عصر خودرو

در جدیدترین گزارش صندوق بین المللی پول پیش‌بینی شد

کاهش بیشتر رشد اقتصادی عربستان در پی سقوط نفت

عصر بازار- صندوق بین‌المللی پول در به‌روزرسانی گزارش "دورنمای اقتصادی جهان"، نرخ رشد مورد پیش بینی برای اقتصاد عربستان سعودی در سال میلادی جاری و آینده را به دلیل فشارهای حاصل از سقوط قیمت نفت بر امور این کشور تنزل داد.

کاهش بیشتر رشد اقتصادی عربستان در پی سقوط نفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی در بزرگترین صادرکننده نفت جهان امسال به 1.2 درصد و در سال 2017 به 1.9 درصد کاهش خواهد یافت.

    قیمت نفت برنت از اکتبر که صندوق بین المللی پول آخرین بار پیش بینی‌های خود را به‌روز کرد، بیش از 40 درصد ریزش کرده است.

    این وام دهنده جهانی در گزارش اکتبر خود نرخ رشد اقتصاد عربستان را 2.2 درصد در سال جاری و 2.9 درصد در سال 2017 پیش بینی کرده بود.

    اقتصاد عربستان که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، سال گذشته 3.4 درصد توسعه یافت.

    استمرار ریزش قیمت نفت، عربستان را با حدود 98 میلیارد دلار کسری بودجه در سال گذشته روبرو کرد و مقامات این کشور را ناچار ساخت به کاهش هزینه، فروش اوراق قرضه دولتی بین‌المللی و آغاز کاهش یارانه‌های انرژی بپردازند.

    بر اساس گزارش بلومبرگ، موری اوبسفلد، مدیر دپارتمان پژوهش صندوق بین المللی پول در ویدیویی که به همراه این گزارش منتشر شد، اظهار کرد: با بازگشت نفت ایران به بازار، مقاومت صنعت شیل در آمریکا و احتمال گسترش فعالیت شیل در نقاط دیگر، بعید است قیمت نفت در آینده نزدیک به 100 دلار در هر بشکه بازگردد.

    درآمد نفتی 73 درصد از درآمد دولت عربستان در سال گذشته را تشکیل داد. محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان ماه جاری به نشریه اکونومیست اظهار کرده بود: دولت این کشور در تلاش برای کاهش اتکا به درآمدهای نفتی، شکل‌های جدیدی از دریافت مالیات و خصوصی سازی دارایی‌های دولتی از جمله عرضه اولیه سهام شرکت نفت عربستان سعودی را در نظر دارد.

    صندوق همچنین با اشاره به ریسکهای جدی در اقتصادهای نوظهور، میزان رشد مورد پیش بینی خود برای اقتصاد جهانی در سال میلادی جاری و آینده را به میزان 0.2 درصد تنزل داد و پیش بینی کرد اقتصاد جهان که 3.1 درصد در سال 2015 توسعه یافت، حدود 3.4 درصد در سال 2016 و 3.6 درصد در سال 2017 رشد خواهد کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها