عصر خودرو

مدیرعامل آذرآب:

۲۵ میلیون یورو طلب داریم

عصر بازار- صدای اعتراض‌شان بلند می‌شود، حق و حقوق‌شان را می‌خواهند، حقوقی که چندماه عقب افتاده است.

۲۵ میلیون یورو طلب داریم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از روزنامه ایران،  در تمام رسانه‌ها اعتراضات آنها پوشش داده می‌شود. مسئولان دستور رسیدگی می‌دهند. کارگران با‌وجود تمام وعده‌ها نگران آینده و بیکاری‌شان هستند.

    اینها کارگران کارخانه آذرآب هستند، کارخانه‌ای که 34 سال عمر دارد و به ابرشرکت هلدینگ ایرانی معروف است. کارخانه آذرآب زیرساخت‌های صنعتی، پالایشگاه‌های گاز، پالایشگاه‌های نفت، مجتمع‌های پتروشیمی، سد، کارخانه سیمان، نیروگاه‌های برق‌آبی، نیروگاه‌های گازی و... را می‌سازد.
    اما واگذاری‌های نامناسب، کار دست این ابرکارخانه داد به گونه‌ای که 26 مهرماه 96 بدهی کارخانه آذرآب به بیش از 400 میلیارد تومان رسید. بانک، سازمان امور مالیاتی، تأمین اجتماعی و کارگران بزرگ‌ترین طلبکاران کارخانه‌ای شدند که از سال 63 بنا شده است.
    تغییر مالکیت از سال 96
    تا قبل از تجمعات و اعتراض‌های کارگران یک شرکت بخش خصوصی بیشترین سهم کارخانه آذرآب را داشت ولی از سال 96 تغییر مالکیت اتفاق افتاد و 31 درصد سهام بخش خصوصی به صندوق یکم بانک کشاورزی رسید. 11 درصد سهام این کارخانه هم دست بخش خصوصی است که به اذعان سازمان خصوصی‌سازی این مجموعه همکاری خوبی با اعضای هیأت مدیره دارد، مابقی سهام کارخانه آذرآب در بورس عرضه شده که سهام آن در دست مردم است.
    با گذشت بیش از یک‌ماه از آخرین اعتراض‌های کارگران کارخانه آذرآب سؤال این است که اکنون وضعیت این کارخانه چگونه است؟ و چه زمان مشکل این ابرکارخانه حل خواهد شد؟
    از خوشبینی تا بدبینی
    مسئولان امیدوار هستند که تا یک ماه آینده چالش کارخانه آذرآب به پایان برسد و دیگر کشور شاهد اعتراضات کارگران این کارخانه نباشد. در حالی که خیلی‌ها نسبت به آینده خوشبین هستند احمد قلعه‌بانی، رئیس هیأت مدیره شرکت آذرآب نگرانی‌هایی دارد. عمده نگرانی وی این است که به‌دلیل مشکلاتی که برای این مجموعه پیش آمده خیلی از مجموعه‌ها حاضر به سفارش دادن به آذرآب نیستند و می‌گویند با اعتراض‌هایی که صورت گرفته احتمال انجام کار توسط این کارخانه ضعیف است؛ این نوع نگاه‌ها سبب شده آذرآب، کارخانه ساز تنها با 25 درصد ظرفیت خود کار کند.
    25 میلیون یورو طلب داریم
    احمد قلعه‌بانی، رئیس هیأت مدیره شرکت آذرآب درباره پرداخت حقوق کارگران به «ایران» می‌گوید: تا پایان مردادماه حقوق 1800 کارگر کارخانه پرداخت شده و ظرف 10 روز آینده حقوق شهریور و مهرماه پرداخت خواهد شد. درست است که حقوق کارگران پرداخت می‌شود اما ما نمی‌دانیم با طلب‌هایی که بعضاً بیش از 4 سال مانده است چه کنیم؟ این کارخانه طلب‌های متعددی از مجموعه‌هایی چون پترو پارس، خاتم‌الانبیا، پالایش و پخش، واحدهای پتروشیمی و... دارد. در حال حاضر طلب‌های این مجموعه بیش از 25 میلیون یورو معادل 300 میلیارد تومان است.
    پول خودمان را بدهید
    وی با بیان اینکه بدهی مجموعه‌هایی که آذرآب سفارش می‌گیرد از دو ماه تا چهار سال است، عنوان می‌کند: درست است که مجموعه‌های سفارش دهنده چالش نقدینگی دارند اما این کارخانه برای آنکه فعال شود نیاز به پول دارد لذا یکی از خواسته‌های ما این است که مجموعه‌های سفارش دهنده، طلب‌های خود را پرداخت کنند.
    210 میلیارد تومان پرداخت شد
    قلعه بانی با اشاره به اینکه تاکنون 210 میلیارد تومان (ماهانه باید 10 میلیارد تومان بابت حقوق کارگران پرداخت شود) بابت بدهی کارگران پرداخت شده است، می‌گوید: بانک تنها 50 میلیارد تومان به ما تسهیلات داده است و این عدد در برابر بدهی‌هایی که داریم بسیار ناچیز است، البته ما به‌دنبال وام بانکی نیستیم و تنها طلب‌های خود را می‌خواهیم.
    6 سال مالیات ندادند
    وی با بیان اینکه از سال 90 تا اوایل 96، مدیران قبلی آذرآب مالیات و حقوق سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت نکرده بودند، یادآور شد که بدهی مالیاتی که 80 میلیارد تومان بود تقسیط شد و از سویی با در اختیار گذاشتن اسناد مالکیت کارخانه به تأمین اجتماعی در صدد تقسیط بدهی کارخانه به این سازمان هستیم. در این میان توانستیم بدهی بانکی خود را استمهال کنیم که البته به خاطر یک سال فرجه مجبور به پرداخت 15 میلیارد تومان شده‌ایم.
    400 میلیارد تومان بدهی
    رئیس هیأت مدیره شرکت آذرآب عنوان می‌کند: زمانی که این مجموعه را تحویل گرفتم یعنی سال 96 بدهی آذرآب 400 میلیارد تومان بود چرا که مدیران قبلی از منابع مالی کارخانه سوء‌استفاده کرده بودند، از این‌رو سوءمدیریت سبب شد تا این کارخانه بزرگ که در منطقه بی‌نظیر است دچار مشکلات جدی شود.
    چرا هیچ کس پیگیری نمی‌کند؟
    وی در مورد اینکه چگونه از وضعیت مالی این کارخانه سوء‌استفاده شده است، می‌گوید: مدیران قبلی که حدود 31 درصد سهام کارخانه را داشتند مجموعه آذرآب را گروگان گرفتند به گونه‌ای که در یک مثال کوچک، آنها از صندوق کارخانه 50 میلیارد تومان برای خرید و فروش سهم به بورس می‌برند و بعد از آنکه سهام‌های خریداری شده افت می‌کند 20 میلیارد تومان پول را خارج کرده و تا به امروز پول را هم برنگرداندند. قراردادهای منعقد شده توسط این سهامدار هم کاملاً یکطرفه و به نفع طرف مقابل امضا شده است. سؤالم این است چرا هیچ کس پیگیری نمی‌کند؟ چرا پول‌ها برگردانده نمی‌شود؟
    هشدار جدی
    وی در ادامه گفت‌و‌گوی خود هشدار جدی نسبت به آینده کارخانه آذرآب می‌دهد و می‌گوید: اعتصاب کارگران، واگذاری‌های اشتباه و... باعث شده که سفارش دهندگان احتیاط کنند و حاضر به سفارش به ما نباشند. کارگران این موضوع را بخوبی متوجه شدند و همین امر نگرانی‌های آنها را بیشتر کرده است.
    سفارش‌ها به خارج رفت!
    قلعه بانی با بیان اینکه این کارخانه عظیم تنها با 20 تا 25 درصد ظرفیت خود کار می‌کند و این اتفاق بسیار بدی محسوب می‌شود، ادامه می‌دهد: متأسفانه شنیده‌ایم که برخی از سفارش دهندگان داخلی با آنکه می‌دانند کارخانه آذرآب توانایی تولید کارخانه و سفارش‌های آنها را دارد به خارج از کشور سفارش‌های سنگین دادند و این امر با قانون و سیاست‌های اقتصادی که دولت در پیش گرفته مغایرت دارد. ارزش مالی حداقل سفارش‌های داده شده 4 میلیون یورو است.
    از اول اشتباه بود
    وی می‌گوید: واگذاری‌های اشتباه باعث شد کارخانه آذرآب به چنین روزهای نزولی برسد. زمانی که مدیر سازمان گسترش بودم با آنکه فشارهای متعددی وارد می‌شد اجازه ندادم کارخانه آذرآب و ماشین‌سازی اراک واگذار شود، ولی بعد از من تحت اجبار این اتفاق افتاد و اکنون می‌بینیم که دو کارخانه یاد شده که کارخانه مادر و مولد تکنولوژی هستند گرفتار چه چالش‌هایی شدند، واگذاری آنها از اول اشتباه بود.
    چرا وزارت نفت پول داد؟
    رئیس هیأت مدیره شرکت آذرآب عنوان می‌کند که در پروژه ستاره خلیج فارس ما دست خالی و بدون پول کار کردیم چرا که وزارت نفت قبل از آنکه روند پروژه مدیران قبلی را بررسی کند 80 میلیون یورو پرداخت کرده است. این پول را کسی ندیده و سؤال این است که چرا وزارت نفت قبل از آنکه پیشرفت فیزیکی را ببیند پول پرداخت کرده است؟ آن پول چرا وارد کارخانه نشده است؟ در هرصورت زمانی‌ که ما کار را شروع کردیم (سال 96) ستاره خلیج فارس 7/5 میلیون لیتر بنزین تولید می‌کرد اما بعد از آنکه کارخانه آذرآب 200 تن بخار را به هزار تن رساند، ستاره خلیج فارس توانست 45 میلیون لیتر بنزین تولید کند.
    1000 نفر کارگر مازاد
    اما کار با ظرفیت پایین بین 20 تا 25 درصدآذرآب سبب شده که خیلی از کارگران بیکار بمانند. آنگونه که قلعه بانی می‌گوید حداقل هزار نفر با شرایط فعلی مازاد هستند. اگر سفارش دهندگان به جای سفارش خارجی و سفارش به شرکت‌های کوچک داخلی سراغ کارخانه آذرآب بیایند، مشکلات این کارخانه حل خواهد شد.البته وی تأکید می‌کند که در جهت وظیفه اجتماعی هیچ‌کدام از کارگران بیکار نخواهند شد.
    معترض بودم
    در این میان رئیس هیأت مدیره شرکت آذرآب از زندانی و دستگیری برخی از کارگران این کارخانه گلایه کرد و ادامه داد که اشتباهی رخ داده است اما چاره آن زندان نیست. من هم معترض  بودم که نباید کسی زندانی شود. آنگونه که پیگیری شده هیچ‌کدام از کارگران در زندان نیستند.
    کارخانه فعال است
    وی می‌گوید: کارخانه آذرآب فعال است. در حال حاضر 6 تا 7 هزار تن سفارش موجود است که به جهت نداشتن نقدینگی پروژه‌ها تأخیر بین 2 تا 9 ماه دارند. سعی ما این است که طی 7تا 8 ماه آینده سفارش‌ها را تحویل دهیم. امیدواریم طی این مدت سفارش‌های جدید داده شود، در غیر این صورت دچار بحران خواهیم شد.

    برچسب ها