عصر خودرو

نگاهی به اقتصاد منهای چهار صفر

عصر بازار- اصل موضوع کاهش صفر پول ملی به طور قطع قابل دفاع است ، اما پیش از آن ، اقداماتی نظیر اصلاح نظام بودجه ای ، پولی ، مالیاتی ، کاهش وابستگی دولت به منابع ملی ،کنترل فعالیت های غیر مولد ، تسهیلات ، قیمت ها و نیز عوامل اقتصادی موثر بر آن ضروی می باشد .

نگاهی به اقتصاد منهای چهار صفر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، از دیگر زیرساخت‌های مورد نیاز برای حذف صفر ، نبود تحریم و جنگ اقتصادی است ، لذا تا زمانی که بنیان اقتصاد به تعادل نرسد و نقدینگی به سمت تولید نرود ، بیکاری حل نشده و موانع کسب و کار برداشته نشود ، بدون تردید در دوره ‌گذار حذف صفر ، بخش تولید به‌ شدت آسیب دیده و هزینه‌های مضاعفی را به دولت تحمیل می‌کند .

    به طور کلی حذف صفر ممکن است به دو دلیل اتفاق افتد : دولت هایی که درگیر تورم بسیار بالایی هستند و دولتهایی که ثبات اقتصادی بالا دارند ، اما کشور ما نه با تورم بسیار بالایی روبروست نه از ثبات اقتصادی برخوردار می باشد .
    حذف صفر قبل از برقراری زیر ساختهای لازم ممکن است در کوتاه مدت به کاهش قیمت ها بیانجامد ، اما در بلند مدت ، به دلیل رشد نقدینگی و افزایش عرضه پول موجب رشد تورم خواهد شد .
    از عوامل موثر در کنترل تورم ، ایجاد تناسب اقتصادی ست که با کنترل و نظارت میزان نقدینگی ، مالیات ، تولید ، جذب سرمایه ، توجه به بخش خصوصی و حفظ منابع ملی محقق می گردد و با توجه به رشد منفی اقتصادی ایران ، تنها با تحریک ظرفیت های موجود در اقتصاد می توان به رشد رسید .
    وجود صفر های زیاد محاسبات ، ثبت و جابجائی را پیچیده می کند و هزینه های مربوطه را افزایش می دهد که با حذف صفر منجر به کاهش فضای آماری و نیاز به چک های بانکی شده و فعالیت های خود پرداز تسهیل می گردد . اما باید درنظر گرفت ، کاهش صفرها نیز  چالش ها و هزینه هایی را ایجاد می کند ، همانند سازی پایگاه های اطلاعاتی قدیم و جدید ، فرهنگ سازی و توجیه افراد هزینه بر و زمانبر بوده ، قابلیت مقایسه بین دوره ای را حذف و احتمال خطا را افزایش خواهد داد ، علاوه بر این هزینه‌های چاپ ، انتشار و جایگزینی اسکناس و مسکوکات ، بی‌شک هزینه‌های سنگینی را به اقتصاد کشور وارد می‌کند .
    تصور می شود با حذف صفر از پول ملی ، مردم احساس می‌کنند که پول کمتری را هزینه می‌کنند ، اما چنین نیست زیرا طبیعتا همان صفرها از مبلغ درآمد نیز حذف خواهد شد.. مضاف بر اینکه در حال حاضر مردم صفر را از واحد پول حذف کرده اند و در محاورات از ریال استفاده نکرده و به صورت عامیانه هزار را نیز حذف می کنند ، در واقع پول صرفا ، ضریب تبدیل کالا است ، اسمی بوده و تاثیر واقعی بر متغیرهای اقتصادی ندارد .
    انتظار می رود ، با حذف صفر و افزایش جایگاه پول ملی ، مردم اعتماد بیشتری به آن داشته باشند و کمتر به ارزهای خارجی روی آورند ، اما این افزایش جایگاه در سطح بین المللی ، باعث نارضایتی صادرکنندگان و کاهش درآمدهای صادراتی می گردد که می بایست با بسته های حمایتی دولت کنترل گردد .
    باید درنظر گرفت با حذف صفر ، عده‌ای تلاش خواهند کرد تا کالاهای خود را با قیمت بالاتری ارزش‌گذاری کنند و اعداد به سمت بالا گرد خواهند شد ، عدم نظارت بر بازارها ، با توجه به پیچیدگی اجرای این تصمیم ، باعث افزایش سطح عمومی قیمت‌ها می‌شود .
    همانطور که بالا اشاره شد ، حذف صفر از پول ملی به بهانه افزایش قدرت خرید و ارزش پول ملی ، با مولفه‌های اقتصاد منافات دارد و با نگاهی به برنامه های معوق توسعه ای کشور ، در شرایط کنونی اقتصادی توجیهی نداشته و می‌تواند اقتصاد ایران را چند سال به عقب بازگرداند .

     

    یادداشت: الهام آکند

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو