عصر خودرو

صنعت نفت در چندقدمی سرمایه ۲۰۰ میلیارد دلاری

عصر بازار- تحریم‌ آخرین نفس‌هایش را کشید و وزارت نفت که در این سال‌ها چشم امیدش به چنین روزی بود حال در چند قدمی ورود سرمایه به حوزه های نفتی و گازی قرار دارد، سرمایه‌ای که امیدوار است طی پنج سال آینده مجموعا به ۲۰۰ میلیارد دلار برسد.

صنعت نفت در چندقدمی سرمایه ۲۰۰ میلیارد دلاری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، لحظه‌ای که تحریم‌های علیه ایران لغو شد،‌ لحظه‌ای بود که صنعت نفت ایران بیش از همه برای آن برنامه‌ریزی کرده و روی آن حساب می‌کرد.

    اصلاح مدل قراردادهای نفتی، گردهم‌آیی صادرکننده‌گان گاز و گفت‌وگو برای از سرگیری و سوآپ و بازگشت به عرصه صادرات گاز، برگزاری نشست تهران و حضور شرکت‌های خارجی در آن برای آشنایی با مسیر جدیدی که ایران برای حضور آن‌ها در صنعت نفت پیش‌بینی کرده است همه با یک مقدمه عملی می‌شد و آن برداشته شدن تحریم‌ها است.

    با رسیدن مذاکرات هسته‌ای به خط پایان، حالا وزارت نفت می‌گوید که در برنامه ششم توسعه انتظار دارد جذب سرمایه سالانه به 40 میلیارد دلار برسد تا طی پنج سال آینده در دوره برنامه ششم توسعه صنعت نفت مجموعا 200 میلیارد دلار سرمایه را جذب کرده باشد.

    قائم مقام معاون وزیر نفت در امور بازرگانی و بین‌الملل در این‌باره تصریح می‌کند که این حجم از سرمایه در مجموعه صنعت نفت از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، پالایش و پخش، توسعه پالایشگاه‌ها و ... ورود پیدا خواهد کرد.

    صنعت نفت ایران پس از سال‌ها تحریم برای بازگشت جدی به بازارهای نفت و گاز نیازمند سرمایه‌گذاری زیادی است، این موضوعی است که مدیرکل هماهنگی بودجه و سرمایه گذاری معاونت برنامه ریزی ونظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت، نیز به آن تاکید دارد.

    زروانی می‌گوید ایران با نگاه به آینده ایران طی پنج سال آینده به سرمایه‌ای بیش از 200 میلیارد دلار برای طرح‌ های توسعه ای دارد که صنعت نفت بخش مهمی از آن است.

    وی درباره جذب این حجم از سرمایه در قالب برنامه ششم توسعه پیش‌بینی می‌کند که مجموعا شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی سالانه 10 میلیارد دلار، سه شرکت دیگر نفتی 10 میلیارد دلار، مجموع طرح های پتروشیمی 20 میلیادر دلار و خط لوله و مخازن پالایشگاه ها رقمی در حدود 25 میلیارد دلار جذب سرمایه داشته باشند.

    زنگنه نیز امیدوار است مدل جدید قراردادهای نفتی انتظار می رود 25 میلیارد دلار سرمایه جدید برای صنعت نفت جذب کند.

    حال ایران در آستانه رسید به خط پایان تحریم‌ها قرار دارد و باید منتظر رونمایی از سناریوی 200 میلیارد دلاری برای صنعت نفت و گاز در طول برنامه ششم توسعه طی روزهای آینده باشیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها