عصر خودرو

با محور مدیریت مصرف سوخت ؛

مذاکرات نفتی ایران با ژاپن و کره جنوبی آغاز شد

عصر بازار- مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت از آغاز مذاکرات جدید با شرکت‌هایی از کره جنوبی، ژاپن و برخی کشورهای اروپایی برای اجرای طرح‌های جدید مدیریت مصرف سوخت و انرژی در ایران خبر داد.

مذاکرات نفتی ایران با ژاپن و کره جنوبی آغاز شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، نصرت الله سیفی امروز در هفتمین کنفرانس بین‌المللی خودرو، CNG و سوخت‌های جایگزین از طرح‌های بهینه سازی و مدیریت مصرف سوخت و انرژی به عنوان مهمترین پتانسیل جذب سرمایه در دوران پسا تحریم یاد کرد و گفت: هم اکنون یکی از دلایل آلودگی هوا در کشور بالا بودن شدت مصرف انرژی در حوزه‌های مختلف حمل و نقل، خانگی، تجاری، صنایع و نیروگاه‌ها است.

    مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اعلام اینکه در حالی که در نخستین روز هفته هوای پاک قرار گرفته ایم، به دلیل آلودگی هوا شاهد تعطیلی مدارس پایتخت هستیم و پدیده آلودگی هوا در مناطق شهری از رهاوردهای تلخ انقلاب صنعتی است که از سیصد سال قبل شروع و با توسعه صنعتی و افزایش تعداد شهرها، به میزان و شدت آن افزوده شده است، تصریح کرد: تکیه اساسی به منابع انرژی فسیلی همچون زغال سنگ، نفت و گاز و مصرف غیر بهینه انرژی و در نهایت آزادسازی آلاینده های ناشی از احتراق این موادمهمترین عامل آلودگی هوا است.

    این مقام مسئول با اشاره به اجماع تاریخی ١٩٥ کشور جهان در اجلاس کاپ 21 که به تازگی در پاریس برگزار شده است، اظهار داشت: هدف اصلی این توافق جهانی، جلوگیری از افزایش دمای کره زمین بوده که برای تحقق این هدف حیاتی، ضروری است شدت انرژی کربن در سطح جهانی در مقایسه با نرخ کنونی آن به میزان حدود ٦۰ درصد تا سال ٢۰٥۰ میلادی کاهش یابد؛ بر این اساس کشورهای توسعه یافته متعهد شدند تا سال ٢۰٢۰ میلادی سالانه دست کم بودجه ای به میزان 100 میلیارد دلار برای تحقق این هدف تامین کنند.

    وی با اشاره به برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی بیان کرد: بهینه سازی انرژی بیشترین سهم را در پاسخ به افزایش تقاضای انرژی و کاهش انتشار کربن ایفا می کند و پس از آن به ترتیب توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، جذب و ذخیره سازی کربن و تغییر نوع سوخت، جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص داده اند.

    سیفی در ادامه با بیان این که اجرای سیاست‌های بهینه سازی انرژی و کاهش آلودگی محیط زیست با چالش‌های جدی در کشور مواجه بوده است، تبیین کرد: در طول دو سال گذشته تاکنون اجرایی کردن قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی و طرح های ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر در دستور کار قرار گرفته است.

    وی افزود: اجرای طرح‌های مصوب مورد اشاره در بخش ساختمان و مسکن، صنعت، حمل و نقل و کشاورزی به جز کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره وری، کاهش انتشار کربن را نیز به میزان بیش از یکهزار و ٢۰۰ میلیون تن معادل دی اکسیدکربن در طول عمر مفید این طرحها به همراه خواهد داشت.

    سبد سوخت ایران متنوع می شود

    مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت همچنین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سوخت‌هایی همچون LNG، GTL، اتانول، بایو دیزل و برق را از جمله سوخت‌هایی بوده که در بخش حمل و نقل مغفول مانده اند، گفت: استفاده از سوخت گاز طبیعی در خودروها در کشور به خوبی توسعه پیدا کرده است اما نباید سوخت های دیگر را فراموش کرد.

    سیفی با اعلام اینکه سهم استفاده از سی ان جی در بخش حمل و نقل حدود ٩ درصد است، تصریح کرد: با توجه به زیرساخت‌های موجود و بسیار مطلوب این سوخت در کشور، پیش بینی می‌شود این میزان با طرح‌های ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید در بخش حمل و نقل به ٢۰ درصد افزایش یابد.

    مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با بیان اینکه توسعه صنعت سی. ان. جی در سه بخش ناوگان، جایگاه های سوخت‌گیری و استانداردها و بازرسی ها انجام می شود، تبیین کرد: هم اکنون حدود ٣ میلیارد دلار هزینه برای توسعه ناوگان و ایستگاه‌های سوختگیری برای عرضه ٢۰ میلیون مترمکعب در روز سی. ان. جی انجام شده است.

    وی با اشاره به اینکه شدت انرژی تا پایان برنامه ششم باید ٥۰ درصد کاهش یابد، تاکید کرد: با توجه به اجرای برجام و لغو تحریم‌ها، پیش بینی می‌شود با سرمایه گذاری‌های جدید، به هدف دست پیدا کنیم.

    سیفی از انجام مذاکره انجام شده شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با شرکت‌های اروپایی، ژاپنی و کره جنوبی خبر داد و یادآور شد: علاوه بر شرکت‌های خودروسازی خارجی از جمله ولوو و اسکانیا از سوئد، دایملر و یک هیات آلمانی مذاکراتی انجام شده است.

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه شدت انرژی در کشور ما ٩ برابر بهترین کشور در جهان است، خاطرنشان کرد: ژاپن در ٨ سال گذشته کمترین شدت مصرف انرژی را داشت اما هم اکنون انگلیس بهترین رتبه را به خود اختصاص داده و متوسط شدت مصرف انرژی در ایران چهار برابر بیشتر از میانگین جهانی است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها