عصر خودرو

رویترز گزارش داد

ابهامات قیمت نفت با بازگشت ایران به بازار جهانی

عصر بازار- خبرگزاری رویترز گزارش داد: ایران با خلاص شدن از تحریم‌های بین‌المللی و افزایش صادرات نفت خود ممکن است قیمت‌ها را بیش از این به زیر ۳۰ دلار در هر بشکه برساند.

ابهامات قیمت نفت با بازگشت ایران به بازار جهانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، اما فعالان بازار می‌گویند: لغو محدودیت‌های تجاری به گونه ای بوده که حرکت قیمتها در روز دوشنبه احتمالا محدود خواهد بود.

    آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه گزارش داد که تهران به تعهدات خود برای کاهش برنامه هسته‌ای اش عمل کرده و آمریکا فورا تحریم‌هایی که صادرات نفت ایران را از سال 2011 به میزان حدود دو میلیون بشکه در روز کاهش داده، لغو کرد.

    نشانه‌های روز افزون از حدود یک ماه قبل مبنی بر شروع این حرکت زودتر از انتظارات فعالان بازار باعث فروش همه جانبه نفت و کاهش 24 درصدی قیمتها از شروع سال 2016 داشته است که شدیدترین سقوط از زمان بحران مالی 2008 تاکنون بوده است.

    ریچارد نفیو مدیر برنامه تدبیر اقتصادی، تحریمها و بازارهای انرژی در مرکز سیاست انرژی جهانی در دانشگاه کلمبیا گفت: ایران در حال حاضر آزاد است تا هر چقدر می‌خواهد، به هر کشوری که مایل است و با هر قیمتی که بتواند نفت بفروشد.

    اما بیشتر تحلیلگران انتظار دارند که بازار واکنش چندانی به لغو تحریمهای ایران نخواهد داشت.

    آمریتا سن تحلیلگر موسسه مشاور انرژی اسپکتس می‌گوید: لغو تحریمهای ایران نباید برای بازار غیرمنتظره باشد و از مدتها قبل انتظار آن می‌رفت. معتقدم قیمت‌ها تعیین شده و این امر همین الان هم تاثیر خود را روی قیمتها گذاشته است. ممکن است یک واکنش کوتاه مدت وجود داشته باشد و بازار به دلیل روند نزولی فراگیر با قیمتهای پایین تری شروع به کار کند اما سخت است که فکر کنیم تاثیر آن بیشتر از این باشد.

    فیلیپ استریبل استراتژیست ارشد بازار در موسسه RJO فیوچرز در شیکاگو گفت: فکر میکنم ما شاهد یک جهش بزرگ در قیمتها و بازگشت به محدوده 35 دلار خواهیم بود.

    دیگران ممکن است در عوض روی تزریق فوری 500 هزار بشکه نفت بیشتر ایران در بازار جهانی که در حال حاضر با روزانه یک میلیون بشکه نفت مازاد مواجه است تمرکز کنند.

    مهدی عسلی نماینده ایران در اوپک می‌گوید: ایران در افزایش تولید نفت خود درنگ نخواهد کرد. سخنان عسلی با حرفهای دیگر مقامات وزارت نفت ایران مبنی بر اینکه در شرایط اشباع کنونی نفت خود را در بازار سرازیر نخواهد کرد، تناقض دارد.

    وی افزود: ما برنامه خود در خصوص افزایش تولید پس از لغو تحریمها را تعدیل نکرده ایم. عرضه ایران روزانه 500 هزار بشکه و کمی بعد روزانه 500 هزار بشکه دیگر افزایش خواهد یافت.

    اینکه صنعت نفت ایران که به سرمایه گذاری احتیاج دارد بتواند شیرهای نفت را سریع باز کند یا خیر، یک سوال مجهول است. برخی تحلیلگران و منابع صنعت نفت می‌گویند، افزایش عرضه نفت ممکن است کند باشد تا قیمتها بهبود یابد.

    نفیو با اشاره به نفت فروخته نشده انبار شده ایران در نفتکش های بسیار بزرگ گفت: پیش بینی می‌کنم آنها بتوانند روزانه بین 300 تا 500 هزار بشکه نفت بیشتر به بازار عرضه کنند تا این ذخایر خالی شود.

    برخی تحلیلگران هشدار می‌دهند حتی بدون ایران نیز چشم انداز فوری برای بازار هنوز آنقدر تاریک است که حتی اگر قرار بر جهش در قیمتها باشد، احتمالا مختصر خواهد بود.

    فیلیپ کی ورلگر اقتصاد دان بازار نفت پنج عامل که روی نفت فشار می‌آورند اعلام کرد که شامل این موارد می‌شوند: اقتصاد جهانی کند، شرکتهای حفاری نفت شیل آمریکا که به شکل سرسختی منعطف هستند، وجود انبارهای نفتی به عنوان آخرین چاره، عرضه مازاد گسترده و زمستان گرم و کاهش مصرف سوخت گرمایشی است.

    وی افزود: تمام این فشارهای کاهشی همچنان وجود دارند. در بازار نفت واقعی که نیویورک را شامل نمی شود قیمتها به روند کاهشی ادامه خواهند داد و اینکه چه اتفاقی در نیویورک رخ می‌دهد از کنترل من خارج است.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها