عصر خودرو

سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت:

جانمایی مناطق آزاد واردات محور بوده است

عصر بازار- سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت با بیان این‌که جانمایی مناطق آزاد واردات محور بوده است،گفت:‌در ۲۰ سال اخیر ۱۳۰۰ میلیارد دلار صرف واردات و مسافرت خارجی شده است.

جانمایی مناطق آزاد واردات محور بوده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، محمدرضا مودودی اظهار کرد: جانمایی 7 منطقه آزاد و مناطق آزاد جدید در کشور مبتنی بر واردات انجام شد و اخیراً کشورهای هدف برای صادرات مطرح شده اند، بنابراین مشکل از مناطق آزاد نیست بلکه ساختار اقتصادی ما معطوف به واردات بوده و همین مشکل ایجاد کرده است.

    وی با یادآوری این‌که طبق مطالعات انجام شده توسط سازمان، 74 قلم کالا داریم که بالای 100 میلیون دلار صادرات دارند و 86 درصد از کل صادرات ایران را در سال گذشته تشکیل داده‌اند، ادامه داد: هدف از ایجاد مناطق آزاد تولید دانش، ثروت و ایجاد ظرفیت تولید برای افزایش سرمایه گذاری است اما وقتی این اهداف محقق نمی شود، شرکت های خارجی هم به نفع خود واردات و سرمایه گذاری می کنند.

    وی با بیان اینکه تجارت ترکیبی از واردات و صادرات است افزود: رویکرد ما به مقوله تجارت صرفاً از منظر واردات است، در حالیکه تجارت به مفهوم اصلی می تواند مبنای ایجاد ظرفیت برای اشتغال، رونق تولید و تولید ثروت باشد.

    سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت یادآور شد: طبق تحقیقات اتاق بازرگانی مشهد در طول پنجاه سال گذشته 2000 میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم که 65 درصد آن مربوط به 15 تا 20 سال اخیر بوده اما جالب اینکه با این میزان از درآمد ارزی موفق به افزایش اشتغال و صادرات نشدیم چراکه 1300 میلیارد دلار آن صرف واردات و مسافرت های خارجی مردم شد.

    مودودی تأکید کرد: برای استفاده از پتانسیل صادرات کشورهای همسایه باید تمامی محورها و اهداف اصلی را از قبل تعیین کنیم. ضمن اینکه اگر مفاهیم اقتصادی در نظام اقتصادی به خوبی تعریف نشوند و برنامه و الگوی مشخصی نداشته باشیم، هیچ پیشرفتی نخواهیم کرد.

    برچسب ها