عصر خودرو

گزارش مجمع سالیانه بانک حکمت ایرانیان

عصر بازار: مجمع عمومی سالیانه بانک حکمت ایرانیان با حضور ۵۱.۴% سهامداران تشکیل و سود نقدی ۷۰ ریالی تصویب شد.این بانک از دریافت مجوز سوئیفت به منظور شرکت در عرصه های بین المللی و مجوز فعالیت های ارزی خبر داد. همچنین بانک برنامه افزایش سرمایه ۱۰۰% دارد اما جزئیات آن هنوز مشخص نشده است.

گزارش مجمع سالیانه بانک حکمت ایرانیان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تامین سرمایه نوین، اطلاعات مربوط به این مجمع به شرح زیر است:

    محل برگزاری مجمع: ساعت 8:30 روز سه شنبه مورخ 94/04/30 ، در بزرگراه رسالت
    سال مالی 93/12/23

    اعضای هیات رئیسه:
    رییس مجمع : دکتر اکبر غفرالهی
    ناظران مجمع : محسن اسماعیلی ، منصور میان سری
    مدیر عامل: عباس عسکرزاده
    منشی: حمیدرضا خسروی
    حسابرس : محمد بمانی
    حاضرین در مجمع: 51.4٪ سهامداران
    گزارش هیات مدیره
    گزارش هیات مدیره توسط مدیر عامل شرکت ارائه شد. مهمترین مطالب گفته شده به شرح زیر است:
    در سال 1393 با توجه به تحریم هایی که بر تمامی ارکان نظام اقتصادی حاکم بود ،تاثیر زیاد آن را بر سیستم بانکداری شاهد بودیم که باعث شد قیمت تمام شده پول در سطح کشور به شکل تصاعدی افزایش یابد. با توجه به رکود حاکم، نیاز به اقداماتی توسط دولت بود که از بهترین آن ها می توان از توافق هسته ای اخیر نام برد. در این خصوص می توان گفت که سال 94 برای بانک ها، سالی حساس خواهد بود.
    برای سال 94 برنامه ای تدوین شده که شامل چند بخش می شود. ابتدا آنکه بانک قصد سامان دهی شعب زیانده را دارد.از مشکلات بانکی بالا بودن میزان معوقات می باشد. میانگین معوقات بانکها در کشور 14.7% است که اگر این میانگین بالاتر از 5% باشد خطرناک بوده و احتمال ورشکستگی وجود دارد. این رقم برای بانک حکمت ایرانیان در 5 سال گذشته بین 1 تا 2 درصد بوده که یک موفقیت محسوب می شود.
    یکی از برنامه های بانک در بخش فناوری اطلاعات برای تمرکز و توسعه بانکداری الکترونیک می باشد. در حوزه بانکداری الکترونیک بیش از 92% فعالیت بانکداری خارج از بانک و توسط بانکداری الکترونیک انجام می شود. بحث دیگر در خصوص کسب و کار های نوین می باشد. به این منظور شراکتی برای ایجاد یک شبکه اجتماعی کسب و کار مجازی به نام "دیدی بود"با پدید آورندگان نرم افزار مورد نظرصورت گرفته که یک انقلاب در حوزه تجارت مجازی کشور خواهد بود. این نرم افزار 24امین نرم افزار دنیا می باشد و برای سالگرد بانک در دی ماه سال 94 افتتاح می شود.
    از نقاط ضعفی که امسال و سال بعدی بانک با آن مواجه خواهد بود، بحث کمبود سرمایه می باشد که 400 میلیارد تومان برای بانک رقمی کوچک است و باید برنامه ریزی های لازم برای افزایش سرمایه 100% انجام شده و تا پایان 94 در مجمع تصویب شود.
    بانک مرکزی برای رسیدگی به بانکها ،کلیه صورت های مالی بانک ها را مطالعه و ممیزی کرد. و در نامه ای اعلام کرد با توجه به آنکه سود علی الحساب پرداختی توسط بانک حکمت ایرانیان از سود قطعی محاسبه شده بیشتر است، بنابراین سود علی الحساب پرداختی به عنوان سود قطعی تلقی می شود.
    در ژانویه 2015 یعنی بهمن 93 مجوز سوئیفت را دریافت نمود. بانک حکمت ششمین بانک خصوصی ست که دارای مجوز سوئیفت می باشد و در حال حاضر با بانکهای ترکیه ، چین ، هند و دو بانک کره جنوبی در ارتباط است. امید است به زودی این ارتباط با بانک های کشور های اروپایی نیز انجام شود.
    تا پایان سال 94 تعداد دستگاه های ATM تا 800 عدد و تعداد POS ها از 24000 به 70000 خواهد رسید. در یک ساختمان 7 طبقه، در اصفهان مرکز داده احتمالا تا شهریور افتتاح خواهد شد.
    بانک حکمت در ساختمان اسکان یک شعبه خریداری کرده که قرار است هم شعبه ی ارزی ریالی و هم شعبه ای از" دیدی بود" باشد.
    همچنین شعبه میرداماد رو به روی بانک مرکزی ، تبدیل به شعبه صرافی بانک خواهد شد.
    به احتمال زیاد پس از افزایش سرمایه، بانک از بازار فرابورس وارد بورس خواهد شد.
    بندهای حسابرسی و بحث های مرتبط
    بند 4-. شعب شهرستان ها در یک بانک حساب باز می کند برای پول رسانی مثلا در بانک ملی به عنوان قائم مقام بانک مرکزی یا در بانک های دیگر مانند ملت و ... این حساب ها در سطح کلان متعلق به شعب می باشد. که 600 حساب بوده که جواب استعلام 41 عدد نیامده است.یکی از مشکلات دیگر آن است که بانک مرکزی پاسخ استعلام میزان ذخایر قانونی را نمی دهد.
    بند5- بر میگردد به پروژه باغ بهشت که بانک مرکزی اعلام کرد بانک به شکل مستقیم نمی تواند تصدی گری کند. شرکت عمران حکمت که به عنوان یک شرکت فرعی به ثبت رسیده کار را به عهده گرفت و قیمت تمام شده ومطالبات پیمانکاران در دفاتر ثبت شده و میزان سود آن بستگی به میزان فروش دارد که تا شهریور 95 به ریال مشخص خواهد شد.
    بند 6- در ارتباط با پروژه ی منیره است که یک پارکینگ عمومی با 20 هزار متر مربع زیر بناست و از بنیاد تعاون ارتش گرفته و ساخته شده و در دارایی های ثابت طبقه بندی شده که از نظر حسابرس باید در بخش سرمایه گذاری ها قرار گیرد.
    بند 8 – که مربوط به صندوق ضمانت سپرده بوده و نیاز است که همه بانکها به یک جمع بندی برسند. و بانک مرکزی می خواهد مبلغی که به عنوان ذخیره در نظر گرفته شده پرداخت شود.
    بند 9- بانک مرکزی می خواهد بنیاد تعاون ارتش و شرکت های زیر مجموعه میزان سهام خود را تقلیل دهند که این امری ممکن نیست که بانک مرکزی نیز ازین موضوع اطلاع دارد. به همین دلیل این شرکت ها نمی توانند در افزایش سرمایه شرکت کنند و یا سهام جدید بخرند تنها می توانند سهام خود را بفروشند.
    سوال و جواب
    در خصوص پروژه باغ بهشت توضیح دهید.

    پروژه باغ بهشت که در یک زمین 9 هکتاری، واقع در خیابان 24 متری سعادت آباد می باشد که 58% پیشرفت فیزیکی داشته است. این پروژه دارای 14 برج بوده که در تاریخ 15 شهریور 95 تحویل داده می شود. تعداد کل واحد های این پروژه 1255 واحد است که 410 دستگاه آن پیش فروش شده است.

    زمین این پروژه متعلق به بنیاد تعاون ارتش است که با مشارکت 55% بانک حکمت در حال ساخت می باشد.

    میزان ذخایر در نظر گرفته شده صندوق ضمانت سپرده چقدر است؟

    مبلغ 3.5 میلیارد تومان می باشد که در ارتباط با نظام جدید صندوق سپرده است.

     

    افزایش سرمایه بانک از چه محلی و در چه زمانی ست؟

    پس از تهیه طرح آن  و برگزاری مجمع مربوطه تا پایان نیمه دوم سال 94 و محل این افزایش سرمایه هنوز مشخص نیست.

    سود نقدی
    تقسیم سود نقدی بر مبنای سود تلفیقی و مقدار 70 ریال مصوب گردید.

    سایر مصوبات:
    ·        پاداش هیات مدیره : 130 میلیون تومان ناخالص

    ·        حق الزحمه بازرسین قانونی: 65 میلیون تومان

    ·        حق حضور در جلسان اعضای غیر موظف : 1.6 میلیون تومان.

    ·        بازرس قانونی: موسسه حسابرسی فاطر و

    ·         بازرس علی البدل: موسسه حسابرسی رهیافت

    ·        روزنامه: دنیای اقتصاد و اطلاعات

    نتیجه گیری
    با توجه به توافق هسته ای انجام شده امسال سال مهمی برای بانکها مخصوصا بانک حکمت خواهد بود. همچنین به گفته مدیر عامل این بانک، شبکه اجتماعی کسب و کار مجازی به نام "دیدی بود" انقلابی در عرصه تجارت مجازی است.

     

    برچسب ها