عصر خودرو

یک کارشناس حوزه پتروشیمی تشریح کرد

مزایای لغو تحریم‌ها برای صنعت پتروشیمی

عصر بازار- کارشناس حوزه پتروشیمی با اشاره به مزایای برداشته شدن تحریم‌ها برای شرکت‌های پتروشیمی در ایران گفت: پتروشیمی‌های ایران پتانسیل صادراتی دارند با این حال تنها مشکل این است که دیگر دولت پول کافی برای حمایت سرمایه‌گذاری از آنها را ندارد.

مزایای لغو تحریم‌ها برای صنعت پتروشیمی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، علیرضا صدری با بیان این‌که ایران در پساتحریم می‌تواند به راحتی مواد افزودنی و کاتالیست‌های مورد نیاز خود را خریداری کند، اظهار کرد: در دوران تحریم پتروشیمی‌ها مجبور بودند کاتالیست‌های چینی و بی‌کیفیت را خریداری کنند و یا آن را به صورت دسته دوم و سوم به واسطه کشورهای دیگر وارد کنند.

    وی افزود: اما حالا با برداشته شدن تحریم‌ها پتروشیمی‌ها می‌توانند کاتالیست‌ها و مواد افزودنی مورد نیاز را مستقیم از تولید‌کنندگان و به صورت اصل خریداری کنند.

    این کارشناس پتروشیمی دیگر مزیت برداشته شدن تحریم‌ها را ورود دانش فنی به ایران دانست و خاطر نشان کرد: کشورهای خارجی بسیار علاقه‌مندند که دانش فنی خود را به ایران بفروشند، چرا که این امر به نفع آنها است.

    صدری درباره‌ی جذابیت پتروشیمی‌های ایران برای جذب سرمایه و فاینانس خارجی عنوان کرد: واقعیت این است که سرمایه‌گذاران در دنیا به دنبال جای امنی برای سرمایه‌گذاری خود می‌گردند. ایران نیز تضمین داده است که امنیت سرمایه را تامین کند. درصورتی که ایران این کار را انجام دهد و سرمایه آنها را گارانتی کند، این افراد حاضر به ورود به ایران هستند، چرا که پتروشیمی‌های ایران از لحاظ خوراک و نیروی متخصص قیمت‌های ارزانی دارند و بنابراین سود زیادی را نصیب سرمایه‌گذاران می‌کنند.

    وی درباره‌ی پتانسیل‌ صنعت پتروشیمی در کشور گفت: ایران پتانسیل بالایی برای ورود به صادرات دارد، اما متاسفانه دیگر مثل گذشته دولت نمی‌خواهد در پتروشیمی‌ها سرمایه‌گذاری کند و تصمیم دارد آن را به دست بخش خصوصی بسپارد. اگر دولت پول کافی داشت بهتر بود که خود مستقیما در پتروشیمی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کرد.

    این کارشناس پتروشیمی در ادامه درباره‌ی فرمول تعیین شده برای خوراک پتروشیمی‌ها اظهار کرد: قیمت نهایی این فرمول چیزی در حدود 8.5 تا 9 سنت محاسبه خواهد شد که تاثیر زیادی در وضعیت پتروشیمی نمی‌گذارد.

    وی ادامه داد: همین‌که یک فرمول مشخص و قیمت ثابت برای خوراک تعیین شده باعث می‌شود که سرمایه‌گذار بتواند وضعیت را پیش‌بینی کرده و علاقه بیشتری به سرمایه‌گذاری داشته باشد.در ماه‌های گذشته به علت ثابت نبودن این قیمت و انتظار تغییر در آن تا 13 سنت سرمایه‌گذاران وارد صنعت پتروشیمی نمی‌شدند.

    صدری خاطر نشان کرد: به نظر من تعیین این فرمول به افزایش سرمایه‌گذاری در پتروشیمی منجر می‌شود و پس از اجرای آن با افزایش سودآوری واحد‌ها بورس نیز به این فرمول واکنش مثبت نشان خواهد داد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها