عصر خودرو

رئیس اتاق بازرگانی ایران:

۵ الزام پسابرجام

عصر بازار- رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: اقتصاد امروز نیاز به استراتژی دارد و شایسته نیست در پایان دهه چهارم انقلاب کشور استراتژی مدوّن نداشته باشیم که ببینیم در چه کالاهایی و در چه بخش از اقتصاد باید سرمایه‌گذاری کنیم و کجاها نباید ورود کنیم.

۵ الزام پسابرجام
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، محسن جلال‌پور صبح امروز در همایش اجرای برجام فصلی نو در اقتصاد ایران که با حضور رئیس جمهور و 4 وزیر اقتصادی در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تقدیر و تشکر از تیم مذاکره کننده اظهارداشت: موفقیت ما به دنیا ثابت کرد که ایران مصالحه جو، اهل گفتمان، منطق و دارای استقلال است و شکر آن را بجا می‌آوریم و از همه دست‌اندرکاران این امر متشکریم.

    وی تصریح کرد: از رهبر انقلاب بخاطر هدایتشان از سران محترم قوا و سران کشور بخاطر حمایتشان از ریاست جمهور بخاطر شجاعتشان، از تیم مذاکره کننده بخاطر صلابتشان، از دولت تدبیر و امید بخاطر درایتشان، از همه فعالان اقتصادی بخاطر متانتشان و از همه مردم ایران بخاطر استقامتشان تشکر می‌کنیم.

    وی به نمایندگی از بخش خصوصی اظهار داشت: به 5 نکته باید در فصل نو اقتصاد ایران اشاره کرد و افزود: با اجرای برجام باید قدم‌های اصلاحی را در راه ساختار اقتصادی ایران برداشت چرا که تجربه ذی‌قیمت در سالهای گذشته، نقاط ضعف و آسیب‌پذیر اقتصاد ایران را نشان داد. کار دشواری پیش رو داریم و باید اکنون برای خصوصی‌کردن اقتصاد ایران رقابت‌پذیر کردن، رقابت با رقبای دنیا تلاش کنیم در عین حال در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و مردمی کردن اقتصاد بکوشیم.

    وی خطاب به رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اولویت اول ما در حال حاضر اقتصاد است که باید در این امر همت گماریم چرا که رونق و سرمایه‌گذاری اولویت اصلی کشور است.

    جلال‌پور نگاه جدی به شاخص فضای کسب و کار را از دیگر مسائلی دانست که باید به آن توجه ویژه داشت و افزود: باید شاخص فضای کسب و کار ما تا پایان برنامه ششم توسعه به زیر 50 برسد که مهیای این امر با کوچک‌تر شدن دولت و توانمندتر شدن بخش خصوصی و غیردولتی محقق می‌شود.

    رئیس پارلمان بخش خصوصی تصریح کرد: اقتصاد امروز نیاز به استراتژی دارد و شایسته نیست در پایان دهه چهارم انقلاب کشور استراتژی مدوّن نداشته باشیم که ببینیم در چه کالاهایی و در چه بخش از اقتصاد باید سرمایه‌گذاری کنیم و کجاها نباید ورود کنیم.

    به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران، بسیاری از معضلات زیست محیطی امروز ناشی از عملکرد اقتصادی ماست و تدوین استراتژی می‌تواند از این مسائل پیشگیری کند.

    نکته دیگر اینکه جلال‌پور به آن اشاره کرد این بود که ایجاد فضای سرمایه‌گذاری نیاز به هماهنگی همه دستگاه‌ها دارد که اگر 20 دستگاه متولی این امر باشند 19 دستگاه خوب کار کنند و یک دستگاه هماهنگ نباشد همه زحمت‌ها به باد می‌رود.

    رئیس اتاق بازرگانی ایران چهارمین نکته‌ای را که در فضای برجام ضروری دانست بزرگ شدن بنگاه‌های اقتصادی غیر دولتی برشمرد و افزود: در فضای امروز اقتصاد جهان بنگاه‌های کوچک، اقتصادی نیستند.

    جلال‌پور توجه به بنگاه‌های اقتصادی را ضروری دانست و گفت: در فضای امروز اقتصاد جهان بنگاه‌های کوچک، اقتصادی نیستند و شائبه بزرگ شدن بنگاه‌ها استفاده از بزرگی در مقیاس است که این امر نیاز به عزم، اراده و جدیت در همه دست‌اندرکاران اقتصادی دارد، چرا که اکنون وضعیت بنگاه‌های ما به دلیل سوء تدبیر گذشته و فضای سخت تحریم شکننده است.

    وی ادامه داد: باید تمام بنگاه‌های موجود امکان بقا و گذر از این مرحله را پیدا کنند و با سرمایه‌گذاری و پذیرش سرمایه به بنگاه‌های رقابتی تبدیل شوند.

    وی به این نکته اشاره کرد که امروزه بنگاه‌ها بسیار آسیب‌پذیرند و فشارهای مختلف می‌تواند موجب خسران غیر قابل جبرانی شود، چرا که فشارهای مالیاتی بانکی و تامین اجتماعی و نگاه به وضع بنگاه‌های موجود در این زمینه‌ها ضروری است.

    جلال‌پور بر این نکته تاکید کرد که دولتمردان باید به رونق اقتصاد، تجمیع سرمایه، افزایش بهره‌وری، افزایش کیفیت تاولید، کاهش قیمت‌ها، افزایش صادرات و توجه به فعالیت‌های دانش‌بنیان را مد نظر قرار دهند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها