عصر خودرو

حذف منابع نفتی از بودجه ۹۹ چه تاثیری در اقتصاد کشور دارد؟

عصر بازار- شقاقی شهری گقت: دولت قصد دارد نفت را فقط برای بودجه عمرانی کنار بگذارد و هزینه‌های جاری را از درآمد‌های مالیاتی پوشش دهد.

حذف منابع نفتی از بودجه ۹۹ چه تاثیری در اقتصاد کشور دارد؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، وحید شقاقی شهری استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی درباره حذف منابع نفتی از بودجه سال 99، گفت: بودجه سال 99 در چارچوب طرح اصلاح ساختار آن تهیه شده است. در این طرح در نظر گرفته شد تا از حیث منابع، مصارف و نظام بودجه‌ ریزی استفاده شود. این کار در چهار مرحله ابتدا در دولت تهیه و تنظیم، سپس در مجلس تدوین و تصویب خواهد شد.

    او بیان کرد: قرار است بودجه در سال 99 بدون درآمدهای نفت بسته شود، بدین معنا که نفت هر چقدر هم به فروش برسد فقط برای بودجه عمرانی اختصاص یابد و از درآمد حاصل از نفت برای بودجه هزینه‌ای و دستمزد‌ها بهره‌مند نخواهیم شد.

    شقاقی شهری افزود: این کار از نظر اقتصادی برای کشور بسیار به صرفه است. دولت قصد دارد نفت را فقط برای بودجه عمرانی کنار بگذارد و هزینه‌های جاری را از درآمد‌های مالیاتی، اصلاح قیمت‌های حامل انرژی و بحث اوراق بدهی پوشش دهد.

    این استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی با تاکید بر اینکه دولت باید خلاء درآمدی خود را با بزرگ کردن پایه‌های مالیاتی و اخذ مالیات از شرکت‌های کلان جبران کند، گفت: اقتصاد کشور در شرایط کنونی در حال کوچک شدن است و با بالا رفتن هزینه‌های جاری دولت، درآمد‌های مالیاتی کم می‌شود.  قطع وابستگی بودجه به درآمد‌های نفتی در گروی این است که دولت خلا درآمدی خود را جبران کند.

    شقاقی شهری با تاکید بر اینکه دولت باید ساختار بودجه را اصلاح کند تا به درآمدهای نفتی وابسته نباشیم، گفت: در بودجه سال 98  انتظار داشتیم که دولت ساختار بودجه را اصلاح کند اما این کار به هر دلیلی انجام نشد. در سال 98 بسیاری از شرکت‌ها و نهاد‌های فرهنگی به‌ جای پرداخت مالیات، از بودجه دولت استفاده کردند.

    برچسب ها