخش خصوصی در دوره پساتحریم نیازمند آموزش و تکنولوژی‌ بروز است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها