عصر خودرو

حجم بدهی جهانی به رکورد ۱۸۸ تریلیون دلار رسید

عصر بازار- رئیس صندوق بین‌المللی پول هشدار داد حجم بدهی جهانی به بالاترین حد رسیده و معادل بیش از دو برابر تولید اقتصاد جهان است.

حجم بدهی جهانی به رکورد ۱۸۸ تریلیون دلار رسید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، کریستالیتا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول هشدار داد حجم بدهی جهانی به بالاترین حد رسیده و معادل بیش از دو برابر تولید اقتصاد جهان است.

    وی گفت در حالی که وام گیری بخش خصوصی مسئول اکثر این حجم از بدهی است ولی این افزایش بدهی دولت ها و اشخاص را در خطر کند شدن رشد اقتصاد قرار می دهد.

    جورجیوا در سخنرانی افتتاحیه یک کنفرانس دو روزه در مورد بدهی گفت:« بدهی جهان -خصوصی و عمومی- به بالاترین حد یعنی 188 تریلیون دلار رسیده است که معادل حدود 230 درصد تولید جهان است».

    طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، این مقدار بدهی از رکورد قبلی 164 تریلیون دلار در 2016 بیشتر است.

    در حالی که نرخ های بهره پایین هستند، وام گیرندگان می توانند از بدهی برای سرمایه گذاری در فعالیت های تولیدی یا تحمل یک دوره کوتاه قیمت‌ پایین کالاها استفاده کنند.

    ولی به نظر جورجیوا این بدهی رشد اقتصادی را کند می کند.

    وی هشدار داد که فشار بدهی بالا بسیاری دولت ها ، شرکت ها و افراد را در برابر رکود ناگهانی شرایط مالی آسیب پذیر می سازد.

    بدهی شرکتی حدود دو سوم کل بدهی را تشکیل می دهد ولی وام گیری دولت ها هم در نتیجه بحران مالی جهانی افزایش یافته است.

    وی گفت:« بدهی عمومی در اقتصادهای پیشرفته در حدی قرار دارد که از زمان جنگ جهانی دوم دیده نشده بود.  بدهی عمومی بازارهای نوظهور هم به میزان بدهی بحران مالی دهه 1980 رسید است».

    وی خواستار اقداماتی شد که وام گیری را قابل تحمل تر سازد مثل شفاف تر کردن وام گیری ها و آماده شدن برای تغییر ساختار بدهی ها در وام دهندگان سنتی. منظور از این وام دهندگان به طور واضح چین است که تبدیل به یک اعتبار دهنده اصلی به کشورهای در حال توسعه از جمله آفریقا شده است.

    برچسب ها