عصر خودرو

مقایسه بورس در ایران با دنیا؛

بورس‌ها در ایران کم‌ترین ساعات کاری را دارند

عصر بازار:برای درک بهتر تفاوت‌های بورس در ایران با دیگر کشورهای دنیا بهتر است در ابتدا چند فاکتور مهم بین بورس‌های فعال در ایران را با بورس‌های دنیا مقایسه کنیم.

بورس‌ها در ایران کم‌ترین ساعات کاری را دارند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲:۰۰

    ارزش بازار در کشورهای صنعتی، در حال توسعه و ایران
    به گزارش عصر بازار، ارزش بازار بورس تورنتو کشور کانادا بیش از 2 تریلیون دلار، ارزش بازار بورس نیویورک کشور آمریکا بیش از 16 تریلیون دلار، ارزش بازار بورس استرالیا 1.4 تریلیون دلار و ارزش بازار بورس لندن 3.2 تریلیون دلار است.
    این در حالی است که ارزش بازار در کشورهای در حال توسعه به این ترتیب است که ارزش بازار بورس هند 1.2 تریلیون دلار، ارزش بازار بورس شهر ابوظبی در کشور امارات 1.79 تریلیون دلار و ارزش بازار بورس کره جنوبی 1.7 تریلیون دلار است.
    اما بورس اوراق بهادار تهران از نظر ارزش بازار در رده بسیار پایینی قرار دارد. به طوری که برای مثال شرکت سابیک در بورس عربستان برابر با نصف کل شرکت های بورس ایران است. ارزش بازار این شرکت 72 میلیارد دلار است.
    ساعت کاری بورس ها
    ساعت کاری بورس اوراق بهادار هند از 9:30 صبح تا 15:30 عصر، ساعت کاری بورس سنگاپور از 9:00 صبح تا 17:00 عصر و ساعت کاری بورس ها آمریکا از 9:30 صبح تا 16:00 عصر است.
    البته بعضی از بورس ها مخصوصا بورس های آسیای شرقی ساعت خوردن نهار هم دارند. به طور مثال بورس هنگ کنگ از ساعت 12:30 تا 13:00 جهت خوردن غذا تعطیل است. همچنین در بورس های چین 11:30 تا 13:00 را به نهار اختصاص داده اند و بورس ژاپن نیز ساعت 12:30 تا 13:00 جهت غذا خوردن تعطیل است. در زمینه ساعت کاری بورس ایران تقریبا کمترین ساعت معاملات را به خود اختصاص داده است. ساعت معاملات بورس تهران از 9:00 صبح تا 12:30 است.
    تعداد سهامداران
    در کشور آمریکا بیش از 200 میلیون نفر سهام دار هستند که با توجه به جمعیت 314 میلیون نفری این کشور، درصد بالایی را به خود اختصاص داده است. همچنین 57 درصد  از مردم کانادا سهام‌دار هستند.
    تعداد کدهای معاملاتی در ایران 8 میلیون نفر است که تقریبا نیمی از این میزان حتی یک بار نیز اقدام به خرید و فروش سهام نکرده اند. تعداد زیاد دیگری نیز فقط جهت اخذ سهام عدالت و اخذ وام بانکی کد دریافت کرده اند. بنابراین می توان رقم سهام‌داران فعال در بورس ایران را در حدود 1 تا 1.5 میلیون نفر تخمین زد که کمتر از 2% از کل جمعیت می شود.
    معاملات
    در بورس اوراق بهادار دبی، در یک سال گذشته تنها یک روز و به مدت 10 دقیقه یکی از سهم ها با صف خرید مواجه شد. در سایر بورس های بزرگ صف خرید معنایی ندارد. به این دلیل که حجم معاملات سهام در اینگونه شرکت ها بسیار بیشتر از بورس ایران است.
    در بورس های جهان افزایش سرمایه و دریافت مبلغ ناچیز 1000 ریال بابت هر سهم وجود ندارد. در زمان افزایش سرمایه در بورس های جهان سهام دار باید مبلغی برابر با قیمت پایانی روز افزایش سرمایه با تخفیفی جزئی (3 تا 10 درصد) پرداخت کند. این باعث جذب نقدینگی مناسبی توسط شرکت می شود. در حالیکه در بورس اوراق بهادار ایران مقدار دریافتی جهت افزایش سرمایه از آورده نقدی 1000 ریال است.
    همچنین در بیشتر بورس های بزرگ جهان سود تقسیمی وجود ندارد. در واقع پولی بابت سود سالیانه به سهامدار پرداخت نمی‌شود. به طور معمول این مبالغ به گسترش شرکت و در بعضی بورس ها به قیمت سهم اضافه می شود. اما از چرخه بورس خارج نمی شود. در حالی که در بورس کشورمان سود سالیانه تقسیم می شود و از گردونه بورس خارج و معمولا دوباره وارد می شود.
    شرکت‌های پذیرش شده در بورس در همه کشورها کاملا خصوصی هستند. اما در ایران شرکت های نیمه دولتی نیز در بورس وجود دارند. در هیچ یک از بورس های جهان خرید و فروش سهام به جز مجامع متوقف نمی شود. اما در بورس ایران ممکن است سهمی حتی یک سال متوقف و غیر قابل معامله باشد.

    برچسب ها