عصر خودرو

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

بورس در آستانه تولدی دیگر

عصر بازار- بورس تهران پس از تخلیه حباب ایجاد شده از اواخر سال ۹۲، دچار افت ۳۰ درصدی شد. در نتیجه تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران یا از بازار خارج شده و یا حجم سرمایه‌گذاری خود را محدود کردند. اما طی هفته‌های اخیر، این بازار نوسانات صعودی امیدوار‌کننده‌ای را تجربه نموده است که می‌تواند نویدبخش خروج این بازار از کانال نزولی باشد.

بورس در آستانه تولدی دیگر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، علی اکرم میرزایی پژوهشگر مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های اقتصاد ایرانیان در گفتگو با جهان اقتصاد به بررسی تداوم سیر صعودی آغاز شده در شاخص‌های بورس تهران پرداخت و اظهار داشت؛ بورس تهران پس از تخلیه حباب ایجاد شده از اواخر سال 92، دچار افت 20 درصدی شد. در نتیجه تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران یا از بازار خارج شده و یا حجم سرمایه‌گذاری خود را محدود کردند. اما طی هفته‌های اخیر، این بازار نوسانات صعودی امیدوار‌کننده‌ای را تجربه نموده است که می‌تواند نویدبخش خروج این بازار از کانال نزولی باشد. حال این سؤال مطرح می شود که آیا این نوسانات صعودی همانند آنچه که در روزهای قبل از مذاکرات هسته‌ای شاهد بودیم هیجانات زودگذر بازار هستند که در آینده نه چندان دور تخلیه می‌شود و یا این رشد، علائم خروج از رکود است؟

    وی افزود برای پاسخ به این سؤال لازم است تا متغیرهای کلان تأثیرگذار بر این بازار مورد بررسی قرار گیرد. رشد اقتصادی بهترین متغیری است که قدرت اقتصاد را نشان می‌دهد. پیش‌بینی‌های انجام شده حاکی از دستیابی ایران به رشد اقتصادی بین 4 تا 6 درصد در سال آینده است. با فرض تحقق این نرخ، انتظار بازگشت بورس به رونق، انتظاری دور از ذهن نیست. این در حالی است که شرایط خاص اقتصاد جهانی و همچنین افت قیمت‌های جهانی، چشم‌انداز سودآوری برخی از شرکت‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده است. از سوی دیگر افت قیمت نفت، وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی و همچنین همبستگی بالای نوسانات بورس و درآمدهای نفتی این گزینه را مطرح می‌سازد که با بازگشت ایران به حجم صادرات گذشته و افت بیشتر قیمت نفت، بورس افت‌های شدیدتری را تجربه نماید. با نگاهی گذرا به نمودار زیر همبستگی مثبت شاخص قیمت و بازده نقدی بورس و درآمدهای نفتی قابل ملاحظه است.

    متغیر اثرگذار دیگر در این حوزه، نقدینگی است. سیاست‌های در پیش‌گرفته شده توسط بانک مرکزی که منجر به کاهش نرخ بهره بین بانکی و همچنین کاهش نرخ ذخیره قانونی شده موجب افزایش نقدینگی هرچند به صورت محدود خواهد شد. همچنین به نظر می‌رسد اختلاف مثبت نرخ بهره بانک‌ها و تورم، در سال آینده بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار را متقاعد به کاهش نرخ بهره نماید. این کاهش ضمن اینکه منجر به کاهش هزینه مالی شرکت‌ها می شود، بخشی از حجم نقدینگی سپرده‌گذاری شده در بانک‌ها را آزاد خواهد کرد. این نقدینگی اگر به صورت هدفمند به سمت قسمت عرضه هدایت شود منجر به افزایش قدرت تولید و رشد سودآوری شرکت‌ها می شود مضافاً اینکه لغو تحریم‌ها از طریق کاهش هزینه مبادلات خارجی، کاهش هزینه تولید را در بر دارد. همچنین نوسانات صعودی همانند نوسانات اخیر بازار می‌تواند به عنوان یک سیگنال، باعث جذب نقدینگی توسط این بازار گردد. با این تفاسیر افزایش نقدینگی و ورود سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند این بازار را به دوران اوج بازگردانند.
    نرخ ارز از دیگر عوامل مؤثر بر بورس است. اگرچه ثبات نرخ ارز در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد اما کاهش درآمدهای ارزی، منجر به رشد نرخ ارز گشته، همچنان‌که طی ماه‌های اخیر قیمت دلار افزایش حدود 15 درصدی را تجربه نموده است. افزایش نرخ ارز موجب رشد سودآوری شرکت‌های صادرات محور می شود اما از دیگر سو با توجه به افزایش نرخ ارز مبادلاتی قیمت مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای نیز افزایش خواهد یافت. بر این اساس سودهایی از نوع تسعیر ارز در صورت‌های مالی قابل اتکاء نیستند و نمی‌توان چشم‌انداز مثبتی برای این نوع شرکت‌ها قائل شد.
    در نهایت میرزایی با اشاره به مرحله اجرای برجام خاطرنشان کرد با لغو تحریم‌ها می‌توان امیدوار بود از یک سو هزینه واردات کاهش یافته و کالاهای واسطه‌ای که یکی از اجزای اصلی تولید است با هزینه پائین‌تری به دست تولیدکنندگان برسد و از سوی دیگر سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی افزایش یابد. بنابراین صرفنظر از واکنش‌های هیجانی سرمایه‌گذاران این بازار به اخبار مذاکرات هسته‌ای، اجرای برجام با تأثیر مثبت بر سودآوری شرکت‌های بورسی در بلند‌مدت زمینه رونق بورس را فراهم می کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها