عصر خودرو

رئیس سازمان توسعه تجارت مطرح کرد:

ممنوعیت صادرات کالاهای تولید داخل برای تنظیم بازار

عصر بازار- زادبوم گفت: اگر تولیدات داخلی توانایی پوشش نیازهای کشور را ندارد باید از صادرات آن اجتناب کنیم.

ممنوعیت صادرات کالاهای تولید داخل برای تنظیم بازار
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نقشه راه تنظیم بازار و همراه شدن آن با تنظیم نقشه راه توسعه صادرات، اظهار کرد: از مدتی پیش نقشه راه تنظیم بازار توسط موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، معاونت بازرگانی داخلی، قائم مقام وزیر در امور بازرگانی و مجموعه وزارت صنعت پیگیری می‌شد و مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

    او ادامه داد: با توجه به روابط تنگاتنگی که بین صادرات و تنظیم بازار داخلی وجود دارد ما هم در سازمان توسعه تجارت شروع به تنظیم نقشه راه توسعه صادرات به موازات این طرح در وزارت صمت کردیم تا این 2 طرح به طور کامل با هم همگام و همراه باشند.

    زادبوم گفت: شرایط اقتصاد امروز کشور ما، شرایط عادی نیست و نیاز به توجه ویژه دارد؛ اولویت نگاه ما باید به سمت تنظیم بازار داخل و تأمین نیازهای معیشتی مردم باشد، برطرف کردن نیازمندی‌های اصلی و اولیه در جامعه به خصوص کالاهای اساسی و اقلام خاصی که ارز دولتی یا یارانه دریافت می کنند باید در اولویت و مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

    رئیس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: موارد ذکر شده باید در توسعه صادرات لحاظ شود تا به طور دقیق برای آن‌ها برنامه ریزی کنیم؛ به طور دقیق موارد مهم در توسعه صادرات در نظر گرفته شده و  با نقشه راه تنظیم بازار  انطباق داشته باشد؛ اگر تولیدات کالایی توانایی پوشش نیازهای داخل را ندارد باید  از صادرات آن اجتناب کنیم. هرگونه وارداتی می‌تواند خروج ارز و فشار مالی بسیاری برای کشور به همراه داشته باشد پس تا حد امکان نیازهای داخلی باید از تولیدات داخل تامین شود.

    او تأکید کرد:‌ شرایط فعلی کشور ما ایجاب می‌کند که این 2 موضوع را به موازات و در کنار هم پیگیری کنیم؛ نقشه راه تنظیم بازار و توسعه صادرات باید همگام و همراه با یکدیگر تنظیم شده و توسعه پیدا کنند که امروز این فرآیند به طور مناسبی طی شده است.

    زادبوم گفت: این 2 نقشه باید منطبق و همراه با یکدیگر تنظیم شوند و تضادها، همپوشانی‌ها و سایر معیارهای هر 2 طرح مشخص شود تا در سیاست‌ گذاری‌ها یکسان عمل کنند.

    برچسب ها