عصر خودرو

توقف بورس در غیاب بزرگان

عصر بازار: در معاملات سه‌شنبه، شاخص بورس افت ۰.۱۴ درصدی را تجربه کرد. دلار افزایش ۱۰ تومانی و سکه رشد هزار تومانی را به ثبت رساندند. نفت و طلا نیز در بازارهای جهانی، حول سطوح جدیدی پایداری مقطعی پیدا کرده‌اند.

توقف بورس در غیاب بزرگان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، همانطور که انتظار می‌رفت پس از تخلیه شوک ناشی از اعلام توافق نهایی هسته‌ای، به نظر می‌رسد بازارها به وضعیت نسبتا با ثباتی رسیده‌اند. در واقع، با حصول اطمینان از ابهامات مذاکرات هسته‌ای، توجه معامله‌گران به واقعیات اقتصادی بیشتر جلب شده است. بنابراین و با توجه به رکود نسبی در اقتصاد کشور رفتار کم‌نوسان بازارهای داخلی امری تقریبا طبیعی محسوب می‌شود. پس از تایید توافق هسته‌ای توسط شورای امنیت و اتحادیه اروپا، اکنون نوبت مجلس شورای اسلامی کشورمان و کنگره آمریکا است که نظر خود را درباره جمع‌بندی توافق هسته‌ای ارائه کنند. در صورت تایید نهایی توافق توسط مراجع مزبور و اجرای توافق هسته‌ای، هرچند انتظار نمی‌رود صنایع داخلی به سرعت وارد فاز رونق شوند، اما ورود سرمایه‌گذاران خارجی به اقتصاد کشورمان می‌تواند اثرگذاری مناسبی بر وضعیت اقتصاد داشته باشد. 

    توقف یک چهارم بازار سهام
    در معاملات امروز، شاخص کل بورس تهران افت اندک 98 واحدی (معادل 0.14 درصد) را تجربه کرد و در رقم 68 هزار و 50 واحدی ایستاد. این در شرایطی بود که حدود 100 نماد بازار سهام که تقریبا 25 درصد نمادهای فعال (از نظر تعداد) را تشکیل می‌دهند به دلیل برگزاری مجامع سالیانه متوقف بودند. بسیاری از نمادهای مهم با ارزش بازار بالا سبب شدند معاملات امروز رونق چندانی نداشته باشد. به طوری ارزش معاملات به کمتر از 100 میلیارد تومان پس از 12 روز معاملاتی رسید. این موضوع نیز به خوبی تاکید می‌کند در نبود بسیاری از شرکت‌های مهم بورسی (مثلا کل بانک‌ها، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی، پالایشگاه‌ها و برخی نمادهای مهم خودرویی) بازار نیز وضعیت آرامی را پشت سر گذاشته باشد. این امر در معاملات فردا نیز ادامه خواهد داشت و انتظار می‌رود از هفته آینده وضعیت مطلوب‌تری در بورس تهران شاهد باشیم. 

    همانطور که انتظار می‌رفت حمایت مناسب سهامداران حقوقی در شرایط منفی بازار در دو روز معاملاتی گذشته، روند کاهش قیمت‌ها تا حدودی کنترل شد. اکنون در شرایط ترافیک مجامع، اخبار منتشرشده از وضعیت شرکت‌ها در این مجامع سالیانه می‌تواند نقش موثری بر وضعیت بازار سهام داشته باشد. این موضوع که سهامداران حقوقی در شرایط منفی از سهام حمایت مناسبی انجام داده‌اند این فرضیه که حقوقی‌ها عامل ریزش بازار هستند را زیر سوال می‌برد.

    در میان صنایع بورسی نیز، حدود 17 صنعت با افت شاخص و 12 صنعت با رشد قیمت‌ها همراه بودند (از 37 گروه بورسی). بررسی ‌ها نشان می‌دهد تغییرات به جز در چند گروه خاص کمتر از یک درصد بود که کاملا با روند آرام شاخص کل همخوانی داشت. بنابراین، انتظار می‌رود در معاملات فردا نیز چنین روندی تکرار شود و شاهد بازاری آرام تا بازگشایی نمادهای جدید باشیم.

    دلار در محدوده پایدار
    همچنین در معاملات امروز بازار ارز نیز وضعیت نسبتا آرامی را تجربه کرد؛ به طوری که هر دلار آمریکا به قیمت 3250 تومان معامله می‌شد که رشد 10 تومانی را نسبت به روز گذشته نشان می‌دهد. هرچند آخر وقت روز گذشته، تایید توافق هسته‌ای توسط شورای امنیت موجب افت قیمت‌ها تا سطوح 3220 تومانی نیز شده بود، اما اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر قرار داشتن قیمت ارز در سطوح مناسب سبب بازگشت قیمت‌ها شد. در این شرایط، اختلاف نرخ خرید و فروش دلار نیز وضعیت مناسبی دارد و حدود 20 تومان است که نشان می‌دهد انتظارات چندگانه در بازار ارز وجود ندارد. 

    دلار در بازار مبادله‌ای 2957 تومان معامله می‌شود تا همچنان اختلاف حدود 300 تومانی خود با نرخ ارز آزاد را حفظ کند. بنابراین، پس از فروکش هیجانات مذاکرات هسته‌ای، اکنون عمده معامله‌گران می‌دانند برای یکسان‌سازی نرخ ارز نیاز به زمان است و تا لغو تحریم‌ها و افزایش منابع ارزی بانک مرکزی احتمال ریزش قیمت‌ها به زیر سطح 3200 تومانی بسیار پایین است. از سوی دیگر، دلیلی برای رشد قیمت‌ها و بازگشت به سطوح بیش از 3300 تومان به چشم نمی‌خورد. البته افت اخیر قیمت نفت که به نظر نمی‌رسد تداوم زیادی داشته باشد و شوک جدیدی در راه باشد، می‌تواند یکی از احتمالات افزایش قیمت ارز در بازار داخل باشد. 

    بی‌تفاوتی سکه به اونس طلا
    در شرایطی بازار جهانی طلا، شاهد ریزش شدید اونس بود که بازار سکه واکنش چندانی به این موضوع نشان نداد. به این ترتیب، حباب قیمتی در بازار سکه را شاهد هستیم؛ یعنی قیمت‌ها در بازار نسبت به ارزش ذاتی سکه بیشتر است. به این ترتیب، سکه طرح جدید به دنبال رشد قیمت دلار با افزایش هزار تومانی همراه شد و به قیمت 869 هزار تومان معامله شد. این در حالی بود که اونس طلا با افت قیمت همراه شده بود و موجب بزرگ‌تر شدن حباب قیمتی سکه شد. 

    پیش از این به عدم همگامی مناسب سکه با اونس طلا در یکی، دو سال اخیر اشاره کرده بودیم. به عبارت دقیق‌تر، از زمانی که بازار طلای جهانی به انتظار زمان افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو رفته و نوسانات قیمتی زیادی را تجربه می‌کند، واکنش سکه در بازار داخل نسبت به آن به آهستگی صورت می‌گیرد. بنابراین، سکه در بازار داخل که بخش عمده آن ناشی از تقاضای واقعی است، واکنش بیشتری به قیمت دلار نشان می‌دهد. با این حال، حباب‌های قیمتی هیچ‌گاه پایدار نبوده و انتظار می‌رود اگر قیمت اونس در سطوح فعلی برای مدت بیشتری پایدار بماند، سکه نیز به آرامی قیمت خود را تعدیل کند. 

    حرکت نفت و طلا حول سطوح جدید
    همانطور که اشاره شد طلای جهانی در معاملات روز گذشته به کمترین قیمت در بیش از 5.5 سال اخیر رسید. در ادامه اما، تقاضای نسبی در قیمت‌های زیر 1100 دلار و همچنین مقاومت این سطح در برابر ریزش بیشتر باعث برگشت قیمت‌ها به بالای این رقم شد. به طوری که امروز ساعت 15، اونس طلا به قیمت 1108 دلار معامله می‌شد. به این ترتیب، پس از افزایش فاصله از سطح 1200 دلاری، اکنون 1100 دلار سطح جدید نوسان قیمت اونس طلا است. در این شرایط، انتظار فعالان بازار این است که فدرال رزرو تا پایان سال جاری میلادی حداقل یک بار نرخ سود را افزایش خواهد داد. این موضوع با افزایش ارزش دلار آمریکا و همچنین کاهش جذابیت خرید کالایی بدون بازده مثل طلا (خرید طلا بر خلاف سپرده‌های بانکی با سود همراه نیست) باعث افت قیمت فلز زرد خواهد شد. برخی کارشناسان مقصد بعدی طلا را 1050 تا 1000 دلار تا پایان سال پیش‌بینی کرده‌اند.

    بازار نفت نیز به دنبال توافق هسته‌ای کشورمان و در نتیجه نگرانی از افزایش صادرات کشورمان پس از لغو تحریم‌ها با کاهش قیمت مواجه شد. به طوری که پس از حدود دو ماه نوسان در محدوده 60 دلاری، اکنون قیمت نفت خام آمریکا به سطح 50 دلار نزدیک شده است. در این میان، رشد شاخص دلار آمریکا به دلیل خوش‌بینی به افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو نیز بر قیمت نفت فشار بیشتری وارد کرد. با این حال، زمان‌بر بودن بازگشت قدرتمند کشورمان به بازار نفت باعث شد که قیمت‌ها در سطوح فعلی باقی بمانند. 

    از سوی دیگر، کاهش مجدد قیمت‌ها و رسیدن به سطوح زیر 60 دلاری احتمال دارد تولیدات نفت‌های غیرمتعارف، نظیر شیل آمریکا را با دشواری مواجه کند. این موضوع نیز یکی دیگر از عواملی است که در مقابل افت بیشتر قیمت‌ها در بازار نفت مقاومت نشان می‌دهد. بنابراین، در کوتاه‌مدت انتظار می‌رود محدوده 50 دلاری برای طلای سیاه سطح تعادلی جدیدی باشد. 

    عملکرد بازارها در معاملات دوشنبه (قیمت‌ها ساعت 15 ثبت شده‌اند)

    بازار

    آخرین رقم

    تغییرات روزانه (درصد)

    تغییرات از ابتدای سال (درصد)

    سهام (شاخص کل بورس)

    68050.7

    -0.1

    8.8

    ارز (دلار به تومان)

    3250

    0.3

    -2.7

    سکه (طرح جدید به تومان)

    869000

    -0.1

    -7.6

    طلای جهانی (دلار بر اونس)

    1108

    -0.6

    -6.3

    نفت خام آمریکا (دلار بر بشکه)

    50.1

    -1.2

    7.5

     
    برچسب ها