عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- در هفته گذشته اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون بورس کالای ایران مطرح شد که عناوینی همچون " زیرساخت ها برای مرجعیت قیمت زعفران ایران درحال فراهم شدن است"، "۳ راهکار بورس کالا برای تامین نیازهای بازار پتروشیمی"، " تحولی بزرگ در صنعت پتروشیمی با رواج تامین مالی از مسیر بورس" ، " امکان کشف قیمت پایه محصولات صادراتی در بورس کالا" و " رشد عرضه ها در بورس کالا ضرورت رونق تولید ملی است" از مهم ترین آنها بود.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر، مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای به شرح زیر است:
     

    زیرساخت ها برای مرجعیت قیمت زعفران ایران درحال فراهم شدن است

    در هفته گذشته مدیرعامل بورس کالای ایران در مراسم افتتاح انبار زعفران شرکت طلای سرخ در تربت حیدریه، اظهار کرد: امروز یک گام دیگر به تحقق آرزوی دیرینه زعفرانکاران کشور یعنی امکان فروش آسان، با قیمت واقعی و بدون واسطه زعفران نزدیک شده ایم؛ همچنین با اقدامات انجام شده به مرور شاهد فراهم شدن همه زیرساخت ها برای مرجعیت قیمت زعفران ایران در دنیا به کمک ابزارهای مالی بورس کالا خواهیم بود.

    حامد سلطانی نژاد با تاکید بر اینکه زیرساخت ها برای مرجعیت قیمت زعفران ایران درحال فراهم شدن است، افزود: از مهم ترین استراتژی های بورس کالا در حوزه کشاورزی، اوراق بهادارسازی و توسعه ابزارهای مشتقه، ایجاد و به کارگیری ابزارهای تامین مالی متنوع و متناسب با نیاز مشتریان و همچنین گسترش اندازه و عمق بازار در کالاهای منتخب جهت مرجعیت کشف قیمت بازار است. معرفی ابزار مالی گواهی سپرده کالایی، قراردادهای مشتقه و صندوق های کالایی نیز دیگر استراتژی های بورس کالا برای این محصولات است.

    ​‎3 راهکار بورس کالا برای تامین نیازهای بازار پتروشیمی

    همچنین مدیر عامل بورس کالای ایران در گردهمایی مدیران عامل شرکت های پتروشیمی در مشهد، ​‎3 راهکار برای تامین نیازهای بازار پتروشیمی ارائه کرد و گفت: قراردادهای بلندمدت به منظور بهبود برنامه ریزی فروش و تامین کالا برای آینده، فروش نسیه (اعتباری) و انتشار اوراق خرید دین کالایی به منظور تامین مالی خریدار و عرضه کننده و قرارداد سلف و سلف موازی استاندارد نیز به منظور تامین مالی عرضه کننده از ابزارهای کاربردی بورس کالا هستند که می تواند مورد استفاده فعالان بازار پتروشیمی و تولیدکنندگان قرار گیرد.

    تحولی بزرگ در صنعت پتروشیمی با رواج تامین مالی از مسیر بورس

    معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران نیز در گردهمایی مدیران عامل شرکت های پتروشیمی در مشهد با اشاره به این که حدود یک سوم معاملات بورس کالا متعلق به شرکت های پتروشیمی است، گفت: تامین مالی پتروشیمی ها از مسیر بورس کالا با استفاده از ابزارهای نوین مالی می تواند منجر به تحولی بزرگ در این صنعت شود.

    رضا محتشمی پور گفت: صنعت پتروشیمی سهم پررنگی در رونق معاملات بورس کالای ایران دارد که با رواج تامین مالی پتروشیمی ها از مسیر ابزارهای مالی بورس کالای ایران، شاهد تحولی بزرگ و دستاوردهای جدیدی در این صنعت خواهیم بود.

    فروش محصولات پتروشیمی تنها از طریق بورس کالا انجام می شود

    رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی گفت: عرضه، تقاضا، قیمت و سیاست گذاری تنظیم بازار از ارکان تنظیم بازار محصولات پتروشیمی است و طبق ابلاغیه ستاد تنظیم بازار، فروش محصولات پتروشیمی فقط باید در بورس انجام شود.

    مرضیه طهماسبی با اشاره به اینکه عرضه، تقاضا، قیمت و سیاست گذاری تنظیم بازار از ارکان تنظیم بازار محصولات پتروشیمی است، اظهار کرد: طبق ابلاغیه ستاد تنظیم بازار، فروش محصولات پتروشیمی فقط باید در بورس انجام شود به غیر از موارد استثنا که تأئیدیه کمیته تخصصی پتروشیمی را داشته باشند.

    امکان کشف قیمت پایه محصولات صادراتی در بورس کالا

    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: طی سال های گذشته عموما در کشف قیمت کالاها و در حوزه داخلی از سازوکار بورس کالا بهره گرفته شده اما می توان به منظور کشف قیمت پایه محصولات صادراتی نیز از رینگ صادراتی این بورس کمک گرفت.

    محمد لاهوتی افزود: بورس کالا بستری است که قیمت کالاها در آن براساس عرضه و تقاضا کشف می شود و این موضوع از جنبه های مختلف به اقتصاد کمک می کند. اما بعضا به جای نظارت برخی نهادها بر بازار شاهد برخی دخالت ها در روند قیمت گذاری ها هستیم که همین موضوع سر منشا برخی مشکلات می شود.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان به تاثیرگذاری بر قیمت منطقه ای کالاهای ایرانی با صادرات از طریق بورس کالا امیدوار بود؟ گفت: در صورت استقبال تولیدکنندگان و رشد حجم تجارت از تالار بورس کالا می توان بر قیمت های منطقه ای کالاهایی که در آن ها مزیت داریم، اثر گذاشت.

    زعفران بسته بندی هم در بورس کالا عرضه شود

    رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه بورس کالا به شفاف سازی قیمت زعفران کمک می کند، گفت: زعفران بسته بندی هم باید در داخل بورس وارد شود و به بازاریابی و بازارسازی بسته بندی زعفران کمک کند.

    محسن احتشام با اشاره به اینکه شورای ملی زعفران ، رسالت سازماندهی و مدیریت بر فرآیند تولید زعفران را دارد ، افزود: در راستای این وظایف، طرح جهش صادرات زعفران و برنامه ریزی راهبردی برای توسعه بازار و بازاریابی زعفران را به وزارت صنعت, معدن و تجارت ارائه کردیم تا با اجرای این طرح، نقاط ضعف مان را در چرخه فرآیند بازار جهانی این محصول برطرف کنیم.

    وی  گفت: در راستای اقتصاد مقاومتی باید از خام فروشی زعفران جلوگیری کنیم.

    توسعه معاملات بورس کالا به مناطق زعفران خیز کشور

    مشاور وزیر جهادکشاورزی، توسعه معاملات بورس کالا در کلیه استان‌های تولیدکننده زعفران را از اقدامات این وزارتخانه در حوزه حمایت از تولید و بازار زعفران عنوان کرد.

    حسین زینلی با تاکید بر اینکه در سال جاری تولید زعفران در کشور افزایش پیدا می‌کند، اظهار کرد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی ایجاد سود پایدار در صادرات زعفران کشور با انجام برنامه‌های مربوط به تولید و بازار است. یکی از این برنامه‌ها تمام مکانیزه شدن برداشت و استحصال گل زعفران تا سال است.علاوه بر این در سال آینده هلدینگ بزرگ زعفران در کشور راه اندازی می‌شود.

    رشد عرضه ها در بورس کالا ضرورت رونق تولید ملی است

    عضو کمیسیون کشاورزی مجلس معقتد است به هر میزان عرضه کالاهای مختلف از جمله محصولات کشاورزی در بورس کالا افزایش یابد، مانع از بزرگ تر شدن بازارهای غیررسمی و غیرشفاف می شویم و این اتفاق، ضرورت رونق تولید ملی است.

    علی اکبری اظهار داشت: بورس کالا ظرفیتی است که بهترین شیوه مبادلات کالاها را در اختیار تولیدکنندگان بالادست و پایین دست قرار می دهد و تقویت این بستر در واقع یک ضرورت ملی برای گسترش شفافیت در اقتصاد است.

    وی با اشاره به موفقیت بورس کالا در اجرای سیاست قیمت تضمینی جو و ذرت در چند سال گذشته، گفت: در شرایطی که نوسانات ارزی معادلات بازارها را بهم زد اما باز شاهد ورود زعفران، زیره و به تازگی پسته در بورس کالا بوده ایم تا فعالان این بازارها نیز با ابزارهای مالی بورس کالا آشنا شوند.

    زیر و بم معاملات گواهی سپرده خرما در بورس کالا بررسی شد

    در هفته گذشته چهل و پنجمین جلسه میز تخصصی کالایی بورس کالای ایران نیز با موضوع هم اندیشی در خصوص راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی خرما  برگزار شد.

    در این جلسه اکبر میرزاپور سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران در خصوص مزایای راه اندازی معاملات گواهی سپرده خرما در بورس گفت: مهم ترین کمکی که این ابزار معاملاتی به تولیدکننده می کند انجام معاملات مطمئن، فروش و تسویه وجه در کمترین زمان ممکن، کم رنگ شدن دخالت واسطه ها در امر قیمت گذاری و حداکثرسازی سود تولیدکننده، ارتقای استاندارد و کیفیت محصول برداشت شده و بازاررسانی مستقیم محصولات کشاورزی توسط بهره برداران است. امکان مدیریت ریسک کشاورز و فراهم سازی امکان معامله محصول در قالب ابزارهای مالی از دیگر مزایای گواهی سپرده کالایی است که می توان به آن ها اشاره کرد.

    از عرضه خرما در بورس استقبال می کنیم

    محمدحسین اکبری نائب رییس انجمن ملی خرمای ایران با استقبال از راه اندازی معاملات گواهی سپرده خرما در بورس کالا گفت: مشکل ما در بازار خرما خرده مالکی است که توانایی نگهداری و فروش محصول خود را در زمان مناسب ندارند و اغلب محصول خود را به قیمت های ناچیز پیش فروش می کنند. در چنین شرایطی با راه اندازی این معاملات در بورس، بخش عمده تولید توسط تولیدکنندگان و تاجران بزرگ در بورس عرضه خواهد شد.

    بورس را سکویی برای افزایش صادرات کنیم

    همچنین خدایار باقری معاون دفتر مقررات وزارت جهاد کشاورزی در خصوص عرضه خرما در بورس تاکید کرد: آنچه می توانیم به کمک بورس به آن دست یابیم، کمک به توسعه صادرات و استانداردسازی و ایجاد با پایه صادراتی قوی تر برای محصولات است. همچنین می توانیم به اعتماد بورس و شفافیت حاکم بر آن تجار صادرکننده را به این بازار معرفی کنیم تا معاملات عمده محصولات کشاورزی و باغی از جمله خرما از طریق این بازار صورت گیرد. به عبارت بهتر، باید بورس کالای ایران را سکویی برای افزایش صادرات کنیم. در این زمینه وزارت جهاد کشاورزی نیز آمادگی دارد برای ایجاد ردیف تعرفه های جدید گمرکی، تعیین و اصلاح استانداردها و مواردی از این دست همکاری های لازم را با بورس داشته باشد.

    برچسب ها