عصر خودرو

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

عصر بازار- مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته بررسی شد.

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است.

    مذاکره با بانک مرکزی برای معافیت مالیاتی مربوط به تجدید ارزیابی بانک ها

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، از مذاکره با مسئولان بانک مرکزی برای اعمال معافیت مالیاتی جهت فروش اموال مازاد بانک ها پس از تجدید ارزیابی خبر داد. شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران با اشاره به خبر تأیید نشده اخذ مالیات از تجدید ارزیابی بانک ها در مورد اموال مازادشان، گفت: بر اساس این خبر، طبق نظر بانک مرکزی، اموال مازاد بانک ها پس از تجدید ارزیابی مشمول معافیت مالیاتی نمی شود، حال قرار است که بررسی های لازم در این رابطه صورت گیرد.

    قابلیت های سرمایه گذاری در بازار سرمایه

    در سمینار «بررسی قابلیت های سرمایه گذاری در بازار سرمایه»، مدیرعامل سابق شرکت بورس، جایگاه بازار سرمایه در بین بازارهای موازی در بازه زمانی میان مدت و بلند مدت را بررسی و تصریح کرد: در بازه زمانی 10 ساله (از ابتدای آبان 88 تا ابتدای آبان 98) بازار سرمایه بیشترین بازدهی (حدود 2382 درصد) را نسبت به بازارهای موازی از آن خود کرده و البته این بازدهی بیش از میزان تورم است. محمدرضا معتمد (مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس) سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سرمایه را مربوط به سرمایه‌ گذارانی دانست که ترجیح می ‌دهند دارایی‌ هایشان توسط خودشان مدیریت شود و تاکید کرد: سرمایه گذاران برای استفاده از این روش نیازمند دانش مالی، تجربه، زمان کافی و مدیریت ریسک به دلیل ویژگی‌های خاص بازار سرمایه هستند. در ادامه این همایش، بهنام بهزادفر، مدیر آموزش و فرهنگ سازی شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس نیز به بیان برخی قابلیت های سرمایه گذاری در بازار سرمایه پرداخت و گفت: سوالی که امروز عموم مردم دارند این است که بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری چیست؟

    زیرساخت ها برای مرجعیت قیمت زعفران ایران درحال فراهم شدن است

    مدیرعامل بورس کالای ایران در مراسم افتتاح انبار زعفران شرکت طلای سرخ در تربت حیدریه، اظهار کرد: امروز یک گام دیگر به تحقق آرزوی دیرینه زعفرانکاران کشور یعنی امکان فروش آسان، با قیمت واقعی و بدون واسطه زعفران نزدیک شده ایم؛ همچنین با اقدامات انجام شده به مرور شاهد فراهم شدن همه زیرساخت ها برای مرجعیت قیمت زعفران ایران در دنیا به کمک ابزارهای مالی بورس کالا خواهیم بود. به گفته سلطانی نژاد، همچنین بورس کالا در تلاش است تا زمینه های بهبود کیفیت و پیاده سازی استانداردهای عرفی و ملی در زمینه محصولات کشاورزی را ایجاد کرده و پیوند میان بازار مالی و حوزه کشاورزی را برقرار کند.

    بازدهی 70 درصدی در سال جاری؛ پیام روشن بازار به سرمایه گذاران

    مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی وخدمات بورس با حضور در کارگاه آموزشی بورسی با عنوان «آشنایی با روش های سرمایه گذاری در بورس» در شهر رشت، ضمن آموزش مبانی مقدماتی بازارسرمایه، به سوالات خبرنگاران گیلانی در خصوص بورس پاسخ داد. یاسر فلاح در  کارگاه آموزشی مبانی بازار سرمایه  که صبح امروز در دانشگاه گیلان و در شهر رشت برگزار شد، با تاکید بر بازار سرمایه به عنوان شفاف ترین بازار گفت: شرکت هایی که وارد بورس و فرابورس می شوند باید اطلاعاتی را برای عموم افشا کنند؛ چراکه این شرکت ها با ورود خود به بازار سرمایه صابون شفافیت را به تن خود زده اند. یعنی باید گزارش های خود و هر گونه تغییرات خود را در سامانه کدال در دید عموم قرار دهند.

    تولیدات استانی محور فرهنگ سازی/ شفافیت و صحت اطلاعات رسالت سازمان بورس

    مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار و محمدباقر باقرزاده، مدیرکل صدا و سیمای مرکز گیلان با هدف تعامل بیشتر نهاد ناظر بازار سرمایه کشور و اصحاب رسانه دیدار و گفتگو کردند. یاسر فلاح، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار در ابتدای این دیدار به ضرورت تعامل هر چه بیشتر نهاد ناظر بازار سرمایه و رسانه های جمعی اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه یکی از اثر بخش ترین ارکان اقتصادی کشور است و طی دو سال گذشته رشد کم نظیری را تجربه کرده است. علاوه بر آن باید به نقش این نهاد مهم اقتصادی در کنترل نقدینگی و هدایت منابع به بخش مولد اقتصاد توجه کرد. محمدباقر باقرزاده نیز در این دیدار عنوان کرد: برگزاری جشنواره بورس و رسانه حاکی از نگاه رسانه محور سازمان بورس و اقدامی قابل تقدیر است. این اقدام می تواند ابزار ارتباط گسترده رسانه و بازار سرمایه باشد و امیدوارم همواره به مسیر خود ادامه دهد.

    صندوق سرمایه گذاری: ریسک و ظرفیت

    مهمترین دغدغه مستمر سرمایه گذاران بورسی موضوع کنترل ریسک است و یکی از بهترین ابزارهای مدیریت آن که طی چند سال گذشته توسعه کمی و کیفی قابل توجهی را تجربه کرده صندوق های سرمایه گذاری است. با این حال به نظر می رسد فعالان بازار سرمایه همچنان با سوالات و ابهامات زیادی درباره عملکرد صندوق ها، محدودیت ها و ریسک های آن مواجه هستند. همین سوالات و ابهامات "سنا" را برآن داشت تا در یک میزگرد دغدغه های فعالان بازار را منعکس کند. در ابتدای این میزگرد محمدرضا معتمد، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به چرایی راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری و فلسفه وجودی آنها، عنوان کرد: با تصویب قانون بازار اوراق بهادار در آذر ماه 1384 سر فصل صندوق های سرمایه گذاری فعلی تعریف و اولین صندوق در در سال 1386 عملیاتی شد. در سال 88 نیز مجددا قانون اصلاح و صندوق های سرمایه گذاری مشمول معافیت مالیاتی شدند. از آن زمان تنوع صندوق ها و جذب سرمایه گذار شتاب گرفت. اکنون حدود بیش از 182 هزار میلیارد تومان در صندق ها وجود دارد و بالغ بر 219 صندوق سرمایه گذاری فعال است.

    هدایت نقدینگی به بخش مولد با توسعه صنایع پایین‌دستی نفت از طریق بورس

    عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، علی بختیار در جلسه علنی صبح روز سه شنبه، 21 آبان ماه، مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تبریک هفته وحدت، گفت: رسالت ما نمایندگان این است که راهکار برون رفت از شرایط کنونی را بیابیم و برای تحریم نفت و تأمین منابع جایگزین و هدایت سرمایه مردم به سمت بخش مولد راه حل بدهیم؛ تحریم نفت و کالاهای استراتژیک در دوران تحریم سابق، نقطه اتکای آمریکا برای از پای درآوردن ملت ایران بوده که امروز با همکاری دولت و مجلس، این موارد مسأله کشور نیست اما وابستگی کشور به درآمدهای نفتی ما را در تنگنا قرار داده است.

    امکان کشف قیمت پایه محصولات صادراتی در بورس کالا

    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در خصوص کارکرد بورس کالا در کشف قیمت کالاها گفت: بورس کالا بستری است که قیمت کالاها در آن براساس عرضه و تقاضا کشف می شود و این موضوع از جنبه های مختلف به اقتصاد کمک می کند، اما بعضا به جای نظارت برخی نهادها بر بازار شاهد برخی دخالت ها در روند قیمت گذاری ها هستیم که همین موضوع سر منشا برخی مشکلات می شود. محمد لاهوتی گفت: طی سال های گذشته عموما در کشف قیمت کالاها و در حوزه داخلی از سازوکار بورس کالا بهره گرفته شده اما می توان به منظور کشف قیمت پایه محصولات صادراتی نیز از رینگ صادراتی این بورس کمک گرفت.

    بورس انرژی در حوزه فرآورده های نفتی موفق بوده است

    سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی، حضور شرکت ها در بورس را موجب شفافیت دانست و گفت: بورس سبب می شود ضمن ایجاد رقابت بین فعالان اقتصادی ، هزینه ها برای پالایشگاه ها نیز به حداقل کاهش پیدا کند و در قیمت ها هماهنگی ایجاد شود. حمید حسینی گفت: بورس انرژی اگر بتواند در عرضه فرآورده های نفتی منظم و مستمر عمل کند، قطعا سهم ما در صادرات فرآورده های نفتی در منطقه می تواند افزایش پیدا کند.

    گزارش 6 ماهه شرکت ها در حدانتظار بازار است

    یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار در دوماه اخیر رشد خوبی را تجربه کرده است، گفت: زمانی که شاخص به طور یک نفس تا 330 هزار رشد کرد، طبیعتا باید از نظر زمانی منتظر اصلاح هم بود . با این حال در غالب موارد، قیمت سهام بسیار جلوتر از سودآوری شرکت ها حرکت کرد و این اتفاق نشان داد سهام شرکت های بنیادی بر خلاف شرکت های کوچک نمی تواند چندان کاهش قیمت سهام داشته باشد و در سطوح فعلی نوسان خواهد کرد. مهدی طحانی افزود: گزارش های شش ماهه شرکت ها در صنایع فلزی، پتروشیمی، پالایشی، دارو ، بانک و کانه های فلزی در حدانتظار بازار بوده است.

    نوسان متغیرها، توجیهی برای رشد دوباره

    مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان گفت: با فرض ثبات متغیرهای داخلی و خارجی دخیل در روند بازار سرمایه، فعلا قیمت سهام با آنها تطبیق یافته است. علیرضا کدیور با اشاره به موضوع تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها و تاثیر آن بر معاملات گفت: این موضوع از دو منظر قابل بررسی است نخست، اثرگذاری واقعی بر روند شرکت ها و دوم تاثیر بر معاملات. تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها هیچ تاثیری بر وضعیت مالی خود شرکت ندارد و تنها باعث بهبود ساختار سرمایه آنها می شود اما این موضوع هم، برای شرکت هایی که زیان انباشته نسبتا سنگین دارند صدق نمی کند و همچنان این زیان در ترازنامه آنها باقی می ماند، اما این اتفاق، موجب خارج شدن از شمولیت ماده 141 قانون تجارت می شود.

    بازار سهام در شرایط فعلی ارزش قابل دفاعی دارد

    به گفته مدیرعامل تامین سرمایه نوین، بازار سهام از اول پاییز 1396 تا کنون به طور میانگین رشد حدود 3.5 برابری داشته که در مقایسه با بازارهای رقیب مسکن، طلا، اتومبیل و سپرده بانکی رضایت بخش و مناسب بوده است. ولی نادی قمی افزود: اگرچه رونق بازار سهام در ایران عمدتا در نتیجه تکانه های اقتصادی ناشی از ورود یا حذف جریان درآمدهای نفتی رخ می دهد، با این حال گسترش این بازار در بین عموم مردم و توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید آن از روند رو به رشد بازار سرمایه حکایت دارد.

    بازار تا پایان سال رو به رشد است

    مدیر سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری «تصمیم‌نگار ارزش آفرینان» با اشاره به اینکه در یکسال و نیم گذشته بهترین بازدهی مربوط به بورس بوده، گفت: از سال 97 تا کنون (از میانه‌های سال 2018) بالاترین بازدهی در بین بازارهای مختلف مربوط به بورس در حدود 400 درصد بوده که این میزان به راحتی از روی رقم شاخص هم‌وزن قابل محاسبه و پیگیری است. سید مرتضی لعل سجادی اظهار داشت: با توجه به اینکه در بازارهای موازی مسکن، ارز و طلا جذابیتی برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد، بورس در میان مدت روندی رو به رشد خواهد داشت.

    بورس سودده ترین بازار است

    مدیرعامل شرکت کارگزاری ساوآفرین، در خصوص حرکت بازار در روزهای اخیر عنوان داشت: هنوز هم به مردم توصیه می‌کنم بازار سرمایه را به عنوان بهترین و سودآورترین بازار، انتخاب کرده و با آموزش دقیق از طریق دوره های آموزشی، ریسک موجود، را کاهش داده و بدون هیجان وارد بازار شوند. در کنار این موارد می توانند به کمک شرکت های مشاور سرمایه گذاری و سبدگردان، از مزایای بازار سرمایه بهره مند شوند. مهدی لاری در خصوص تحولات بین المللی و تاثیرات آن بر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: یک سال و نیم پیش که امریکا از برجام خارج شد، شوک تورمی به دلار و بقیه بازارها به طور موازی وارد شد. اما هم اکنون ریسک سیاسی به معنای خبر مشابه برجام وجود ندارد تا به ضرر بازار تمام شود. به جز اخباری که از تعرفه های تجاری کشورهای قدرتمند و کامودیتی محور منتشر می شود و می‌تواند بر نرخ های تمام شده و صادراتی شرکت ها اثرگذار باشد، اخبار دیگر بر بازار ما تأثیر خاصی نخواهد داشت.

    برچسب ها