عصر خودرو

شفاف‌سازی درباره وضعیت صادرات زعفران

عصر بازار- در حالیکه پیش از این رئیس شورای ملی زعفران از کاهش ۲۰ درصدی صادرات این محصول خبر داده بود، مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی از رشد صادرات زعفران می‌گوید.

شفاف‌سازی درباره وضعیت صادرات زعفران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، چندی پیش محسن احتشام - رئیس شورای ملی زعفران - از کاهش 20 درصدی صادرات زعفران خبر داده و اعلام کرد: با وجود اینکه امسال پیش‌بینی می‌شود افزایش تولید زعفران را داشته باشیم، اما اکنون با کاهش میزان صادرات این محصول مواجه هستیم.

    در این رابطه حسین زینلی  _ مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی _  گفت: روند صادرات زعفران از سال گذشته تاکنون هیچگونه کاهشی نداشته؛ بلکه یک تا دو درصد هم افزایش داشته است. از امروز به بعد هم صادرات این محصول با شدت بیشتری صورت خواهد گرفت، چون هم دولت و هم بخش خصوصی نگاه ویژه‌ای به این محصول دارند.

    وی ادامه داد: اکنون اگر از گمرک و بخش بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و صمت جویا شوید؛ تا آبان ماه صادرات زعفران با یک تا دو درصد افزایش مواجه بوده است.

    زینلی افزود: در تیرماه امسال نسبت به تیرماه سال گذشته، معادل 20 درصد از میزان صادرات زعفران در یک مقطع کوتاه کاسته شد و رئیس شورای ملی زعفران منظورش در رابطه با کاهش صادرات مربوط به این مقطع بوده است.

    مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما برای ماه‌های آینده این است که قیمت خرید زعفران از کشاورزان به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند و ما در این زمینه تلاش می‌کنیم تا قیمت خرید این محصول از کشاورزان را افزایش دهیم.

    وی با بیان اینکه معادل 30 درصد از گل زعفران به دلیل برداشت دیرهنگام و نبود نیروی کارگر، بر روی زمین می‌ماند که این موضوع خسارت شدیدی به کشور وارد می‌کند، ادامه داد: در سال جاری سه نوع دستگاه برای برداشت مکانیزه گل زعفران ساخته شده که یکی از آنها در هفته آینده رونمایی می‌شود، یک مورد دیگر هم در گذشته رونمایی شده و نوع دیگر این سه دستگاه نیز، منتظر این است که شرکت دانش بنیان این دستگاه توسط بخش خصوصی خریداری شود. هر کدام از این سه دستگاه توانایی این را دارند که روزی یک هکتار برداشت گل زعفران داشته باشند.

    زینلی افزود: تا سال آینده برداشت کُلاله از گل زعفران هم مکانیزه می‌شود که در این صورت هم هزینه‌های تولید زعفران به شدت کاهش می‌یابد و هم خسارات عدم برداشت گل زعفران توسط کشاورز به خاطر کمبود نیروی کارگر جبران خواهد شد.

    وی در پایان با بیان اینکه کاشت زعفران کاملا مکانیزه شده است،گفت: اکنون ماهانه معادل 30 تن زعفران به خارج از کشور صادر می‌شود.

    برچسب ها