عصر خودرو

تدوام رشد بازار سرمایه در گرو کاهش نرخ بهره است

عصر بازار- کارشناس اقتصادی گفت: اگر نرخ بهره کاهش یابد می‌توان انتظار شوک‌های مثبت در بازار سرمایه و بورس و مسکن را داشت.

تدوام رشد بازار سرمایه در گرو کاهش نرخ بهره است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، مصطفی صفاری کارشناس اقتصادی در خصوص تاثیرات برجام بر بازار سرمایه گفت: در اقتصاد دو شوک سیاسی و اقتصادی وجود دارد که توافقات برجام یک شوک سیاسی محسوب می‌شود.

    وی افزود: شوک سیاسی حاصل از توافقات برجام مردم را امیدوار کرده که این امر موجب رشد چشمگیر بازار سرمایه در دو روز گذشته شد.

    کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تداوم مثبت بودن بازار بورس بستگی به سیاست‌های اقتصادی دولت دارد گفت: کاهش نرخ بهره و سیاست‌های انبساطی می‌بایست مد نظر دولت قرار گیرد تا موجب سود آوری شرکت‌ها باشد.

    صفاری با اشاره به این نکته که تاخیرات در اجرایی شدن سیاست‌ها می‌تواند دورنی و بیرونی باشد عنوان کرد: تأخیر در تشخیص و تصمیم گیری و همچنین تأخیر در انجام اقدامات از جمله تاخیرات درونی است.

    وی در همین راستا افزود: دولت می‌بایست با چه ابزاری رکود حاکم در کشور را منحل کرده و اینکه چه میزان این ابزار می‌تواند در دراز مدت برای کاهش رکود مؤثر باشد یک تأخیر سیاستی از سوی دولت است.

    کارشناس اقتصادی در ادامه این گفتگو به عکس‌العمل فعالین اقتصادی اشاره کرد و گفت: از طرفی تأخیر بیرونی عکس‌العمل فعالین اقتصادی نسبت به سیاست‌های دولت است چرا که باتوجه به ارائه لایه بودجه که به صورت انبساطی بسته شده است مسلماً تازمان تصویب مجلس اجرای آن زمان بر خواهد بود.

    صفاری افزود: در حال حاضر می‌بایست شاهد تغییر در سیاست‌های انبساطی دولت باشیم و دولت موظف است در مدت باقی مانده برای پرداخت بدهی‌های خود به بانک‌ها و همچنین کاهش نرخ بهره اقدام نماید.

    وی با بیان اینکه یکی از راه کارها پیش روی دولت استفاده از ابزارهای مالی به جای ابزارهای پولی است گفت: متأسفانه اقتصاددانان دولت بیشتر با ابزارهای پولی قصد خروج اقتصاد از رکود را دارند لذا ابزارهای پولی کوتاه مدت و اثر بخش سریعی دارند.

    کارشناس اقتصادی در ادامه عنوان کرد: بازار سرمایه نیز تا زمانی که نرخ بهره بیش از 20 درصد است بعید است که شرایط مطلوبی را در آینده پس از برجام تجربه کند چرا که بازار سرمایه در حال حاضر با امید به کار خود ادامه می‌دهد.

    صفاری با بیان اینکه جهش مثبت در دو روز گذشته بازار سرمایه ناشی از شوک روانی بوده است گفت: اگر نرخ بهره کاهش یابد می‌توان انتظار شوک‌های مثبت در بازار سرمایه و بورس و مسکن را داشت اما مادامی که نرخ‌های بهره در شرایط فعلی باقی بماند بعید است اتفاق خاصی رخ دهد.

    وی با اشاره به اینکه همه چیز به سیاست‌های اقتصادی دولت بستگی دارد تصریح کرد: مطمئناً اگر سیاست‌های اقتصادی دولت با اعمال سیاست‌های انبساطی همراه باشد مطمئناً رشد خوبی را در بازارهای پولی ومالی خواهیم داشت.

    کارشناس اقتصادی در پایان ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدواریم در بودجه سال آینده فضای لازم برای ورود و جذب سرمایه گذاران خارجی وجود داشته باشد اما این نکته نیز حائز اهمیت است که سیاست‌ها به ندرت و زمان بر اثر خواهند داشت اما سرعت تغییرات بستگی به سیاست‌های اقتصادی دولت دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو